تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۳
بازدید: ۴۸۳
کد خبر: ۲۰۰۴۹۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آینده بازار فلزات چه می‌شود؟

‌می‌متالز - نشریه ماهانه متال مارکت در آخرین نسخه به رسم همیشه پیش‌بینی و تحلیلی از بازار فلزات ارائه داده است. برای روی و آلومینیوم، مازاد تولید مانده در انبار‌ها از سال ۲۰۲۰ مورد توجه و نگرانی واقع شده است.

به گزارش می‌متالز، وضعیت برای مس همچنان مثبت ارزیابی می‌شود و در خصوص فولاد نیز به تشریح اختلاف قیمت بین مقاطع تخت فولادی و ورق گرم و همچنین کمبود عرضه جدی در این صنعت پرداخته شد. قیمت فلزات در آخرین جلسه معاملاتی بازار جهانی اندکی از سقف‌های چند ساله عقب‌نشینی داشته‌اند.


فوریه؛ فصل همیشه خوب برای مس؟

برای مس در فوریه (ماه جاری) بازگشت قیمت‌ها به سمت بالا را پیش‌بینی می‌کنیم. رفتار فصلی این بازار نیز نشان می‌دهد که قیمت فلز قرمز ۸۳ درصد مواقع در ماه‌های فوریه ۵ سال گذشته صعودی بوده و میانه عملکرد ۱.۸ درصد داشته است. این رفتار فصلی مثبت در کنار حمایت متغیر‌های کلان از کامودیتی‌ها و همچنین بازگشت تقاضای چینی‌ها پس از تعطیلات سال نوی این کشور، می‌تواند محرک قیمت‌ها باشد. از سوی دیگر انتظار می‌رود اختلال حمل و نقل در آمریکای لاتین همچنان از پرمیوم‌ها (اختلاف قیمت‌های نقدی و آتی) حمایت کند و نرخ نقدی تصفیه و فرآوری (TC/RC) را تحت فشار نگه دارد.


مازاد تولید پنهان در روی

روی با افت ۶ درصدی بدترین عملکرد را در ماه گذشته بین فلزات داشت که قطعا بی‌ارتباط با رشد ۴۶ و ۵۷ درصدی موجودی این فلز در بورس‌های لندن و شانگ‌های نیست. این یعنی ذخایر مجموعا ۱۰۷ هزار تن افزایش یافتند. طبق برآورد متال بولتن، مازاد روی تصفیه شده در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۱۵ هزار تن بوده است. اما انبار‌های اعلام شده تنها ۱۰۸ هزار تن رشد موجودی را گزارش کردند؛ این به معنای آن است که موجودی‌ها گزارش نشده ۲۰۷ هزار تن افزایش داشتند. بخشی از این مازاد عرضه پنهان اثر خود را در ژانویه نشان داد.


مسیر متفاوت سرب در کوتاه‌مدت و بلندمدت

سرمای زمستانی نیم‌کره شمالی معمولا به نفع سرب تمام می‌شود؛ چراکه باتری ماشین‌ها در این آب و هوا بیشتر خراب می‌شوند و تقاضا برای سرب را افزایش می‌دهند. سیگنال‌های صعودی شامل سردی هوای بی‌سابقه در چین، افزایش پرمیوم (اختلاف قیمت نقدی و آتی) در آمریکا که عرضه فیزیکی در آن کاهش یافته و سوق یافتن مدیران صندوق‌ها به نگه داشتن موقعیت‌های اختیار خرید (کاری که در بیشتر سال‌های گذشته تمایلی به انجام آن نداشتند) هستند. در واقع، سرب فلز عقب‌مانده سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود و احتمال جبران آن در سال ۲۰۲۱ وجود دارد. اگرچه این ممکن است به معنای برخی رشد‌های تکنیکال و کوتاه‌مدت برای قیمت سرب باشد، عمده عوامل تاثیرگذار بنیادی در بلندمدت مثل برنامه‌های کربن‌زدایی، با سرب میانه خوبی ندارند.


مازاد آلومینیوم وارد میدان می‌شود؟

در سال ۲۰۲۰ بازار آلومینیوم جهانی حدود ۳.۵ میلیون تن مازاد داشت، با وجود این قیمت‌ها در بورس فلزات لندن و شانگ‌های این سال را بدون تغییر به پایان بردند؛ به این معنا که مازاد سال گذشته خارج از این بازار‌ها در انبار‌ها قرار گرفت. بنابراین، مقدار زیادی آلومینیوم وجود دارد که می‌تواند دوباره ظاهر شود و قیمت‌ها و پرمیوم‌ها را تحت فشار قرار دهد.


کمبود عرضه فولاد واقعی است

کاهش در دسترس بودن مواد اولیه در بازار نقدی همچنان یکی از عوامل اصلی روند صعودی قیمت‌هاست. تا حدی که حتی برخی از کارخانه‌های کوره بلند فولاد حتی پس از تعطیلی‌های مربوط به کرونا مجددا شروع به کار نکردند. چنین بازار رقابتی‌ای باید به جلوگیری از وقوع سناریوی سقوط سال‌های ۹-۲۰۰۸ که برخی از آن می‌ترسند کمک کند. اواسط سال ۲۰۰۸، زمانی که قیمت ورق گرم ایالات متحده از ۱۲۰۰ دلار بر تن پیشی گرفته بود، متوسط نرخ بهره‌برداری از ظرفیت کارخانه‌های آمریکا حدود ۸۹ درصد بود. در حالی که در میانه ژانویه ۲۰۲۱، این نرخ ۷۷ درصد تخمین زده شد. افزایش قیمت فولاد در ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نشان دهنده کمبود واقعی عرضه فولاد است، نه تقاضای متورم مصنوعی و سفته‌بازی مثل سال ۲۰۰۸.

قیمت مقاطع مسطح فولادی هم پس از عقب افتادن قیمت ورق گرم در عمده سال گذشته، دستاورد‌های قابل توجهی داشته است. اکثر بازار‌های مصرف‌کننده محصولات مسطح نتوانستند احیای مشابهی که در بازار‌های مصرف‌کننده ورق در دوره رفع محدودیت‌های کرونایی اتفاق افتاد را تجربه کنند و همچنین با توجه به تاخیر قابل توجه بخش انرژی، قیمت‌های محصولات تخت از ورق گرم عقب افتاد و ثابت ماند.

با افزایش قیمت ورق، درک می‌کنیم که کارخانه‌ها تولید خود را از مقاطع مسطح به ورق گرم برده‌اند و عرضه محصولات فولادی تخت را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ کمتر کرده‌اند. قیمت‌های صعودی قراضه هم از فولاد تخت حمایت می‌کنند.

تحقیقات فست‌مارکتس متال بولتن نشان می‌دهد که وضعیت قیمت فولاد مسطح آمریکا در کوتاه‌مدت خوب باقی خواهد ماند و تا فوریه ادامه دارد؛ اما پس از آن با یک اصلاح دنبال خواهد شد. اما علیرغم کاهش پیش بینی شده، انتظار داریم قیمت‌ها بسیار بالاتر از کف‌های تاریخی اخیر باقی بمانند؛ به واسطه عوامل متعددی از جمله افزایش قیمت قراضه، مصرف نهایی قوی در سال ۲۰۲۱، اقدامات تجاری مختلفی که قبلا اعمال شده بود و تضعیف ارزش دلار آمریکا نسبت به ارز‌های دیگر.

اما اگر نگاه عمیق‌تری به آینده داشته باشیم، یک اصلاح قیمت نسبتا آرام برای فولاد در سال ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ پیش‌بینی می‌کنیم. اگرچه قیمت‌ها با توجه به استاندارد‌های تاریخی بالا باقی خواهند ماند. افزایش عرضه داخلی با اضافه شدن ظرفیت جدید در طی چند سال آینده، به تعدیل تنگنای عرضه کمک می‌کند. رقابت برای تهیه مواد قراضه از هم ظرفیت جدید و هم ظرفیت موجود فولاد، پایه هزینه‌ها را بالا می‌برد و به نوبه خود، از سقوط قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح قبلی، طی دو سال آینده جلوگیری می‌کند. با توجه به محرک‌های مالی و همچنین افزایش موردانتظار در هزینه دولت‌ها (به عنوان محرک اقتصاد) به تقاضای فولاد خوشبین هستیم.

منبع: گسترش نیوز

عناوین برگزیده