تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۵
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۱۶۲۴۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی اثرات دامنه نوسان نامتقارن در بازار سرمایه / کاهش حجم معاملاتی به معنای خروج نقدینگی از بازار نیست

می متالز - یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که اجرای دامنه نوسان نامتقارن در بازار کار درستی بود که باعث شد جو منفی و فروش های هیجانی در بازار کاهش یابد.
بررسی اثرات دامنه نوسان نامتقارن در بازار سرمایه / کاهش حجم معاملاتی به معنای خروج نقدینگی از بازار نیست

به گزارش می متالز، مجتبی معتمدنیا، درباره اجرای دامنه نوسان نامتقارن گفت: زمانی که قرار بر اجرای دامنه نوسان نامتقارن در بازار سرمایه شد، فعالان بازار انتظار کاهش نقدشوندگی و حجم معاملات را داشتند. این درحالیست که اجرای این  تغییرات در دامنه نوسان به معنای خروج نقدینگی از بازار نیست.

وی کاهش حجم معاملات از زمان اجرای دامنه نوسان نامتقارن را به هیچ عنوان ناشی از ورود و خروج نقدینگی ندانست.

هدف از اجرای دامنه نوسان نامتقارن چه بود؟

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: زمانی که بازار نقدینگی ورودی ندارد به معنای خروج پول از آن نیست.

معتمدنیا درباره هدف اجرای دامنه نوسان نامتقارن گفت: هدف اصلی اجرای دامنه نوسان نامتقارن کنترل فروش هیجانی در بازار بود که توانست به خوبی آن را کنترل کند و سهامداران را به خصوص سهامداران تازه کار را بیشتر متضرر نکند. اگر این امر اجرا نمی شد، بسیاری از سهام دچار ریزش های شدید می شدند؛ به عنوان مثال در حوزه صنعت فولاد، سهام فولاد مبارکه به ۸۰۰ تومانی و سهام ذوب آهن ۳۰۰ تومانی دور از انتظار نبود.

وی افزود: با توجه به قیمت های کنونی سهام در بازار سرمایه، بسیاری از فعالان معتقدند که بازار ارزندگی دارد اما این ارزندگی به معنای این نیست که سهام ریزش بیشتری نداشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر درستی بر اینکه اتصمیم سازمان بورس مبنی بر اجرای دامنه نوسان نامتقارن، تصریح کرد: با اجرای دامنه نوسان نامتقارن، شاخص کل بازار روزانه بیشتر از نیم الی یک درصد امکان ریزش ندارد. این در حالی است که ممکن بود بدون اجرای این امر بدلیل هیجان منفی موجود، طی ۱۰ روز، شاخص کل با ریزش ۲۰  الی ۳۰ درصدی همراه باشد. اکنون با وجود این دامنه نوسان طی ۱۰ روز، شاخص کل نهایتا ۴ درصد اصلاح می شود.

به گفته وی، مزایای اجرای دامنه نوسان نامتقارن در بازار سرمایه نسبت به معایب آن می چربد.

مزایای اجرای دامنه نوسان نامتقارن چیست؟

این کارشناس بازار سرمایه درباره مزایای اجرای دامنه نوسان گفت: در مدت اخیر، سرمایه فعال تازه کار در بازار به شدت در حال سوخت بود و سازمان بورس به عنوان متولی باید راهی پیدا می کرد تا به نوعی این میزان ریزش را کنترل کند.

معتمدنیا درباره خروج پول از بازار سرمایه گفت: در حال حاضر سه نوع خروج از پول در بازار سرمایه وجود دارد. عده ای هستند که سهام می فروشند تا در روزهای آتی با میزان درصد منفی بیشتری آن سهم را خریداری و جایگزین کنند. با اجرای دامنه نوسان نامتقارن این گروه به صفر نزدیک شد. عده دیگری بودند که تنها هدف شان فروش و خروج از بازار است که می‌توان این پول را پول سمی بازار تلقی کرد. عده دیگری نیز هستند که می خواهند با فروش سهم، به سهم دیگری ورود کنند که این اتفاق پس از خروج پول سمی روند بهتری می‌گیرد و دوره گذار تلقی می‌شود.

وی در پایان افزود: در بدترین شرایط پس از خروج پول و در دوره گذار تقاضا برای تعدادی از نمادها افزایش یافته و بازار روند منطقی تری بخود می‌گیرد  و اگر این موضوع  با اتفاقات بنیادین همراه شود، می توان شاهد افزایش تقاضا و رشد  منطقی بازار باشیم.

عناوین برگزیده