تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۵۳
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۰۱۱۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار کرمان:

متولیان امور معادن موظف به انجام اقدامات رفاهی برای مردم هستند

‌می‌متالز - استاندار کرمان گفت: متولیان حوزه معادن و صنایع وظیفه دارند برای رفاه مردم اقداماتی را انجام دهند و مردم نیز باید در این راستا مطالبه گری داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، علی زینی وند شامگاه چهارشنبه د رنشست مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان کرمان ویژه شهرستان شهربابک، شهربابک را شهری مهم و پرظرفیت دانست و افزود: سوابق ایثارگری‌های شهربابک زبانزد است و امیدواریم رهروی این فداکاری‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه مسائل مختلفی در حوزه شهربابک وجود دارد که باید حل شود، تصریح کرد: هر استانی که مسوولانش منسجم‌تر و متحدتر تلاش کنند به توسعه می‌رسد و در این راستا نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی دلسوزانه پیگیر رفع مشکلات شهرستان است.

زینی وند توسعه پایدار را توسعه‌ای متوازن و متعادل خواند و بیان داشت: توسعه در یک بخش نباید به بخش‌های دیگر آسیب بزند و عدم توانایی در توزیع عادلانه ثروت واگرایی و اختلاف اجتماعی را به وجود می‌آورد.

وی تاکید کرد: استانی که صاحب معادن خدادادی فراوانی است باید از لحاظ قانونی و شرعی محصولش منجر به توسعه و رفاه مردم منطقه و کشور شود.

استاندار کرمان با تاکید بر توجه بیشتربه بخش‌های خدماتی گفت: این مشاغل پایدارند و توازن ایجاد می‌کنند.

زینی وند یادآور شد: در دنیا با اهمیت دادن به مشاغل خرد خانگی مساله اشتغال قابل حل است و ما نیز توانایی این کار را داریم و لازم است در شهربابک هم به آن توجه شود.

وی به ثبت جهانی روستای تاریخی و صخره‌ای میمند اشاره کرد و گفت: این روستا با نقطه آوازه جهانی فاصله دارد و باید بیش از پیش به آن توجه و برای رفع مشکلات آن همت ویژه‌ای شود.

استاندار کرمان افزود: مجتمع مس شهربابک سپرده گذاری خوبی در بانک‌های شهرستان دارد و باید آن را بیشتر کند و از قبل آن کمیته برنامه ریزی و مسوولان شهرستان باید مشاغل و افراد متقاضی را شناسایی و معرفی کنند و از ثروتی که در بانک هاست وام ارزان قیمت به افراد صاحب ایده دهند.

وی با بیان اینکه کاشی بازار بین المللی دارد و باید مشکل کارخانه کاشی آماتیس شهربابک رفع شود، به تکمیل جاده مهم و حادثه خیز شهربابک - هرات تاکید کرد.

زینی وند با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی باید از دانش روز و روش‌های مدرن بهره‌مند شویم، ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی مدون شاهد توسعه متوازن و همه جانبه باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در این جلسه گفت: بر اساس آخرین آمار شهربابک ۲۹ درصد در بخش کشاورزی، ۲۵ درصد در بخش صنعت و معدن فعال است.

جعفر رودری افزود: شهربابک در بخش خدمات نیز ۳۶ درصد فعالیت دارد که هم نسبت به نرم جهانی و هم نسبت به متوسط بخش خدمات در کشور و متوسط استان سهم این شهرستان پایین‌تر است.

وی وضعیت میزان خالص مهاجرت به شهرستان شهربابک را مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: خوشبختانه در طول پنج سال گذشته تقریبا بیش از هزار و ۴۰۰ نفر خالص مهاجرت به شهرستان داشته ایم.

رودری یادآور شد: وضعیت بازار کار شهربابک به این شکل بوده که نرخ بیکاری شهرستان تا سال ۹۵ بالاتر از متوسط استان بوده و در حال حاضر روند ایجاد شغل وضعیت بهتری را پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در شهربابک سالانه تقریبا ۴۷۰ نفر وارد بازار کار می‌شوند.

رودری بیان داشت: از لحاظ ارز سرمایه گذاری ستاد شهرستان در ارزیابی بین ۲۳ شهرستان، شهربابک وضعیت خوبی دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اظهار داشت: با تدبیری که استاندار در بدو ورود به استان داشت تاکید شد که از ظرفیت‌های معین‌های اقتصادی استفاده کنیم و ۳۰ هزار فرصت شغلی را در حوزه مشاغل خرد و خانگی در نظر بگیریم و بر اساس ظرفیتی که در شهربابک محاسبه شد تقریبا هزار و ۱۹۴ فرصت شغلی سهم این شهرستان در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه تفاهم نامه‌ای بین بانک رسالت و معین اقتصادی منعقد شود تا هزار و ۱۹۴ فرصت شغلی در شهرستان محقق گردد، افزود: صورت مساله هم به این شکل است که بانک رسالت منابع مالی مورد نیاز را برای سرمایه گذاری پروژه‌ها که عمدتا پروژه‌های خرد و خانگی هستند تامین می‌کند و با مشارکت معین در حوزه توانمندسازی مردم از آن استفاده می‌شود.

رودری اعلام کرد: یکی دیگر از پروژه‌های مهم شهرستان احداث پست فوق توزیع برق می‌باشد که کار آن از سال ۱۴۰۰ شروع و تا ۱۴۰۲ تکمیل می‌شود.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از ایجاد هزار شغل در شهربابک، ااظهار امیدواری کرد: تلاش داریم بقیه بیکاری شهرستان را هم به صفر برسانیم که پروژه‌های بخش خصوصی اشتغالزایی زیادی را در پی خواهد داشت.

مصطفی رضاحسینی افزود: اگر بخواهیم ظرفیت‌های بالقوه شهرستان را بالفعل تبدیل کنیم به حمایت و همراهی استاندار، دستگاه‌های اجرایی استان و همدلی ادارات شهرستان احتیاج داریم.

وی تاکید کرد: اصلی‌ترین و مهمترین معضل در کشور ایجاد شغل است و ما هدف ما نیز در شهربابک اشتغالزایی می‌باشد که رفع این معضل رضایتمندی نسبت به نظام، ارزش‌ها و جلوگیری از فساد و آسیب‌ها را در پی دارد.

رضاحسینی از برخی مشکلات در شهربابک یاد کرد و اظهار داشت: همدلی و وحدت خوبی در بین دستگاه‌های شهرستان وجود دارد و مسوولان برای رفع این مشکلات باید راه حل‌هایی ارائه دهند.

شهربابک در ۲۴۰ کیلومتری غرب کرمان واقع است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمان

عناوین برگزیده