تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۹
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۶۸۲۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند

۷ برابر رشد در ۷ سال؛ آینده در تسخیر باتری‌های لیتیومی

می متالز - کاربرد باتری‌های لیتیوم‌یون در صنعت خودرو تا سال ۱۴۰۴خورشیدی (۲۰۲۵میلادی) ۷برابر می‌شود.
۷ برابر رشد در ۷ سال؛ آینده در تسخیر باتری‌های لیتیومی

به گزارش می متالز، بنا بر پیش‌بینی متال‌بولتن، چنین اتفاقی برآمده از کاهش بهای خودروهای برقی و افزایش تقاضا برای باتری‌های لیتیوم‌یون است.
به نقل از ماینینگ، پیش‌بینی می‌شود استفاده از باتری‌های لیتیوم‌یون در صنعت خودروسازی تا ۷سال دیگر ۷برابر شود. این اتفاق بیشتر برآمده از کاهش بهای خودروهای الکتریکی و همچنین یارانه‌هایی است که در بسیاری از کشورها به آنها تعلق می‌گیرد و باعث تحریک بازار می‌شود. چین به طور گسترده به توسعه خودروهای الکتریکی می‌پردازد و فروش آنها را ترویج می‌دهد.
بنا بر گفته ویل آدامیز، مدیر بخش پژوهش‌های مربوط به باتری در موسسه متال‌بولتن، تقاضای بازار فلزات پایه و فلزات گرانبها برای باتری‌های لیتیوم‌یون تا سال۱۴۰۴ خورشیدی(۲۰۲۵میلادی) به ۶۵۰گیگاوات در ساعت رشد خواهد کرد، در حالی که این رقم در سال گذشته میلادی ۷۰ گیگاوات در ساعت بود.
وی همچنین در این باره می‌افزاید: نیاز به ذخیره برقی که از منابع تجدیدپذیر مانند باد و خورشید، تولید شده نیز عامل دیگری است که به افزایش تقاضای باتری‌های لیتیوم‌یون می‌انجامد.
در همین حال هزینه پک‌های باتری به حدود ۲۰۰دلار در هر کیلووات در امسال میلادی کاهش پیدا کرد. در سال ۱۳۸۹ خورشیدی (۲۰۱۰میلادی) این رقم یک‌هزار دلار در هر کیلووات بود و این احتمال وجود دارد که در امسال میلادی، هزینه یک سلول باتری به ۱۰۰دلار در هر کیلووات کاهش یابد. در ادامه انتظار می‌رود در سال ۱۳۹۹خورشیدی(۲۰۲۰میلادی) هزینه یک پک باتری، ۱۰۰دلار در هر کیلووات ساعت باشد. برچسب قیمتی ۱۰۰دلار در هر کیلووات ساعت برای یک پک باتری، از وقوع یک اتفاق خبرمی‌دهد.
این اتفاق به دلیل همسانی بهای خودروهای برقی و خودروهایی است که دارای مورتوهای احتراقی داخلی هستند. متال‌بولتن هشدار می‌دهد که موجودی کنونی مواد خام نمی‌تواند پاسخگوی نیاز این صنعت باشد. در همین حال نرخ مواد خام موردنیاز در باتری‌های لیتیوم‌یون باید آنقدر بالا بماند تا سرمایه عظیمی را که برای روی خط آوردن خودروهای جدید در زمان لازم موردنیاز است، تامین کند.
درحال‌حاضر چین در سیزدهمین طرح ۵ساله خود، ورود ۵میلیون خودروی برقی را به جاده‌ها تا سال ۲۰۲۰میلادی(۱۳۹۹خورشیدی) در نظر گرفته است. چنین چشم‌اندازی، تولیدکنندگان باتری و خودروهای الکتریکی را به سمت ایجاد ظرفیت اضافی سوق می‌دهد.
درباره لیتیوم، پروژه‌های جدید گوناگونی در سطح جهان در حال اجرا هستند و عرضه‌کنندگان سنتی این ماده همانند استرالیا و کشورهای امریکای جنوبی به طور پیوسته حجم محصول خود را افزایش می‌دهند.
در نتیجه متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که جهان در امسال میلادی با مازاد حدود ۷هزار تن لیتیوم و در سال آینده میلادی با مازاد ۲۹هزار تن روبه‌رو خواهد بود.
این موسسه همچنین از پیش‌بینی خود مبنی بر مازاد عرضه کبالت خبر می‌دهد. کبالت دیگر ماده کلیدی در ساخت باتری‌هایی به شمار می‌آید که به خودروهای برقی انرژی می‌رساند. بنا بر پیش‌بینی متال بولتن، مازاد عرضه کبالت در امسال میلادی ۴هزار تن و در سال آینده ۹هزار تن خواهد بود.
مسئله اینجاست که احتمال می‌رود مازاد عرضه لیتیوم و کبالت باعث افت نرخ این دو ماده در زمانی شود که تولیدکنندگان این مواد نیاز به پشتیبانی مالی برای توسعه طرح‌های جدید تولیدی خود دارند. متال بولتن پیش‌بینی می‌کند که کاهش بهای لیتیوم و کبالت باعث شود خودروهای الکتریکی ارزان‌تر از خودروهای دارای موتور احتراقی شوند. به دنبال این اتفاق، تقاضا برای خودروهای برقی بالا می‌رود و افزایش تقاضا برای خودروهای برقی به معنای تقاضای بی‌سابقه برای باتری‌های لیتیوم‌یون است.
باتری‌های لیتیوم‌یون یک خانواده از باتری‌های شارژشدنی هستند که در آنها در زمان تخلیه، یون‌های لیتیوم از الکترود منفی به سمت الکترود مثبت و در هنگام شارژ شدن، وارونه حرکت می‌کنند.
باتری‌های لیتیوم‌یون، بالاترین چگالی انرژی را فراهم می‌کنند و بیشتر برای تامین نیروی لازم در دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از آنها استفاده می‌شود.
یک باتری لیتیوم‌یون را می‌توان در هر زمان بی‌آنکه بر کارایی باتری اثر بگذارد شارژ کرد. این باتری‌ها در مقایسه با نسل‌های قدیمی‌تر باتری‌ها، وزن و حجم سبک‌تری دارند و انرژی زیادی تولید می‌کنند. به دِشارژ کامل نیز نیازی ندارند و می‌توان از جریان الکتریکی بالاتر برای شارژ و دشارژ، بدون آسیب به باتری استفاده کرد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده