تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۱۲
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۱۶۴۷۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

شش دلیل برای این‌که آینده مس روشن است

می متالز - «آینده مس روشن است»؛ این جمله بسیاری از تحلیل‌گران است. آن‌ها تقاضای فلز سرخ تا سال 2023 را افزایشی می‌دادند اما دلایل تحلیل‌گران برای چنین نظر قاطعی چیست؟ شش پاسخ به این سؤال را در ادامه می‌خوانید.
شش دلیل برای این‌که آینده مس روشن است

به گزارش می متالز به نقل از عصر مس آنلاین، مؤسسه Matmatch که یک شرکت تحلیل داده در حوزه فلزات است، شش دلیل اصلی برای این‌که تقاضا برای مس تا سال 2023 میلادی افزایش خواهد یافت را برشمرده. این مؤسسه می‌گوید در سال 2023 حجم بازار مس 172 میلیارد دلار خواهد بود و اما دلایل چنین گردش مالی عظیمی در بازار فلز سرخ چیست؟

1- پایداری: دو سوم مسی که از سال 1900 تاکنون تولید شده، هنوز در چرخه است. با افزایش نگرانی‌های زیست‌محیطی و قرار گرفتن ضرورت توجه به پایداری کره زمین در فهرست اولویت‌های کشورهای جهان، صنایع بیش از گذشته به سمت استفاده از مس خواهند رفت. مس نه‌تنها می‌تواند جایگزین موادی نظیر پلاستیک شود، خود نیز نقشی اساسی در بازیافت دیگر فلزات نظیر نقره، طلا و نیکل دارد. سالانه در کل جهان 8.5 میلیون تن مس بازیافت می‌شود. 

2- خودروهای برقی: انجمن بین‌المللی مس (ICA) می‌گوید انتظار می‌رود تعداد وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی جاده‌ای تا سال 2027 میلادی به 27 میلیون عدد برسد. وسایل نقلیه باتری‌دار در مقایسه با خودروهای موتور احتراق داخلی، بیش از 130 پوند مس بیشتر نیاز دارند. بنابراین این وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی تا سال 2027 میلادی 600هزار تن تقاضای اضافی به بازار مس می‌افزایند. 

3- بحران آب: در سراسر جهان، مردم با خشکسالی شدید، سیل و منابع آبی آلوده مواجه هستند. رشد جمعیت، گرم شدن کره زمین و زیرساخت‌های ناکارآمد به بدتر شدن این روند می‌انجامد، مگر این‌که اقدامات جدی‌ای در این زمینه انجام گیرد. در این میان مس به عنوان یک ماده بادوام، قابل بازیافت و غیر قابل نفوذ، در تأمین آب پاک، نقشی حیاتی خواهد داشت.

4- انرژی الکتریکی: بر اساس یک مطالعه که در 2017 میلادی توسط آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) انجام شده است، در سال‌های پیشِ رو انرژی الکتریکی به‌طور فزاینده‌ای جایگزین سوخت‌های فسیلی می‌شود. درنتیجه میلیون‌ها وسیله جدید الکتریکی از تهویه مطبوع گرفته تا وسایل نقلیه و باتری که نیاز به برق دارند، تولید خواهد شد. بخش عمده‌ای از انرژی مورد نیاز این وسایل توسط مس حمل و توزیع می‌شود. به‌علاوه باید اشتیاق جهانی به انرژی‌های تجدیدپذیر را نیز در نظر داشت؛ مزارع انرژی بادی و خورشیدی تقاضا برای مس را افزایش خواهند داد. 

5- سلامت: امید به زندگی در تمام جهان افزایش پیدا کرده اما بر سر راه عمر دراز چالش‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها مقاومت آنتی‌بیوتیکی است که باعث شده سازمان‌های بین‌المللی بهداشت و درمان سخت‌تر از همیشه کار کنند تا خطر عفونت عمومی را به حداقل برساند. مس به‌خاطر خاصیت ضدمیکروبی خود، ماده‌ای ایده‌آل برای استفاده در مناطق عمومی مانند بیمارستان‌ها، مدارس و سالن‌های ورزشی است. Bloomberg Markets معتقد است برنامه‌های بهداشت عمومی تقاضا برای مس را در طول 20 سال آینده هر سال یک میلیون تن افزایش می‌دهند.  

6- معماری سبز: همان‌طور که در صنعت خودرو و انرژی هم دیدیم، صنایع سبز به دغدغه جهان امروز تبدیل شده‌اند. از همین رو معماران در تلاش هستند تا با استفاده از مس تأثیرات مخرب ساختمان‌های جدید بر محیط‌زیست را کاهش دهند. در امریکای شمالی، مس برای پوشاندن و تزئین ساختمان‌ها استفاده می‌شود تا دوام و پایداری ساختمان را بالا ببرد. همچنین ویژگی مقاومت در برابر خوردگی که مس دارد به این ساختمان‌ها کمک می‌کند تا آسیب‌های ناشی از شرایط آب‌وهوایی را تاب بیاورند. 

برای آشنایی بیشتر با نقش مس در صنایع آینده کتاب الکترونیکی زیر را دانلود کنید. 

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده