تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۳۰
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۱۹۲۹۲
سرویس خبر : انرژی
نماینده مجلس از قول وزیر صنعت اعلام کرد:

دولت تغییرات جدیدی برای عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا دارد

می متالز - سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از مالکیت۸۰ درصد سهام پتروشیمی توسط هلدینگ های دولتی گفت: شریعتمداری اعلام کرد دولت تغییرات جدیدی برای عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا مدنظر دارد.
دولت تغییرات جدیدی برای عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا دارد

به گزارش می متالز، اسدالله قره خانی با اشاره به عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا گفت: پتروشیمی ها یک روز محصولات را عرضه و روز دیگر عرضه نمی کنند و در روزهای عدم عرضه به دنبال افزایش قیمت هستند.

وی با بیان اینکه پتروشیمی ها 5 درصد قیمت فوب خلیج فارس را با بازی با این سیاست ها از بین می برند، افزود: در بخش عرضه محصولات پتروشیمی و تعیین قیمت در بورس مشکل وجود دارد. همچنین از بخش تحویل ارز پتروشیمی ها به سامانه نیما که توسط دولت تعریف شده خبرهایی می رسد مبنی بر اینکه به میزانی که محصولات پتروشیمی صادر می شود ارز در سامانه نیما عرضه نمی شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه شفافیت در فعالیت پتروشیمی ها مشکل نیست، ادامه داد: بیش از 80 درصد سهام شرکت های پتروشیمی در دست هلدینگ های دولتی است. عمده سهامداران هلدینگ خلیج فارس صندوق های بازنشستگی نفت، تامین اجتماعی و سهام عدالت هستند. ساتا هم مربوط به صندوق های بازنشستگی نیروهای مسلح و تاپیکو مربوط به تامین اجتماعی و کارکنان دولت است که عمدتا مدیران آن دولتی هستند.

قره خانی افزود: دولت می تواند قاعده ای برای پتروشمیمی ها تنظیم کند که بر اساس آن قاعده رفتار را سیاست گذاری کنند تا مشخص شود چه میزان صادر و چه میزان پیمان سپاری کرده اند. باید مشخص شود چه میزان ارز پتروشیمی ها به داخل بازگشته و آیا این ارز در سامانه نیما قرار گرفته یا خیر،در حال حاضر پتروشیمی ها ارز را در بازار ثانویه می فروشند و براساس 4200 تومان ارز را عرضه نمی کنند اما با این حال وسوسه می شوند در بازار آزاد  ارز  را عرضه کنند.

برنامه جدید دولت برای پتروشیمی ها

وی تاکید کرد: شنیده می شود پتروشیمی ها شرکت های فرعی را ایجاد کرده اند و محصولات را به این شرکت ها می دهند تا این شرکت ها به صورت آزاد محصولات را فروخته و زیان های انباشته را جبران کنند. در بخش فولاد، فلزات رنگین و پتروشیمی ها وضعیت مشابه یکدیگر است. در صحبتی که با وزیر صنعت داشتم، شریعتمداری اعلام کرد دولت سیاست جدیدی را اتخاذ کرده تا در فرایندی که محصولات پتروشیمی در گذشته در بورس عرضه می شده تغییراتی ایجاد شود و دلالان و واسطه هایی که در این بین وجود دارند خود به خود به صورت طبیعی حذف شوند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در فرایند جدید دیگر شرایط اینگونه نیست که سقف قیمتی وجود داشته باشد و افراد محصولات پتروشیمی را خریداری کرده و پس از دوره ای احتکار، در بازار آزاد با قیمت بالاتر می فروشند.

قره خانی ادامه داد: پتروشیمی ها عنوان می کنند در گذشته تقاضا برای پت یا پلی اتیلن ترفتالات حدود 250 هزار تن بوده و طی ماه های گذشته به 2 میلیون تن رسیده که نشان می دهد واسطه ها به میدان آمده اند و شخصی که در گذشته پروانه ای داشته و هم اکنون کارخانه ای ندارد معامله بورسی انجام می دهد چراکه سود به همراه دارد.

به گفته وی با سیاست جدید دست واسطه ها در صنعت پتروشیمی کوتاه شده و مواد به مصرف کننده های اصلی که صنایع پایین دستی پتروشیمی هستند می رسد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده