تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۰۶
بازدید: ۳۵۰
کد خبر: ۱۶۴۸۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نرخ دستوری، تولید سرب و روی را سرکوب می‌کند

می متالز - شمش سرب و روی جزو فلزاتی به‌شمار می‌روند که باید در بورس کالا عرضه شوند، البته این فلز از ابتدای سال با افزایش نرخ بالای ۲۰درصد روبه‌رو شده و تولیدکنندگان آن همواره از این موضوع گلایه دارند که با توجه به اینکه مواد اولیه با دلار آزاد تهیه می‌شود، اگر محصولات‌شان در بورس با دلار ۴۲۰۰تومانی قیمت‌گذاری شود، ممکن است دیگر نتوانند تولید کنند.
نرخ دستوری، تولید سرب و روی را سرکوب می‌کند

کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند

به گزارش می متالز، درباره صنعت سرب و روی که این روزها بازار آن حال و روز خوبی ندارد، محمد حیدرزاده، مدیرعامل شرکت ذوب و روی بافق عنوان کرد: شمش سرب و روی که بر اساس دلار ۴۲۰۰تومانی قیمت‌گذاری می‌شوند، جزو کالاهایی هستند که باید در بورس عرضه شوند.
در زمینه صادرات نیز صادرکنندگان سرب و روی باید ارز خود را سامانه نیما بازگردانند.
حیدرزاده در ادامه خاطرنشان کرد: تحولات ارزی سبب شده که سردرگمی بسیاری در فروش ایجاد شود.
از سوی دیگر مشخص نیست برای عرضه در بورس چه نرخی را باید در نظر بگیریم. تولیدکننده و کارشناس بورس در این زمینه دچار سردرگمی شده‌اند.
وی در ادامه توضیح داد: زمانی که می‌خواهیم محصول‌مان را در بورس عرضه کنیم، کارشناس بورس معتقد است باید آن را با دلار ۴۲۰۰تومانی عرضه کنیم، در حالی که تولیدکنندگان، مواد اولیه آن را باید بر اساس دلار آزاد تهیه کنند و این موضوع، کار را برای تولیدکنندگان بغرنج کرده است. همین امروز و فرداست که شاهد تعطیل شدن بیشتر کارخانه‌ها باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چقدر افزایش نرخ در محصولات شمش سرب و روی داشته‌اید، عنوان کرد: تا حدی افزایش نرخ داشته‌ایم اما با توجه به اینکه هزینه‌های تولید افزایش یافته، اجازه افزایش نرخ در بورس کالا به ما داده نمی‌شود.
برای مثال شمش روی را باید هر کیلو ۲۶ تا ۲۷هزار تومان بفروشیم اما بورس کالا مدعی است که نباید بیشتر از ۱۲هزار تومان بفروشیم.
حیدرزاده با اشاره به مبنای قیمت‌گذاری شمش سرب و روی عنوان کرد: مبنای قیمت‌گذاری شمش و روی بر اساس ال‌ام‌ای لندن است که باید آن را در دلار ۴۲۰۰تومانی ضرب کنیم، در حالی که چون تولیدکننده، مواد اولیه را براساس نرخ آزاد تهیه می‌کند باید آن را در دلار بالای ۱۰هزار تومان – که هم‌اکنون بـه نزدیک ۱۱هـزار تومان نیز رسیده است- ضـرب کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که از ابتدای سال تاکنون هزینه تولید چقدر افزایش یافته است، گفت: از ابتدای امسال حدود ۳۰درصد به هزینه‌های تولید اضافه شده است.
البته در زنجیره سرب و روی، نرخ بخش کنسانتره مجهول است و مشخص نیست چه اندازه به آن اضافه شده چون فروشنده داخلی، آن را با دلار آزاد محاسبه می‌کند اما دولت این نرخ را قبول ندارد.
مدیرعامل شرکت ذوب و روی بافق در پایان پیشنهاد کرد: برای بهتر شدن وضعیت تولیدکنندگان باید یک نرخ مرجع وجود داشته باشد نه دو نرخ. از سوی دیگر نرخ دلار باید ثابت باشد تا بتوان بر مبنای آن قیمت‌گذاری کرد و تراکنش‌های مالی را انجام داد.

 

افزایش ۲۳ درصدی نرخ سرب و روی

همچنین درباره افزایش نرخ شمش سرب و روی از ابتدای امسال تاکنون، رضا اعتدال، کارشناس صنعت سرب و روی عنوان کرد: از ابتدای امسال شاهد بخشنامه‌های مختلف کنترل بازار هستیم اما نرخ مواد اولیه در چند وقت گذشته به شدت افزایش یافته است.
اعتدال در ادامه، با اشاره به این موضوع که برخی مواد اولیه صنعت سرب و روی وارداتی است، عنوان کرد: شمش سرب و روی تابعی از قیمت‌های جهانی است. از این رو در داخل براساس دلار تعیین می‌شود.
وی افزود: در چند وقت اخیر، هزینه‌های تولید شمش سرب و روی به شدت افزایش یافته است. این کارشناس صنعت سرب و روی در ادامه تاکید کرد: تحولات نرخ ارز در این صنعت تاثیرگذار بوده است.
اعتدال در پاسخ به این پرسش که از ابتدای امسال چند درصد به نرخ سرب و روی افزوده شده است، عنوان کرد: از ابتدای سال پس از نرخ مصوب دلار ۴۲۰۰تومانی، به‌طور میانگین ۲۳درصد به نرخ سرب و روی افزوده شده است اما نسبت به بهمن و اسفند که دلار صعودی نشده بود با کاهش نرخ روبه‌رو شده‌ایم.
این افت ارزش به دو دلیل روی داده است؛ یکی محاسبه با دلار ۴۲۰۰تومانی و دیگری کاهش نرخ ال‌ام‌ای لندن. وی در ادامه افزود: درحال‌حاضر شرکت‌ها حق ندارند خارج از بورس بفروشند و مبنای قیمت‌گذاری در بورس کالا نیز دلار ۴۲۰۰تومانی است، بنابراین واحدها دچار ضرر و زیان می‌شوند.
این کارشناس سرب و روی در پاسخ به این پرسش که واحدهای سرب و روی چه اندازه خاک سهمیه‌ای دریافت و چه اندازه آن را آزاد تهیه می‌کنند، گفت: تا ۳۰درصد ظرفیت تولید کارخانه، خاک سهمیه‌ای تعلق می‌گیرد. از این رو اگر بخواهند ظرفیت‌شان را پر کنند باید آن را با دلار آزاد تهیه کنند. وی در پاسخ به این پرسش که برای به تعادل رسیدن بازار چه می‌توان کرد؟
گفت: دولت باید ارز را تک‌نرخی کند و از سوی دیگر آن را ثابت نگه دارد تا بازار و تولیدکننده دچار سردرگمی نشوند چراکه بهای تمام‌شده در صنعت سرب و روی به نرخ آزاد است یعنی نسبت به زمستان سال گذشته، هزینه‌های تولید حدود ۷۰ تا ۸۰درصد افزایش یافته، در حالی که خاک سهمیه‌ای که به واحدها تعلق می‌گیرد، بر مبنای نرخ دلار مصوب است اما خاکی که قرار است آزاد خریداری شود به دلار آزاد قیمت‌گذاری می‌شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده