تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۳
بازدید: ۴۵۹
کد خبر: ۲۰۱۲۰۲

وزیر ارتباطات: توسعه دولت الکترونیک، در گروی دل‌کندن دستگاه‌ها از شیوه سنتی است

‌می‌متالز - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: جایگاه توسعه دولت الکترونیک، تنها زمانی انجام می‌شود که دستگاه‌های دیگر از شیوه‌های سنتی دل بکنند و به سامانه‌های تعریف شده، متصل شوند.

به گزارش می‌متالز، «محمدجواد آذری جهرمی» در مراسم هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و رونمایی از سامانه مدیریت جامع اراضی کشور که در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برگزار شد، اظهار داشت: سند شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک موضوع مهم بدان اشاره کرده و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید کرده‌اند، در این راستا، دولت تدبیر و امید برنامه ویژه‌ای برای اجرای آن داشته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه هدف گذاری کرده که ایران به لحاظ جایگاه توسعه دولت الکترونیک در طول اجرای برنامه در عرصه جهانی ۳۰ رتبه رشد کند.

آذری جهرمی اضافه کرد: در سال اول برنامه، ما رتبه ۱۰۶ را داشتیم و الان رتبه ما به ۸۶ رسیده است. ۲۰ رتبه ارتقا پیدا کرده ایم و ۱۰ رتبه باقی مانده که باید طبق برنامه به آن برسیم. البته به نظر می‌رسد هدف گذاری انجام شده بر اساس اقتضائات آن زمان بوده و شاید می‌توانستیم هدف گذاری بهتری انجام بدهیم.

وی گفت:، اما در هر حال طبق گزارش سازمان ملل در مورد رده بندی کشور‌ها در دسته بندی دولت الکترونیک، اگر ۵ سامانه را در کشور آنلاین کنیم شاخص ارتقا رتبه بین المللی ما ۲۵ رتبه خواهد بود. راه‌اندازی برخی از این سامانه‌ها ساده و برخی دیگر پیچیده هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: یکی از این سامانه‌ها، سامانه صدور آنلاین گواهی‌نامه رانندگی و دیگری صدور مجوز ساخت ساختمان است. برای مساله صدور پروانه ساختمانی، دستگاه‌های زیادی باید به یکدیگر متصل شوند که این دستگاه‌ها به‌جای این‌که مردم را در ادارات مختلف به یکدیگر پاس دهند و زمان مردم را بگیرند، کار را بین خودشان منتقل می‌کنند. زیر ساختی که تحت عنوان سامانه جامع زمین دیده شده به درستی می‌تواند جلوی فساد را بگیرد.

وی ادامه‌داد: بجای اینکه پرونده‌های مختلف را به دستگاه قضایی ارجاع بدهیم و سلطان‌های مختلف درست کنیم و ذهن مردم را مساله دار کنیم، می‌توانیم جلوی فرآیند‌های فساد را بگیریم.

آذری جهرمی گفت:، اما در ابعاد بزرگتر این است که زندگی مردم را ساده و راحت کنیم. سامانه جامع مدیریت زمین که امروز از آن رونمایی می‌شود، عملکردی دارد که دستگاه‌های مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند. این سامانه امروز آماده شده تا ۲۷ دستگاه را به یکدیگر متصل کند. این سامانه، بدون اتصال، یک کالبد بی‌جان است.

او تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی از دو وظیفه رونمایی کرد. یکی سامانه «حدنگار» و دیگری «سامانه استعلامات» است. بخش مهمی از وظایف وزارت کشاورزی نیز در راستای سامانه جامع زمین، انجام شده است.

وزیر ارتباطات افزود: این سامانه فعالیت خود را در شهر قزوین آغاز کرده است. اما توسعه آن نیاز به فعالیت ۲۵ دستگاه دیگر دارد که باید از شیوه‌های سنتی دل بکنند.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده