تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۵
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۰۰۹۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش جی پلاس؛

ادعا‌های ضد و نقیض درباره سهام داری قالیباف در شرکت واحصا

‌می‌متالز - ویدئویی از روز‌های گذشته بین کاربران دست به دست می‌شود که ادعا‌هایی را درباره نقش قالیباف در یک شرکت بورسی در آن مطرح شده است. این ادعا‌ها توسط شرکت مذکور تکذیب شده است.

به گزارش می‌متالز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)، انتشار ویدئویی با منبع مجهول و بازنشر آن از سوی برخی کاربران توییتری به زودی توانست به یکی از داغ‌ترین موضوعات شبکه‌های اجتماعی شود.

دراین ویدئو، فردی مدعی است در روز‌های اخیر بازار سرمایه که تقریبا تمام نماد‌ها از حال و روز خوبی برخوردارد نبوده و شاخص نیست با سقوطی سهمگین مواجه شده بود سهام شرکتی به نام احیای صنایع خراسان که در مشهد فعالیت دارد، با نماد «واحصا» جزو معدود نماد‌های بورسی است که نه تنها ریزش نداشته است بلکه در عرض چندماه حدود ۵۰۰ درصد رشد کرده است و بر خلاف قوانین بازار ناظر هیچگاه سهام آن را پس از رشد‌های ۲۰ و ۵۰ درصدی مشمول وقفه معاملاتی نکرده است.

راوی این ویدئو، همچنین می‌گوید علی رغم رشد این سهام در بازار تماما منفی بورس در نیمه دوم سال جاری، شرکت مذکور حتی از نسبت‌هایی مانند p/e و eps مناسبی برخوردار نیست، زیرا در صورت جذاب بودن این فاکتور‌ها یک سهم برای خریداری مناسب خواهد بود.

اما آنچه که باعث شده ویدئوی مذکور دست به دست شود، ادامه صحبت‌های راوی است که مدعی می‌شود یکی از اعضای مجمع این شرکت در سال ۹۳، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی است و وی را صاحب حدود ۵ میلیون سهم از این شرکت معرفی کرد.


اطلاعات ویدئوی جنجالی واقعی است؟

برای بررسی ادعا‌هایی که در ویدئوی مذکور صورت گرفته با استفاده از داده‌های عمومی و در دسترس سامانه بورس مراجعه می‌کنیم.

اولین ادعا در ویدئوی مذکور درباره قیمت این سهام در شش ماه دوم سال ۹۹ است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که این ادعا صحیح است و قیمت هر سهم این شرکت از ۱۵۰۰ به ۷۵۰۰ تومان رسیده است.



ادعا‌های ضد و نقیض درباره سهام داری قالیباف در شرکت واحصا

از سوی دیگر با افزایش قیمت هر سهم در سطوح ۲۰ درصدی و ۵۰ درصدی، بایستی ناظر معاملات بازار سهام شرکت‌ها را مشمول وقفع معاملاتی کند و همانطور که در در این ویدئو ادعا می‌شود، در خصوص این شرکت علی رغم رشد چندصد درصدی وقفه معاملاتی توسط ناظر اعمال نشده است.

p/e و eps این شرکت نیز واجد شرایط لازم برای جذاب شدن یک سهم در بازار نیست.



آیا قالیباف سهام دار ۵ درصد از شرکت واحصا است؟


همانطور که که گفته شد راوی ویدئوی مذکور مدعی است که یکی از سهام داران اصلی شرکت محمدباقر قالیباف است که ابتداد ۲.۳ میلیون سهم و سپس پس از افزایش سرمایه شرکت صاحب حدود ۵ میلیون سهم شده است.

در بخش تصمیمات مجمع اطلاعات مریوط به این شرکت در سال ۹۳ نام قالیباف به عنوان یکی از سهام داران، با ۲.۲ درصد از کل سهام شرکت به عنوان یکی از حاضرین جلسه مجمع قید شده است.

 

ادعا‌های ضد و نقیض درباره سهام داری قالیباف در شرکت واحصا


اما در سایر مجامع برگزار شده توسط این شرکت در سال‌های بعدی نامی از محمدباقر قالیباف به عنوان حاضر نیامده است و نمی‌توان ادعا کرد که وی هم اکنون سهام دار است یا خیر.

در خصوص میزان سهام وی که در ویدئو حدود ۵ میلیون سهم ذکر می‌شود نیز هیچ گونه اطلاعاتی در رد یا تایید آن یافت نمی‌شود.


قالیباف سکوت کرد/ مشاورش توضیح داد

محمدصالح مفتاح که از او در سایت فردانیوز به عنوان یکی از نزدیکان به محمدباقر قالیباف نام برده شده است، در توضیحاتی کوتاه می‌گوید: «آنچه مربوط به حضور آقای قالیباف در جلسه سهامداران است مربوط به وکالت دادن سهام داران در آن زمان به آقای قالیباف است و خودش کمتر از ۱۰۰۰ سهم داشته. سهام مدیریتی که کمتر از ۷ میلیون تومان ارزش داشته قبلا واگذار شده»
مفتاح همچنین ویدئویی را منتشر کرده که سعی در پاسخ دادن به ادعا‌های مطروحه درباره رییس مجلس را دارد.
در این ویدئو آمده است که قالیباف جزو موسسین این شرکت بوده طبق قانون بایستی سهام دار آن باشد و از همان ابتدا (سال ۷۵) کمتر از ۱۰۰۰ سهم را در اختیار داشته است.

در این ویدئو که نام سازنده آن مجهول است، تاکید شده که محمدباقر قالیباف با اصرار تعدادی از رزمندگان مشهد که سهام دار این شرکت بوده اند به صورت وکالتی به عنوان نماینده آنان در مجمع حضور پیدا کرده است و در سال‌های اخیر نیز دیگر نمایندگی آن افراد را عهده دار نبوده است.

اما نکته مبهم در اظهارات مشاور قالیباف و ویدئویی که توسط او منتشر شده وجود دارد، اشاره آن‌ها به ارزش سهام محمدباقر قالیباف است که آن را در حدود رقم ۷ میلیون تومان ذکر کرده اند.
با توجه به رقم فعلی قیمت هر سهم این شرکت و ادعای مشاور رییس مجلس مبنی بر مالکیت حدود ۱۰۰۰ سهم توسط قالیباف، میتوان دریافت که قیمت روز هزار سهم واحصا حدود ۷ میلیون تومان است که با توجه به تاکید مفتاح بر واگذاری سهام مذکور در گذشته، قیمت‌ها با هم همخوانی ندارد و تنها در صورتی می‌توان گفت ارزش سهام قالیباف ۷ میلیون تومان ارزش دارد که وی در حال حاضر نیز سهام دار این شرکت باشد.

در انتهای این ویدئو برای اثبات سهام دار نبودن قالیباف به اسناد این شرکت در سال ۹۳ اشاره می‌کنند که نام رییس مجلس در بین سهام داران دیده نمی‌شود. اگر چه این ادعای حامیان قالیباف صحیح است، اما نکته‌ای که در این سند وجود دارد این است که تنها نام صاحبان ۷ درصد از سهام شرکت قید شده و نام صاحبان ۹۳ درصد از سهام این شرکت با عنوان "سایر" درج شده است.


ادعا‌های ضد و نقیض درباره سهام داری قالیباف در شرکت واحصا


بیانیه شرکت احیای صنایع خراسان

شرکت مورد اشاره، در جوابیه خود عنوان نموده که محمد باقر قالیباف در دوره‌ای وکیل و نماینده ایثارگران بوده و شبهه وارد شده به این شرکت و قالیباف کذب است. در متن این جوابیه آمده است:

با سلام

احتراما پیرو مطلب منتشره در یک کانال در خصوص نماد واحصا (شرکت احیا صنایع خراسان) موارد ذیل به استحضار کلیه اعضا محترم کانال می‌رسد؛

شرکت احیا صنایع خراسان یک شرکت ایثارگری با سرمایه گذاری بیش از یکصد هزار نفر از جامعه ایثارگران و خانواده محترم شهدا در سال ۱۳۷۵ تاسیس گردید. در آن زمان با توجه به تعداد کثیر سهامداران و بر اساس مصوبات مجمع موسس به ازای هر هزار نفر سهامدار یک نفر وکیل معتمد از سوی مجمع موسس و سهامداران انتخاب گردیدند که بعنوان نماینده سهامداران در مجامع شرکت نمایند.

جناب آقای محمد باقر قالیباف که از موسسین شرکت احیا نیز بوده اند و فقط دارای سهام مدیریتی که طبق قانون تجارت ملزم به سهامدار بودن می‌باشند از ابتدا کمتر از ۱۰۰۰ سهم در مالکیت ایشان بوده و تا کنون نیز سهم ایشان تغییری نکرده است.

آمار حاضرین در مجمع سال ۹۳ که دوست عزیزمان به آن اشاره می‌کنند، دکتر قالیباف به عنوان وکیل در مجمع شرکت نموده و سهام در مالکیت ایشان همان مقداری است که در بالا اشاره شد و ایشان هیچ گونه منافع شخصی و مداخله‌ای در افزایش و کاهش قیمت سهم در هیچ زمانی نداشته و ندارند.


این شرکت در ادامه بیانیه خود عامل افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت سهام خود را دستکاری سفته بازان قلمداد کرده و نوشته است:

اخیرا عده‌ای از افراد بورس باز که عمدتا سراغ شرکت‌های با تعداد سهام کم میروند از شهریور ماه ۹۹ با سفته بازی اقدام به خرید سهام شرکت احیا نموده واین سهم را جهت اهداف سود جویانه خود انتخاب نموده اند و متاسفانه در چند روز اخیر نیز در راستای اهداف سود جویانه خود اقدام به تشکیل صف فروش نموده اند که از سهامداران و فعالین بازار سرمایه خواهشمندیم هوشمندانه در اینگونه موارد برخورد نمایند. همچنین لازم است به این دوست عزیز (فردی که راوی ویدئوی منتشره شده است) متذکر شویم که بدون تحقیق و اگاهی نسبت به تهمت و افترا و نشر اکاذیب نسبت به افراد خودداری نموده، حق شکایت از ایشان که مطالب کذب را نشر داده اند برای فرد مورد افترا محفوظ می‌باشد.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

 

عناوین برگزیده