تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۷
بازدید: ۹۳۲
کد خبر: ۲۰۰۴۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس اتاق بازرگانی کرمان:

پویش بومی سازی تولید قطعات و ماشین آلات در کرمان راه اندازی شود

‌می‌متالز - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: پویش بومی سازی تولید قطعات، خدمات، تجهیزات، ماشین آلات در کرمان به منظور پایدار کردن شرکت‌های متوسط و کوچک و رشد هر چه بیشتر استان راه اندازی شود و هر کس دغدغه اشتغال این استان را دارد به این پویش بپیوند.

به گزارش می‌متالز، سید مهدی طبیب زاده روز پنجشنبه در پنجاه و نهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان افزود: با وجود اینکه صنایع خرد، کوچک و متوسط سهم مطلوبی در اشتغال استان دارند، اما به دلایل محدودیت بازار نمی‌توانند سهم موثری در بازار و اقتصاد ایفا کنند و این مهم سبب شده تا ناپایدار باشند و در فشار‌های اقتصادی کشور تاب و توان نداشته باشند.

وی ادامه داد: نظام مبادلات پیمانکاری فرعی (spx) می‌تواند این نقیضه را جبران کند و یک ارتباطی بین صنایع کوچک و متوسط قرار دهد و یا واحد‌های که تولید قطعات، خدمات، ماشین آلات و ... دارند نیز می‌توانند به راحتی در منطقه خود نیاز‌ها را تامین کنند و با شرکت‌های کوچک و بزرگ ارتباط برقرار کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: اگر این مهم به طور کلی بومی و اجرا شود اگر اراده جدی وجود داشته باشد، می‌تواند کمک بزرگی بین صنایع کوچک و متوسط و توسعه بازار البته با رویکرد دانش بنیان داشته باشد و همچنین تعادل سازی بر توسعه و تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان از این رهگذر نیز داریم.

طبیب زاده بیان داشت: ظرفیت بزرگی که در حوزه معدنی در استان وجود دارد و پروژه‌های بزرگی که در کشور و منطقه در حال اجرا است باید نقش خودشان را در توسعه صنایع کوچک استان ایفا کند.

وی تصریح کرد: یک حلقه مفقوده بین صنایع بزرگ، صنایع کوچک و متوسط استان وجود دارد و بنیه صنعتی استان کرمان بنیه قوی و متکی بر صنایع کوچک و متوسط که همیشه پایدار باشد؛ نیست و باید این جای خالی را به سرعت پر کنیم و این ظرفیت در اختیار استان کرمان قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه باید پویش بومی سازی تولید قطعات، خدمات، تجهیزات، ماشین آلات در کرمان به منظور پایدار کردن شرکت‌های متوسط و کوچک و رشد هر چه بیشتر استان را اندازی کنیم و هر کس دغدغه اشتغال این استان را دارد به این پویش بپیوند.

طبیب زاده با اشاره به اینکه به روایتی ۱۰ درصد تا ۳۰ درصد بازار را کرمانی‌ها تامین می‌کنند، اما به نظر من آمار واقعی ۱۰ تا ۱۵ درصد صحیح‌تر است و همین میزان از نیاز واحد‌های بزرگ استان در خود استان کرمان تامین می‌شود گفت: نیاز واحد‌های بزرگ استان به قطعات، خدمات، تجهیزات و ماشین آلات است.

وی افزود: ما هیچ وقت حمایت غیر اصولی از واحد‌های صنعتی کوچک انجام نمی‌دهیم باید صنایع کوچک در بازار رقابتی نقش خود را ایفا کنند و در این صورت می‌توانیم شاهد رشد و توسعه بازار، وسعت کار و در تعدد شرکت‌ها تحولی ایجاد کنیم و توسعه صنایع کوچک و متوسط یکی از راه‌های توسعه پایدار و متوازن استان کرمان است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: باید به یک روش بومی، توانمند و اجرایی در ارتباط با تولید و عرضه در استان کرمان برسیم تا توازن توسعه پایدار در استان ایجاد شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی - کرمان (ایرنا)

عناوین برگزیده