تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۸
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۲۰۴۰۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رمز موفقیت شستا

‌می‌متالز - شفافیت همچون نوری است که امکان قدم زدن و کار در تاریکی را فراهم می‌کند...

به گزارش می‌متالز، در ویکی پدیا، شفافیت به عنوان یک خاصیت عمومی تعریف شده است، که می‌تواند با بکارگیری یک سری از سیاست‌ها، شرایط دسترسی شهروندان به اطلاعات را مهیا نماید.
شفافیت همچون نوری است که امکان قدم زدن و کار در تاریکی را فراهم می‌کند، بدون شفافیت معمولا آینده تیره و تار است، شفافیت به عبارتی سازوکار اصلی مبارزه با فساد و مقابله با سو استفاده از قدرت است.
شاید برای درک بهتر کلمه شفافیت بتوان بسیاری از کلمات زیبا را از دل آن بیرون کشید و معانی زیادی را از قبل آن دریافت کرد، واژه هایی، چون مسوولیت پذیری، پاسخگویی، شایسته سالاری، عدالت محوری، کاهش هزینه، افزایش سود، انگیزه شغلی، کاهش فساد اداری و مالی و از همه مهمتر اعتماد سازی است.
شفافیت در حقیقت کوتاه‌ترین و کم هزینه‌ترین راه رسیدن به مقصد است، طی چند سال گذشته شاید معدود شرکت‌هایی بودند که با بهره گیری از فن آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی، ریسک کنار زدن پرده را به جان خریدند و نهایتا به دستاورد‌های بزرگی رسیدند.
از جمله شرکت‌های موفق و پیشتاز در این زمینه شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی "شستا" بود، این شرکت که طی سال‌های گذشته به دلیل شرایط ویژه همواره دستخوش سو استفاده‌ها و ناکارآمدی‌های مکرر بود، در دوره اخیر توانست با استفاده از ساز و کار شفافیت، ضمن اصلاح تدریجی ساختار، نسبت به تصحیح روش‌ها از طریق به روز آوری سیستم‌های نوین مالی و بازرگانی در هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه خود اقدام نماید.

البته نقش پر رنگ شستا رسانه به عنوان رسانه‌ای نوپا در روند اطلاع رسانی گسترده و شفافیت بخشیدن به هر آنچه در تحول این شرک در حال انجام بود، هم قابل کتمان نیست، حرکت این رسانه قطعا مسیر بازگشت به شرایط قبل را بصورت کامل مسدود یا بسیار دشوار خواهد ساخت.

به هر حال مجموعه این اقدامات توانست در کمتر از سه سال شستا را از سود ۱۲۰۰۰ میلیارد ریالی سال ۹۷ به سود ۴۵۰۰۰ میلیارد ریالی سال ۹۸ و نهایتا سود چشمگیر ۱۹۲۰۰۰ میلیارد ریالی سال ۹۹ برساند و پیش بینی میشود در سال مالی منتهی به ۳۱ /۳/۱۴۰۰ به سود خالص و باور نکردنی ۳۲۰۰۰۰ میلیارد ریالی برساند، رشدی ۲۸ برابری تنها طی سه سال، اینکه شستا چگونه در بغرنج‌ترین شرایط روز کشور و جهان یعنی اوج تحریم‌های ظالمانه و بیماری فراگیر کرونا، بدون کوچکترین آسیبی به این توفیق بزرگ نائل آمده چندان دشوار نیست.

بدون شک رمز موفقیت این شرکت ایمان به شفافیت و حرکت در این مسیر بوده است، مدیران ارشد و جوان این مجموعه به خوبی دریافته اند که هیچ ستونی مستحکم‌تر از شفافیت برای ساختن بنایی استوار و پایدار وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده