تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۱۷۹۳۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
دو فلز صادراتی از دست دلالان در امان ماندند

سرب ‌و روی همچنان روی خط صادرات می‌تازند

می متالز - در بین فلزات، سرب و روی جزو فلزاتی به‌شمار می‌روند که بسیار محدود در بورس کالا عرضه می‌شوند و تولیدکنندگان داخلی بیش از آنکه محصولات خود را به داخل اختصاص دهند، آنها را صادر می‌کنند. از این رو سرب و روی جزو معدود فلزاتی است که از دست دلالان این روزهای بازار در امان ماند‌ه‌اند.
سرب ‌و روی همچنان روی خط صادرات می‌تازند

به گزارش می متالز، البته با توجه به افزایش بهای دلار، ارزش صادراتی این فلز می‌تواند برای تولیدکنندگان آن بسیار جذاب باشد، هرچند برخی تولیدکنندگان در زمینه صادرات از نظام حمل و انتقال بانکی گلایه دارند و تحریم‌ها را مانعی برای صادرات خود می‌دانند.


سبد صادراتی به تامین داخلی می‌چربد

شمش سرب و روی به ندرت در بورس کالا عرضه می‌شود و تمام شرکت‌ها در بورس کالا محصولات خود را عرضه نمی‌کنند. این مطلب را رضا اعتدال، کارشناس حوزه سرب و روی عنوان و اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ سرب و روی به طور معمول در بورس کالا عرضه می‌کنند. اعتدال در ادامه توضیح داد: البته بیشتر محصولات سرب و روی شرکت‌های بزرگ که برند(نشان)های معتبر دارند به صادرات اختصاص دارد. به عبارت دیگر سبد صادراتی آنها به سبد داخلی می‌چربد. از سوی دیگر مصرف داخلی نیز به اندازه تولید نیست. به عبارت دیگر میزان تولید بیش از نیاز داخل است و بخشی از شمش سرب و روی به صادرات اختصاص دارد. از این رو بیشتر شرکت‌ها مجبور به صادرات هستند.
وی ادامه داد: شرکت‌های محدودی به بورس کالا وارد می‌شوند. البته در زمینه سرب عرضه‌ای انجام نمی‌شود و در زمینه روی هم به طور محدود انجام می‌شود اما بیشتر محصولات خود را صادر می‌کنند. این کارشناس با تایید این موضوع که درحال‌حاضر وضعیت صادرات سرب و روی مناسب است، گفت: صادرات با احتساب دلار آزاد برای صادرکنندگان سود مناسبی دارد.
این کارشناس حوزه سرب و روی در پاسخ به این پرسش که قیمت‌های سرب و روی از ابتدای سال تا چه اندازه افزایش یافته است، گفت: درحال‌حاضر قیمت‌ها بر اساس بورس بین‌المللی فلزات لندن (ال‌ام‌ای) در محدوده ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار درهر تن، در نوسان است. قیمت‌های داخلی نیز روند صعودی دارند اما در داخل با توجه به نوسان شدید بهای دلار، خریدار و فروشنده به منظور رسیدن به نرخ ثابت برای دلار دست نگه داشته‌اند.
اعتدال ادامه داد: در زمینه صادرات، توافق بر اساس بورس بین‌المللی فلزات لندن ال‌ام‌ای است اما شرایط پرداخت صادرات تا حدی با مشکل روبه‌رو شده است. درحال‌حاضر اگر هم شمشی با برند معتبر وجود داشته باشد، با افزایش نرخ بیشتری عرضه می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت جهانی نرخ سرب و روی چگونه است، عنوان کرد: در بعد بین‌المللی جنگ اقتصادی چینی‌ها با امریکایی‌ها، سبب افت قیمت‌های جهانی شده است. در ماه گذشته، ذخایر بورس بین‌المللی فلزات لندن (ال‌ام‌ای) حدود ۳۰ درصد کاهش داشت، در حالی که اگر شرایط عادی بود سبب افزایش قیمت‌های جهانی می‌شد اما ترس افزایش نرخ‌های تعرفه‌ای جهانی، اجازه افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهد.
این کارشناس حوزه سرب و روی در ادامه توضیح داد: فلز روی مکمل آهن در گالوانیزه است، بنابراین افزایش نرخ آهن در مصرف روی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

 

پایداری بازار صادراتی

اعتدال در پاسخ به این پرسش که بازار صادراتی ما پابرجا خواهد ماند، گفت: بیشترین صادرات ایران به ترکیه انجام می‌شود و البته تا حدی هم به کشورهایی چون دوبی، پاکستان و افغانستان صادرات داریم و کشورهای شمالی ایران مثل اوکراین هم خریدار سرب و روی ایران هستند اما اساس صادرات سرب و روی به ترکیه است و درحال‌حاضر نیز کشورهایی که از ایران سرب و روی می‌خرند از نظر حجم درخواست کمتری دارند اما همچنان خریدار به‌شمار می‌روند و این کاهش حجم به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول است.

 

سازکار صادرات بهم ریخته است

محمد حیدرزاده، مدیرعامل شرکت ذوب روی بافق نیز درباره وضعیت بازار سرب و روی در این روزها اظهار کرد: شمش سرب و روی جزو فلزاتی به‌شمار می‌روند که بازار صادراتی آنها بیشتر از مصرف داخلی است و بازار داخلی کشش لازم را در این حوزه ندارد. از این رو بیشتر واحدهای سرب و روی در حوزه صادرات فعالیت دارند. حیدرزاده در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی صادرات سرب و روی عنوان کرد: سازکار صادرات کمی بهم ریخته است و یکی از مهم‌ترین مشکلات کنونی نیز بهم‌ریختگی بازار ارز در داخل است. وی در پاسخ به این پرسش که کشورهای هدف صادراتی تا چه اندازه محدود شده‌اند، گفت: برخی کشورها به دلیل محدود شدن نظام بانکی کشور ما خرید خود را کاهش داده‌اند. وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که از یک سو بخشی از صادرات خود را به بازار ثانویه ببریم و از سوی دیگر بخشی از کالای خود را در بورس کالا ارائه کنیم و در صورت مشتری نداشتن در بورس اقدام به صادرات شود. این مشکلات تمام تولیدکنندگان را درگیر کرده و اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، خطر تعطیلی برای صنایع ایجاد می‌شود. مدیرعامل شرکت ذوب روی بافق در ادامه تاکید کرد: برای ادامه حیات کشور باید به نوعی وضعیت سیاسی را بهبود بخشیم و وضعیت بین‌المللی خود را در جهان تغییر دهیم تا معاملات بانکی و تجارت جهانی روان شود.
حیدرزاده در ادامه با اشاره به میزان صادرات شرکت، عنوان کرد: تا پیش از تحریم‌ها صادرات خوبی داشتیم اما هم‌اکنون این طور نیست. درحال‌حاضر صادرات ما بسیار محدود شده و آن هم با مکانیسم تعریف نشده انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در بورس کالا هم این میزان عرضه مورد نیاز نیست و اگر عرضه با دلار ۴۲۰۰ تومانی انجام شود، سبب بروز رانت‌ می‌شود. چنانچه شاهد هستیم در فلزاتی همچون فولاد، آلومینیوم و مس، رانت با شدت بیشتری ایجاد شده است چون برخی با دلار دولتی به بورس کالا نفوذ می‌کنند و محصولات را با دلار نرخ آزاد در بیرون می‌فروشند. البته در زمینه سرب و روی، این رانت کمتر شده و تا پیش از این حدود ۱۰ تا ۱۲ شرکت عرضه‌ انجام می‌دادند که درحال‌حاضر به طور محدود انجام می‌شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده