تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۳۹
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۲۰۱۰۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
علی یگانه فرد در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان زنجان تشریح کرد:

تحقق صادرات یک میلیارد دلاری صادرات زنجان با نقشه راه سه‌ساله

‌می‌متالز - رئیس اتاق زنجان معتقد است: در صورت پایبندی به برنامه سه‌ساله نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان و رشد ۳۰ درصدی سالانه، ارزش صادرات استان به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه صادرات استان زنجان طی ۱۰ ماهه امسال به بیش از ۲۳۰ میلیون دلار افزایش یافته است، گفت: این در حالی بود که طی سه ماه نخست سال به دلیل شیوع کرونا عملاً صادرات به دلیل بسته بودن مرز‌ها صورت نگرفته است.

علی یگانه فرد در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ استان زنجان، در رابطه با فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه استان در سال جاری، تصریح کرد: فرآیند ثبت‌نام واحد‌های صادراتی با اعلان اتاق ایران در سامانه یکپارچه اتاق ایران در بازه زمانی ۱۵ شهریور تا ۲۵ مهرماه انجام شد و در تاریخ ۵ و ۱۹ آبان‌ماه نیز کارنامه اولیه واحد‌های صادراتی استان زنجان از سوی اتاق ایران صادر شد که سه شرکت استان نیز در بخش صادرکننده نمونه ملی حضور داشتند.

او با بیان اینکه شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان، شرکت ترانسفورماتور توزیع زنگان و شرکت سیم و کابل ابهر به‌عنوان صادرکننده نمونه ملی صادرکنندگان برتر امسال انتخاب شدند، تصریح کرد: شرکت‌های ترانسفورماتور توزیع زنگان، صنایع خالص‌سازان روی زنجان، ایران‌ترانسفو، صنعتی مینو، گسترش صنایع روی ایرانیان، صانع روی، فرزام تجارت، سیم و کابل ابهر، شیر پاستوریزه پگاه زنجان، کالسیمین و سیلیس‌آرا، از جمله شرکت‌های منتخب صادراتی استان زنجان در سال ۹۷ است.

رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه ۱۴۶ شرکت صادراتی در استان زنجان فعالیت می‌کنند که ۸۲ شرکت صادراتی با حداقل ۱۰۰ هزار دلار صادرات داشتند، ادامه داد: شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه زنجان، صنایع خالص‌سازان روی زنجان، ایران‌ترانسفو، صنعتی مینو، توسعه صنایع روی خاورمیانه، مجتمع فولاد البرز غرب، روی‌پردازان ایرانیان، یاشیل قطره، روی‌گداز زنجان، فرآوری مواد معدنی ایران و سیلیس‌آرا پس از ارزیابی و امتیازدهی جزو شرکت‌های منتخب صادراتی استان زنجان سال گذشته است.

یگانه‌فرد در رابطه با محور‌های نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان، اظهار کرد: شناسایی و بررسی بیش از ۲۵ گروه کالای تولیدی استان دارای استعداد تجاری در ۱۰ سال گذشته، شناسایی و بررسی بیش از ۷۰ کشور هدف با بررسی بازار و گمرک آن‌ها طی ۱۰ سال گذشته، بررسی بازار داخلی از گروه کالا‌های دارای پتانسیل در ۱۰ سال گذشته برای تأمین مواد اولیه و کالا‌های مورد نیاز، بررسی نقاط ضعف و قوت استان در تجارت خارجی و ظرفیت‌های بالقوه موجود، تعیین ارزش یک میلیارد دلار صادرات کالا‌های استان زنجان طی سه سال هدف‌گذاری و غیره، از جمله محور‌های نقشه راه تجارت خارجی استان است.

او با بیان اینکه در صورت رشد ۳۰ درصدی هر ساله میزان صادرات استان، شاهد تحقق یک میلیارد دلاری در پایان سه‌ساله برنامه خواهیم بود، افزود: اخذ موافقت ایجاد میز مشترک زنجان با هند، عمان و ویتنام از اتاق‌های مشترک ایران با کشورها، امضای تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین شرکت‌های وابسته به پارک علم و فناوری استان و کشور بنگلادش در زمینه دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی و کامپوزیت‌های فولادی، مذاکره و رایزنی برای ثبت برند جهانی زیتون زنجان با نماینده سازمان فائو در ایران و پیگیری ثبت نشان، ارسال و تبادل پروپوزال همکاری طرح چندقلوزایی فی‌مابین سازمان جهاد کشاورزی استان و کشور بنگلادش و ... از جمله اقدامات انجام شده در راستای تحقق نقشه راه تجارت خارجی استان است.

رئیس اتاق زنجان در رابطه با عملکرد تجارت خارجی استان زنجان، تصریح کرد: میزان واردات ۲۷۸ میلیون دلار بوده و میزان صادرات نیز ۲۳۰ میلیون دلار است که کشور‌های عراق، ترکیه، امارات، ارمنستان، عمان، افغانستان، پاکستان و هند از جمله کشور‌های مقصد صادرات استان زنجان بوده و کشور‌های ترکیه، چن، روسیه، اندونزی، ایتالیا، آلمان، بلژیک، پرتغال و فنلاند از جمله کشور‌های مبدأ واردات این استان به شمار می‌رود.

رئیس اتاق زنجان در رابطه با ۱۰ کالای عمده صادراتی و وارداتی استان زنجان، ادامه داد: شمش روی، ترانسفورماتور، پلیمرپروپیلن، شمش سرب، کاغذ فلوتینگ، محصولات لبنی، مخلوط آبمیوه و پارچه نبافته از جمله ۱۰ کالای عمده صادراتی به ترتیب ارزش بوده و خاک روی، نخ پلی‌آمید، نخ پلی‌استر، ماشین‌آلات خط تولید، الیاف سنتتیک، ورق فولادی، روغن ترانسفورماتور، ریسمان، تنباکو، لاتکس و چوب متراکم از جمله ۱۰ کالای عمده وارداتی به ترتیب ارزش است.

یگانه‌فرد در رابطه با مجموع صادرات استان زنجان در سال گذشته، اظهار کرد: کل صادرات استان زنجان در سال گذشته از مبدأ گمرک زنجان ۲۲۳ میلیون دلار و با مبدأ گمرک کشوری صادرات استان، ۳۵۸ میلیون دلار بوده که این عدد در ۱۰ ماهه امسال به بیش از ۲۳۰ میلیون دلار افزایش یافته است، درحالی‌که سه ماه سال به دلیل شیوع کرونا عملاً صادرات به دلیل بسته بودن مرز‌ها صورت نگرفت.

او در رابطه با مشکلات موجود در حوزه صادرات استان، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد صادرات استان را شمش روی تشکیل می‌دهد، تولیدکنندگان این صنعت از محل ورود موقت مواد اولیه و صادرات مجدد شمش، سهم بالایی در صادرات استان دارند، ولی برای رفع تعهدات ارزی خود با مشکلات جدی مواجه هستند.

رئیس اتاق زنجان با بیان برخی از مشکلات و پیشنهادات اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد صادرات استان را شمش روی تشکیل می‌دهد، تولیدکنندگان این صنعت از محل ورود موقت مواد اولیه و صادرات مجدد شمش سهم بالایی در صادرات استان دارند، ولی برای رفع تعهدات ارزی خود با مشکل جدی مواجه شده‌اند، صادرکنندگان ریالی به کشور‌های عراق، افغانستان و آذربایجان و رفع تعهد ارزی آن‌ها از دیگر مشکلات صادرکنندگان استان است.

او ادامه داد: عدم تخصیص به‌موقع ارز برای واردکنندگان مواد اولیه و تجهیزات خط تولید از مشکلات جدی واحد‌های تولیدی است، تعدد قوانین و بخشنامه‌های مربوط به صادرات و واردات، به‌خصوص صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و عدم ثبات قوانین از مشکلات جدی تجار و تولیدکنندگان است و عدم استرداد به‌موقع مالیات بر ارزش‌افزوده صادراتی مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان به دنبال دارد.

یگانه فرد با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود مرکز دائمی تجارت ایران در کربلا با محوریت اتاق زنجان با کمک و مساعدت مالی سازمان توسعه و تجارت ایجاد گردد، گفت: مشکل واردات در مقابل صادرات، نیاز است از طریق نیازسنجی از استان‌ها کد تعرفه‌های موردنظر بازنگری شود تا واحد‌های تولیدی و صادراتی بتوانند برای رفع نیازمندی‌های خود از ارز‌های حاصل از صادرات استفاده کنند، حمایت یارانه‌ای برای تقویت و توسعه زیرساخت‌های بازرگانی تنها از طریق بانک توسعه صادرات انجام می‌پذیرد. ضرورت دارد به سایر بانک‌ها نیز تسری داده شود.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده