تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۶
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۰۰۵۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کسانی که قصد فرزندآوری در سال ۱۴۰۰ را دارند چه امتیازات مالی دریافت می‌کنند؟

‌می‌متالز - ۶ طرخ توسط مجلس برای تشویق افراد به فرزندآوری تصویب شده است.

به گزارش می‌متالز، آنچه که مجلس در بودجه ۱۴۰۰ در قالب مشوق برای افزایش جمعیت در نظر گرفته است به شرح زیر است:

 

هزینه‌های درمان ناباوری دولتی شد

نمایندگان مردم مجلس شورای اسلامی در روز ۱۳ اسفند ماه دولت را مکلف به تشکیل حسابی تحت عنوان حساب حمایت از هزینه‌های درمان ناباروری کردند. در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با بند‌های الحاقی (۳)، (۴) و (۵) تبصره (۱۷) ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند. در بندالحاقی (۳) تبصره (۱۷) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: در راستای اجرایی کردن حکم بند (۳) سیاست‌های کلی جمعیت، دولت مکلف است اعتبار ردیف‌های ۱۶۰۲۰۰۱۶۷۵ و ۱۶۰۱۰۰۶۰۰۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در حسابی تحت عنوان (حساب حمایت از هزینه‌های درمان ناباروری) ذیل ردیف‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز نماید. هزینه کرد اعتبار این حساب مطابق نظر کارگروهی متشکل از نمایندگان بیمه سلامت، سازمان تامین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و جهاد دانشگاهی و معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود. الزام دولت به پوشش نود درصد (۹۰%) کل هزینه‌های سه دوره کامل یکی از روش‌های کمک باروری (icsi) و (ivf) برای هر زوج نابارور از حمله مهم‌ترین بخش‌های این مصوبه مهم است.



پرداخت تسهیلات ۱۵۰ میلیونی برای تولد فرزند سوم

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی تبصره‌های هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، با تصویب ردیف (۱) بند (ه) تبصره (۱۶) ماده واحده لایحه بودجه، بانک مرکزی را نسبت به ارائه تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی مسکن به خانوار‌ها برای تولد فرزند سوم، مکلف کردند.

بر اساس این مصوبه، در سال آینده «­بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در راستای اجرای بند (ت) ماده (۱۰۲) قانون برنامه ششم توسعه، از طریق بانک‌های عامل مبلغ نه هزار میلیارد از هر محل از جمله منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی به تفکیک، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانواده­های فاقد مسکن که در سال ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم و بعد شده یا می‌شوند، به میزان یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اقدام کند».

همچنین بر اساس جزء الحاقی این بند بانک مرکزی مکلف شد تا در راستای اجرای بند (ث) ماده (۱۰۲) قانون برنامه ششم توسعه از طریق بانک‌های عامل مبلغ ۴۶۰۰ میلیارد ریال از هر محل از جمله منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی به تفکیک نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر ۱۰ ساله برای خانواده­های فاقد مسکن به شرح زیر اقدام کنند، خانوار‌های صاحب دو فرزند تا سقف دو هزار میلیارد ریال به هر یک از زوجین به میزان یک میلیارد ریال، خانوار‌های صاحب یک فرزند تا سقف هزار و ششصد میلیارد ریال به هر یک از زوجین به میزان هشتصد میلیون ریال- خانوار‌های دو نفره (زوج و زوجه) تا سقف هزار میلیارد ریال به هر یک از زوجین به میزان پانصد میلیون ریال اقدام کند.



متولدین سال ۱۴۰۰ سهامدار بورس می‌شوند

همچنین نمایندگان مجلس در ۹ اسفندماه دولت را مکلف به تخصیص یک درصد از یک دوازدهم هزینه‌های شرکت‌های دولتی به متولدین سال ۱۴۰۰ جهت خریداری واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس کردند.

براساس این بند الحاقی؛ دولت مکلف است به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می‌شود، ۱۰ میلیون ریال از محل یک درصد یک دوازدهم هزینه‌های شرکت‌های دولتی را به صورت ماهانه کسر و پس از واریز ردیف خاص صرفاً جهت خریداری صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد. سازوکار اجرایی از جمله خانوارها، مشمول نحوه خرید و انتخاب صندوق و هزینه‌های مرتبط به پیشنهاد وزارت امور اقتصاد و دارایی به تصویب هیات وزیران برسد



اختصاص تسهیلات ۱۴۰ و ۲۰۰ میلیون تومان ازدواج

همچنین ردیف یک تبصره ۱۶ که به تصویب نمایندگان رسید، مقرر شد: به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از محل پس انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به کلیه زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آن‌ها بعد از تاریخ اول فروردین ماه ۱۳۹۷ است و تاکنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند با اولویت نخست پرداخت کند. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۱۴۰۰ میزان ۷۰۰ میلیون ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است. در جزء الحاقی یک که به تصویب نمایندگان رسید، آمده است: به منظور کاهش سن ازدواج، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف یک میلیارد ریال افزایش دهد. نمایندگان در ادامه مصوب کردند که بانک‌ها باید برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته و یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.



اختصاص اعتبار ۲ هزار میلیاردی به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای تأمین جهیزیه زوج‌های جوان



در ادامه نمایندگان مردم در خانه ملت با اختصاص ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای تأمین جهیزیه زوج‌هایی که متقاضی دریافت کالا‌های ایرانی هستند، موافقت کردند. در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، در جز الحاقی (۲) بند (الف) تبصره (۱۶) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: ­مبلغ بیست هزار میلیارد ریال از منابع این بند برای تامین جهیزیه زوج هائی که متقاضی دریافت کالا‌های ایرانی در سقف دویست میلیون ریال تا پانصد میلیون ریال هستند به ستاد اجرائی فرمان حضرت امام اختصاص می‌یابد. استفاده کنندگان از این اعتبار مجاز به دریافت وام ازدواج نیستند.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

عناوین برگزیده