تاریخ: ۲۷ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۱۳
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۱۶۱۶۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
با تصمیم دولت مرکزی چین؛

اعطای سهمیه یارانه برای پروژه‌های انرژی خورشیدی متوقف خواهد شد

می متالز - درحالی‌که انرژی خورشیدی سهم بی‌بدیلی در افزایش تقاضا و مصرف مس در سال‌های اخیر در چین داشته است، اما به‌تازگی دولت مرکزی چین اعلام کرد که اعطای سهمیه یارانه برای پروژه‌های فتوولتائیک خورشیدی را متوقف خواهد کرد.
اعطای سهمیه یارانه برای پروژه‌های انرژی خورشیدی متوقف خواهد شد

به گزارش می متالز به نقل از CRU، هدف از این کار تسریع خروج یارانه‌ها از پروژه‌های انرژی خورشیدی اعلام‌شده است. تجزیه‌وتحلیل‌ها نشان می‌دهد که آخرین اقدامات دولت چین باعث کاهش تقاضای حداقل 100 هزار تنی مس در صنایع انرژی خورشیدی چین در سال 2018 خواهد شد و در طول چند سال آینده نیز اثر آن باقی خواهد ماند.
بر اساس این گزارش، از سال 2012، ارائه و تخصیص یارانه برای رشد سریع ظرفیت‌های انرژی موردنیاز بود و موجب شد که انرژی خورشیدی عنوان بیشترین سهم مصرف مس در تمام منابع تولید انرژی را به خود اختصاص دهد.
انرژی خورشیدی در چین، برای رشد تقاضای مس اهمیت روزافزونی پیدا کرده است. برآوردها نشان می‌دهد که از بین تمامی منابع تولید انرژی، انرژی خورشیدی بیش‌ترین افزایش تقاضای مس را خواهد داشت. در سال 2013، انرژی خورشیدی جایگاه انرژی‌های حرارتی و بادی را به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در میان منابع مختلف تولید انرژی تصاحب کرد. سهم تقاضای مس در بخش انرژی خورشیدی از حدود 25 درصد در سال 2012 به بیش از 75 درصد در سال 2017 افزایش یافته است.
دو دلیل وجود دارد که موجب شده است بخش انرژی خورشیدی تبدیل به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در تمام بخش‌های انرژی شود. اولاً، نیروگاه‌های انرژی خورشیدی (PV خورشیدی) دارای بالاترین میانگین شدت مصرف مس در هر مگاوات انرژی تولیدشده در بین تمام منابع تولید انرژی پس از انرژی بادی دور از ساحل هستند. ثانیاً، در سال‌های اخیر نصب و تأسیس نیروگاه‌های خورشیدی بیش‌ترین رشد را در بین سایر منابع تولید انرژی چین داشته است. این نیروگاه‌ها یکی از فن‌آوری‌های تولید انرژی با بیشترین شدت مصرف مس هستند.
تخمین زده می‌شود در یک نیروگاه برق خورشیدی به‌طور متوسط در هر مگاوات ظرفیت نصب‌شده حدود 5 تا 7 تن مس مصرف می‌شود، درحالی‌که این رقم برای انرژی بادی در خشکی تقریباً 2.5 تن، برای انرژی بادی دور از ساحل حدود 7 تن و برای سایر منابع انرژی حدود 0.9 تن است.
در یک سیستم فتوولتائیک، یکی از اجزایی که بیش‌ترین مصرف مس را دارد، سیم‌ها و کابل‌های مسی است که پانل‌های خورشیدی و سایر اجزای الکتریکی سیستم فتوولتائیک را، ازجمله مبدل‌های AC / DC و ترانسفورماتور، به یکدیگر متصل می‌کند. همچنین میزان قابل‌توجهی مس در مبدل‌ها، ترانسفورماتورها، سوئیچ‌ها، به شکل سیم‌پیچ وجود دارد.
کابل‌ها و سیم‌های مسی موردنیاز سیستم‌های تولید انرژی خورشیدی باید به اشعه ماوراءبنفش و شرایط سخت آب و هوایی مقاوم باشند. ضریب پایین مقاومت حرارتی سیم‌های مسی، آن‌ها را تبدیل به گزینه‌ای مناسب ازلحاظ پایداری و هزینه‌های تعمیر و نگهداری نسبت به سیم‌های آلومینیومی کرده است. درنتیجه، گرچه هزینه‌های راه‌اندازی سیستم‌های خورشیدی باسیم‌های مسی بالاتر از آلومینیومی است، اما سیم مسی انتخاب اصلی برای سیستم‌های خورشیدی در چین است.

 

بیشترین ظرفیت انرژی‌های جدید توسط انرژی خورشیدی ایجاد شده است


صرف‌نظر از شدت مصرف مس در نیروگاه‌های خورشیدی، حجم بالای ظرفیت‌های جدید انرژی خورشیدی که در سال‌های اخیر احداث شده است نیز به همان اندازه در افزایش تقاضای مس در صنعت انرژی تأثیرگذار است.
از سال 2012، صنعت خورشیدی افزایش سریع ظرفیت‌های جدید را تجربه کرده است. ظرفیت کل انرژی خورشیدی از 6 گیگاوات در سال 2012 به 130 گیگاوات در سال 2017 افزایش ‌یافته است. علاوه بر این، اگرچه انرژی خورشیدی در حال حاضر تنها حدود 7 درصد از کل ظرفیت تولید انرژی در چین را تشکیل می‌دهد، اما بااین‌وجود ازنظر نصب و راه‌اندازی ظرفیت‌های جدید، انرژی خورشیدی در سال 2017 از انرژی حرارتی به‌عنوان عمده‌ترین انرژی تولیدی این کشور پیشی گرفته است؛ به‌طوری‌که 53 گیگاوات از 121 گیگاوات ظرفیت‌های جدید نصب‌شده به این فن‌آوری اختصاص داده ‌شده است.
شدت بالای مصرف مس و رشد فراوان در ظرفیت‌های جدید تولید، انرژی خورشیدی را ازنظر مصرف مس تبدیل به پرمصرف‌ترین بخش در بین انواع انرژی‌های این کشور کرده است. طی شش سال از سال 2012 تا 2017، بیش از 750 هزار تن مس در ساخت ظرفیت‌های جدید انرژی خورشیدی مورداستفاده قرار گرفت.
این حجم معادل نیمی از کل مس مصرف‌شده در کل ظرفیت‌های جدید انرژی است. همچنین بخش انرژی خورشیدی بیش از 300 هزار تن مس در سال 2017 مصرف کرده است که این حجم سه برابر مصرف مس درمجموع سایر منابع انرژی بوده است.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده