تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۴۲
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۱۶۲۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
طلسم حضور سیمانی‌ها در بورس کالا کی می‌شکند؟

راه‌اندازی دفتر فروش متمرکز سیمان با هدف حضور در بورس

می متالز - پس از تاخیر چند ساله، واحدهای سیمانی حاضر شدند تمرین خود را برای ورود به بورس کالا آغاز کنند. البته دلایل تاخیر ورود این صنعت خاکستری به بورس کالا همواره در هاله‌ای از ابهام قرار داشته و دلیل آن تمایل نداشتن فعالان این صنعت به ارائه اطلاعات و شفافیت مالی عنوان ‌شده است. از سوی دیگر این فعالان معتقدند در صورتی که سازکارهای لازم برای رونق صنعت سیمان در بورس کالا ایجاد شود، آنها دیگر مقاومت نکرده و تسلیم می‌شوند.
راه‌اندازی دفتر فروش متمرکز سیمان با هدف حضور در بورس

۹۷، سال ورود به بورس کالا

به گزارش می متالز، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه «چند سالی است سیمانی‌ها قصد دارند به بورس کالا وارد شوند اما این امر هنوز محقق نشده است. آیا در سال ۹۷ ممکن است محقق شود؟» گفت: درحال‌حاضر ورود به بورس کالا همان مشکلات گذشته را دارد.
عبدالرضا شیخان در ادامه خاطرنشان کرد: البته من معتقدم یکی از راهکارهای درست در زمینه قیمت‌گذاری سیمان، ورود به بورس کالاست. ما تمرینی را در سال ۹۶ برای ورود به بورس کالا آغاز کردیم که فروش‌ متمرکز در مقاطع مختلف از جمله تهران به وسیله انجمن بود و به همان روش سازکارهای بورس انجام می‌شد.
وی افزود: به نظر می‌رسد اگر این روند ادامه پیدا کند، شاید بتوانیم در ۷منطقه سیمانی کشور که هر منطقه دبیر ویژه خود را دارد و بازار را رصد می‌کند، فروش متمرکز را با توجه به سازکارهای خود مناطق به پیش ببریم و این اتفاق می‌تواند تمرینی برای ورود به بورس کالا تلقی شود. این دبیرها کمیته رصد بازار را ایجاد کرده‌اند و بازار را به‌طور مستمر پایش می‌کنند تا قیمت‌های ارشادی رعایت شود و از سوی دیگر منافعی را نصیب تولیدکنندگان سیمان می‌کنند.

 

سیمانی‌ها تمرین می‌کنند

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از راه‌اندازی دفتر فروش متمرکز سیمان به عنوان مقدمه حضور این صنعت در بورس کالا خبر داد و گفت: از هفته گذشته دفتر فروش متمرکز سیمان راه‌اندازی شده تا خرید و فروش آزمایشی سیمان انجام شود و پس از فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی تولیدکنندگان از سازکار خرید و فروش در بورس، سیمان راهی بورس کالا می‌شود.
شیخان با اشاره به آخرین وضعیت عرضه سیمان در بورس کالا گفت: با توجه به معاملات سنتی سیمان و لزوم آشنایی فعالان صنعت با مزایای بورس کالا، تصمیم گرفته شد پیش از ورود سیمان به بورس کالا دفتری به عنوان «فروش متمرکز در انجمن سیمان» بر پایه سازکار بورس راه‌اندازی شود تا فعالان صنعت از مزایای آن بهره‌مند شوند و زمینه ورود سیمان به بورس کالا فراهم شود.
وی افزود: بر این اساس از هفته گذشته، دفتر فروش متمرکز سیمان به صورت آزمایشی و تنها در استان تهران راه‌اندازی شد تا تولیدکنندگان وارد شده و از مزایای معامله مدرن بهره‌مند شوند به طوری که اگر این اتفاق به صورت رسمی بیفتد، پایه ورود سیمان به بورس کالا خواهد بود.
شیخان گفت: با شروع کار آزمایشی دفتر فروش متمرکز سیمان، در هفته گذشته استقبال خوبی از این طرح شد و بازخورد خوبی داشت.

 

قیمت‌ها یکسان می‌شود

درباره مزایای ورود سیمانی‌ها به بورس کالا، حسن صباغیان‌بیدگل، کارشناس حوزه سیمان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بورس کالا برای سیمانی‌ها، یکسان‌سازی قیمت‌هاست که واحدهای سیمانی را به سمت نرخ واحد هدایت خواهد کرد.
حسن صباغیان‌بیدگل در ادامه توضیح داد: با توجه به افزایش ظرفیت صنعت سیمان در چند سال گذشته، شاهد رقابت منفی واحدهای سیمانی بودیم که سعی در کاهش قیمت‌ها داشتند. بورس کالا این امکان را فراهم می‌کند که سیمان براساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری شود و رقابت منفی سیمانی‌ها نیز از بین برود. وی در پاسخ به این پرسش که چرا واحدهای سیمانی با تاخیر چند ساله وارد بورس کالا شده‌اند، گفت: واحدهای سیمانی، آمادگی لازم را نداشتند و فرهنگ‌سازی کافی در این زمینه نشده بود. از آنجا که کارخانه‌های سیمانی، قدیمی به‌شمار می‌روند به صورت معمول به روش سنتی اقدام به فروش می‌کردند.
بنابراین واحدهای تولید سیمان تا زمانی که با سامانه‌های جدید فروش به روز می‌شدند نیاز به فرهنگ‌سازی داشتند که به نظر می‌رسد حالا این آمادگی ایجاد شده تا واحدهای سیمانی کالای خود را در بورس عرضه کنند و قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا یکسان‌سازی شوند.
از سوی دیگر قیمت‌ها نیز به وسیله بورس کنترل خواهند شد و اگر تغییری در قیمت‌ها روی دهد یکسان و با هماهنگی خواهد بود. امیدواریم این کار از حالت آزمایشی خارج شود و سیمانی‌ها به طور رسمی در بورس کالا آغاز به کار کنند، فروش این بازار نیز باید متمرکز باشد.

 

فرهنگ‌سازی نیاز به زمان دارد

همچنین درباره دوره آزمایشی ورود سیمانی‌ها به بورس کالا، امیرحسین نوریان، مسئول خرید یک واحد سیمانی اظهار کرد: در حوزه سیمان قیمت‌ها ابلاغی است و انجمن صنعت سیمان، هر سال یا چند سال یک‌بار آن را به واحدهای سیمانی ابلاغ خواهد کرد اما سقف قیمتی برای آن اعلام می‌کنند و پس از آن بیشتر شرکت‌ها سیمان را با تخفیف ارائه خواهند کرد.
البته در هر منطقه‌ قیمت‌ها‌ مختلف است و بورس کالا می‌تواند به مشخص شدن روند قیمت‌گذاری کمک کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر صنعت سیمان با ۷۰درصد ظرفیت خود مشغول به کار است و در این زمینه رقابت منفی بین تولیدکنندگان به وجود آمده، به‌ویژه شرکت‌هایی که بدهی‌های بانکی و ارزی دارند و با مشکل نقدینگی روبه‌روهستند.
نوریان در پاسخ به این پرسش که آیا ورود به بورس کالا می‌تواند از این رقابت منفی پیشگیری کند، توضیح داد: به این بستگی دارد که چه حجمی از معاملات سیمانی در بورس کالا انجام بگیرد و چه بخشی به صورت سنتی و بیرون از بورس کالا باشد، توازن آنها نیز مهم است. البته روش‌های سنتی همچنان وجود دارند و تا جا افتادن بورس کالا نیازمند زمان بیشتری هستیم.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که واحدهای تولیدی تا چه اندازه از راه‌اندازی بورس کالا استقبال می‌کنند، گفت: کارخانه‌داران و خریداران راحت‌تر هستند که به طور سنتی خرید و فروش کنند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده