تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۴۵
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۰۰۵۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
راهبر معاصر بررسی می‌کند؛

عزیزی خادم رئیس فدراسیون شد/ معامله وزارت ورزش و شستا؟

‌می‌متالز - با انتخاب شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، برخی از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی از امکان زد و بند‌های پشت پرده و چشم پوشی شستا از دریافت مطالبات خود از فدراسیون فوتبالی که عزیزی‌خادم رئیس آن است، ابراز نگرانی کرده و خواستار شفافیت بیشتر در زمینه بدهی فدراسیون فوتبال به شستا شدند.

به گزارش می‌متالز به نقل از راهبرد معاصر؛ مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال، امروز (یکشنبه) با حضور ۸۹ عضو مجمع در سالن اجلاس سران و با حضور معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا، نماینده سازمان بازرسی و اعضای مجمع برگزار شد که طی آن با حذف علی کریمی و مصطفی آجرلو در مرحله اول، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم و کیومرث هاشمی راهی مرحله دوم شدند. در این مرحله عزیزی خادم با دستیابی به ۴۹ رای به عنوان رییس فدراسیون فوتبال ایران طی ۴ سال آتی انتخاب شد.



شهاب‌الدین عزیزی‌خادم کیست؟



شهاب‌الدین عزیزی خادم، عضو سابق هیات رییسه فدراسیون است. او در انتخابات هیات رییسه سال ۱۳۹۰ در مبارزه انتخاباتی علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال را شکست داد و به هیات رییسه فدراسیون فوتبال رسید. عضویت در کارخانه ایران خودرو، مدیریت در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت رفاه، حضور در هیات مدیره باشگاه سایپا، شرکت پتروشیمی امیرکبیر و شرکت پتروشیمی شازند، از سوابق مدیریتی آقای عزیزی خادم است. عزیزی خادم سال ۱۳۹۵ نیز برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال نام‌نویسی کرد، اما از سوی کمیته تعیین صلاحیت فدراسیون فوتبال به دلیل «نداشتن ۱۰ سال سابقه مدیریت دولتی»، رد صلاحیت شد. البته این بند در اصلاحیه جدید از اساسنامه فدراسیون ایران حذف شده است به همین دلیل او توانست بار دیگر برای انتخابات فدراسیون فوتبال نام‌نویسی کند.



بدهی فدراسیون فوتبال به شستا



بعد از فاجعه بزرگ در قرارداد مارک ویلموتس و محکومیت فدراسیون فوتبال ایران به پرداخت غرامت ۲/۶ میلیون یورویی به مارک ویلموتس، فدراسیون فوتبال آبان‌ماه سال ۹۸ برای پرداخت دستمزد سرمربی سابق تیم ملی، درخواست استقراض ۲ میلیون یورویی از شرکت پتروشیمی فن‌آوران به عنوان یکی از مجموعه‌های وابسته تأمین اجتماعی را داشت که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با استناد به مصوبه ستاد مقابله با تدابیر تحریم‌ها و به منظور کمک به فدراسیون فوتبال و در راستای منافع ملی کشور نسبت به پرداخت ۲ میلیون یورو به فدراسیون فوتبال به عنوان قرض، اقدام کرد. گفتنی است ۸ عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال به علت اهمال در پرونده مارک ویلموتس مجرم شناخته شده‌اند و برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل شده است، اما از چندین ماه قبل تاکنون هیچ خبری از نتایج رسیدگی قضایی و پیگیری‌های بعدی آن در دست نیست.



تاکنون مبلغ ناچیزی از بدهی فدراسیون فوتبال به شستا پرداخت شده است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که تنها ۱۶ میلیارد تومان از این بدهی به هلدینگ مربوط بازگردانده شده است. هرچند هنوز هم مشخص نیست این مبلغ از کدام منبع تامین شده، اما در هر صورت بعد از حدود یک سال و ۴ ماه از استقراض فدراسیون فوتبال از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، فدراسیون فوتبال هنوز نتوانسته به تعهدات خود در قبال این شرکت عمل کند.



در اوایل تابستان امسال پس از پیگیری‌های حقوقی شستا، فدراسیون فوتبال به علت پرداخت نکردن مطالبات خود به شستا محکوم و حکم توقیف اموال این فدراسیون صادر شد. دی ماه امسال بار دیگر بحث بدهی فدراسیون فوتبال به شستا خبر ساز شد تا جایی که رییس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال اعلام کرد شستا از طریق اجرای احکام مجتمع قضایی ساختمان فدراسیون را توقیف کرد و ساختمان فدراسیون فوتبال توسط کارشناسان حدود ۶۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. با این حال پس از وساطت مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان و گفتگو با محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موضوع مزایده و فروش ساختمان فدراسیون فوتبال توسط شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) متوقف شده و این شرکت تا پایان سال به فدراسیون فوتبال فرصت داده باقیمانده بدهی ۲ میلیون یورویی خود را پرداخت کند.



ریاست «عزیزی‌خادم»؛ افزایش حساسیت افکار عمومی نسبت به طلب شستا



حال با انتخاب شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، برخی از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی با طرح این موضوع که عزیزی خادم سال‌ها از مدیران زیر مجموعه وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی بوده و از سوی دیگر شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) نیز زیر مجموعه این وزارتخانه است، از امکان زد و بند‌های پشت پرده و چشم پوشی شستا از دریافت مطالبات خود از فدراسیون فوتبالی که عزیزی خادم رئیس آن است، ابراز نگرانی کرده و خواستار شفافیت بیشتر در زمینه بدهی فدراسیون فوتبال به شستا شدند. کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره بر اینکه اموال شستا متعلق به کارگران بوده و به نوعی از جیب کارگران و مردم مطالبات ویلموتس پرداخت شده، بر ضرورت بازپرداخت بدهی فدراسیون فوتبال به شستا تاکید دارند.



علاوه بر ضرورت بازپرداخت بدهی فدراسیون فوتبال به شستا، در خصوص نحوه و محل تامین اعتبار فدراسیون فوتبال برای بازداپرداخت بدهی خود نیز باید شفاف سازی شود. اینکه این بدهی از چه طریقی تامین خواهد شد و اگر فدراسیون فوتبال چنین توان مالی دارد، چرا اکنون پول شستا پرداخت نمی‌شود؟ فدراسیون فوتبال که در بیشتر مواقع شرایط و مقرارت خود را خارج از مقرارات رسمی می‌داند در حالی که هز زمان با مشکل مالی برخورد می‌کند، چشم انظار کمک مالی دولت است، باید با حضور عزیزی خادم که سابقه فعالیت در زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دارد، باید بیش از گذشته در پاسخگویی به حساسیت افکار عمومی نسبت به بدهی این فدراسیون به شستا، شفاف سازی کند.

منبع: راهبرد معاصر

عناوین برگزیده