تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۲
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۱۶۰۰۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

عوامل ریزش بازار در هفته‌ای که گذشت

می متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: با لزوم افشای EPS شرکت ها، شاخص مجددا به مدار منطق و توجیه بذیری برگشت واین نقطه عطفی می‌شود برای سرمایه گذاران و سهامدارانی که تازه وارد بازار شدند.
عوامل ریزش بازار در هفته‌ای که گذشت

عوامل ریزش بازار در هفته‌ای که گذشت/ بازگشت تعادل به بورس با EPS

به گزارش می متالز، فردین آقابزرگی اظهار کرد: با لزوم افشای EPS شرکت‌ها، شاخص مجددا به مدار منطق و توجیه‌بذیری برگشت و این نقطه عطفی می‌شود برای سرمایه‌گذاران و سهامدارانی که تازه وارد بازار شدند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین همزمانی رد کلیات بودجه ۱۴۰۰، اتفاقاتی که درباره اصلاحات قیمت در ماه‌های گذشته صورت گرفت، استعفای قالیباف اصل، چشم انداز کاهش نرخ ارز و اختلافات و ناهماهنگی که بین مسئولان اقتصادی دولت وجود دارد از جمله دلایل ریزش مجدد شاخص است.

وی گفت: به دلیل بالا بودن متوسط P/E‌ها که ۲۵ است بسیاری از افرادی که در سال ۹۹ وارد بازار شدن اطلاع نداشتند که سرمایه‌گذاری که در حال انجام دادن هستند چه میزان عایدی مستمر و بازگشت سرمایه‌گذاری برای آن‌ها دارد و فقط به دلیل اتکا به صرف ارزش جایگزینی، ارزش دارایی سرمایه‌گذاری انجام دادند که با لزوم افشای EPS موجب شد روند منفی شاخص صورت بگیرد.

آقابزرگی بیان کرد: با انتصاب رئیس جدید سازمان بورس بازار بی‌جهت و به‌صرف شوک وارده به مدت دو روز و با روند هیجانی بر مدار مثبت قرار گرفت که با ریزش صورت گرفته شاخص به مدار اصلی بازگشت.

کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: طی هفته‌ای که گذشت اتفاق خاصی صورت نگرفت که شاخص به یک میلیون ۲۷۰ هزار واحد رسیده بود بنابراین بخشی از ریزش به اصلاح طبیعی بر می‌گردد، اتفاق خاصی صورت نگرفته و کماکان بازار از کف یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد بالاتر است.

وی با بیان اینکه EPS‌ها بازار را به حالت تعادل بر خواهد گرداند تصریح کرد: تنها نکته‌ای که می‌توان به آن استناد کرد همین اطلاعاتی است که شرکت‌ها منتشر می‌کنند و سهامداران تازه کار نیز می‌توانند بر اساس آن تصمیم‌گیری کنند و دیگر سهامداران نمی‌توانند درباره سود و زیان معترض باشند.

آقابزرگی درباره بازار هفته آینده بیان کرد: معمولا در زمان‌هایی که بازار روند اصلاح منفی را در پیش می‌گیرد، با تمرکز نقدینگی، ارشاد حقوقی‌های بزرگ و ممانعت‌هایی که از فروش به عمل می‌آید، در راستای هدایت بازار گام‌های برداشته می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: مدار بازار در هفته آینده و تا بایان سال به صورت ملایم به سمت بالا خواهد بود البته باید از هیجان جلوگیری کرد تا بازار همانند هفته‌ای که گذشت مجددا با ریزش زیاد همراه نباشد.

عناوین برگزیده