تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۴۹
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۱۶۰۳۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
بازار ورق زنگ‌نزن فولادی امارات

آسیا بزرگ‌ترین صادرکننده ورق زنگ‌نزن به امارات

می متالز - بازار ورق زنگ‌نزن امارت وابسته به واردات است، از این رو زمانی که تقاضای ورق زنگ‌نزن بر اثر کاهش قیمت نفت و پسرفت اقتصادی در این کشور کاهش یابد، واردات نیز روند نزولی را طی می‌کند. هرچند که واردات امارات شاید سهم چندانی از تجارت جهانی ورق زنگ‌نزن نداشته باشد؛ اما وابستگی مهم آن به واردات آن را به بازاری مهم برای کشورهای صادرکننده بدل کرده است. در سال‌های گذشته کشورهای آسیایی، تأمین‌کنندگان غالب بازار ورق زنگ‌نزن امارات بودند که سهم آن‌ها از بازار این کشور در سال‌های گذشته افزایش نیز یافته است.
آسیا بزرگ‌ترین صادرکننده ورق زنگ‌نزن به امارات

به گزارش می متالز، امارات اولین مصرف‌کننده ورق زنگ‌نزن در میان کشورهای عرب‌زبان حاشیه خلیج فارس و سومین پس از ایران در منطقه خاورمیانه است. صنایع غذایی و دارویی، شیمیایی، نفت و پتروشیمی مهم‌ترین مصرف‌کنندگان ورق زنگ‌نزن در امارات هستند که رشد این صنایع، مصرف ورق زنگ‌نزن در امارات را افزایش داده است. امارات نیز مانند سایر کشورهای منطقه خاورمیانه فاقد واحد نورد ورق زنگ‌نزن و به‌طور کلی تولید فولاد زنگ‌نزن است و درنتیجه واردات تنها منبع تأمین تقاضای ورق زنگ‌نزن امارات محسوب می‌شود.

این امر به ارتباط تنگاتنگ واردات و تقاضا ورق زنگ‌نزن در این کشور منجر شده است. همان‌طور که نمودار 1 نشان می‌دهد، طی سال‌های 2015 و 2016، کاهش تقاضای ورق زنگ‌نزن در امارات کاهش واردات را در این کشور به دنبال داشت. این کاهش واردات نرخ رشد 4.8- درصد برای ورق زنگ‌نزن امارات را طی سال‌های 2012 تا 2016 در پی داشت. در سال 2016 این کشور 64 هزار و 642 تن ورق زنگ‌نزن وارد کرد که این مقدار 8.7 درصد از کل واردات خاورمیانه را. سهم امارات از واردات ورق زنگ‌نزن خاورمیانه در سال‌های بررسی شده کاهش یافته که این نیز به‌دلیل کاهش شتاب رشد اقتصاد این کشور در این سال‌ها بوده است. علی‌رغم رشد منفی تولید ناخالص داخلی، بخش ساخت و تولید، ساخت و ساز، صنایع غذایی، همچنین بخش حمل‌ونقل و نگهداری، تجارت و هتل‌ها و رستوران‌ها رشد مثبت را تجربه کردند که البته شدت رشد آن‌ها طی 2 سال اخیر کاهش داشته است. نرخ رشد بخش ساخت و تولید در سال 2015 و 2016 به ترتیب 1.1 و 1.7 درصد برآورد شد،در حالی که در سال 2014 این عدد 6.5 درصد بود.

منطقه آسیا بزرگ‌ترین صادرکننده ورق زنگ‌نزن به امارات است. در سال 2016 کشورهای آسیایی بیش از 71 درصد از بازار ورق زنگ‌نزن امارات را در اختیار داشتند؛ این در حالی است که در سال 2012 سهم منطقه آسیا 45 درصد بود که نشان می‌دهد نه‌تنها آسیا بزرگ‌ترین صادرکننده ورق زنگ‌نزن به امارات است، بلکه سهم آن از بازار این کشور روند صعودی داشته است. جالب توجه است که سهم منطقه اروپا از واردات امارات در سال 2016 تنها 14 درصد بود. در میان کشورهای آسیایی چین و تایوان بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان خارجی بازار امارات هستند. با توجه به ارقام ذکر شده بازار امارات نیز مانند سایر کشورهای منطقه در اختیار آسیا قرار دارد.

عناوین برگزیده