تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۲۰۱۲۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در همایش بورس ۱۴۰۰ بررسی شد؛

روند کامودیتی‌ها و اثرات آن بر بورس

‌می‌متالز - سیدفرهنگ حسینی؛ کارشناس بازار سرمایه در همایش بورس ۱۴۰۰ روند کامودیتی‌ها و اثرات آن بر بورس را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش می‌متالز، فرهنگ حسینی؛ کارشناس بازار سرمایه در همایش بورس ۱۴۰۰ گفت: در بررسی‌های به عمل آمده از روند بازار p/e شاخص بورس در مردادماه نسبت به سال‌های قبل خیلی متفاوت بوده و فاصله داشته است.

حسینی افزود: این موضوع نشان دهنده این است که باید سراغ سهم‌هایی با p/e مناسب و پایین برویم و با توجه به رونقی که داشتند و اصلاح کمتری را در دوران رکود تحربه کردند، آن‌ها را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم.

وی در خصوص کامودیتی‌ها اظهار کرد: ابرچرخه‌ای در کامودیتی‌ها وجود دارد که نشانه‌های آن تقویت تقاضای چین (صنعت خودرو، پروژه‌های زیربنایی)، انرژی پاک (افزایش تقاضا در فلزات، افزایش قیمت مس)، عدم سرمایه گذاری جدید (شیل عامل محدودکننده نفت)، بازار‌های نوظهور (رشد جمعیت و گسترش زیرساخت ها)، انتظارات تورمی (سیاست مالی انبساطی و افزایش عرضه پول، ضعیف شدن دلار)، شوک کوید ۱۹ (واکسیناسیون و بازگشت تقاضا) است.

حسینی بیان کرد: همانطور که دیده می‌شود کشور چین به حالت عادی پیش از کرونا بازگشته و تداوم رشد اقتصادی دارد. همچنین تزریق بودجه در زیرساخت‌ها و انرژی‌های پاک آن وجود دارد و در همین راستا اخیرا منازعاتی را با کشور استرالیا داشته است.

وی در خصوص صنعت مس گفت: بافرض سهم ۳۰درصد از خودرو‌های الکتریکی و رشد تقاضای خودرو بین سه تا پنج میلیون تن به تقاضای سالانه مس تا پایان سال ۲۰۲۰ افزوده می‌شود.

فرهنگ حسینی افزود: صنعت سنگ آهن ایران تحت تاثیر کشور‌های دیگر قرار ندارد، صنعت فولاد نیز تاثیرپذیر از عرضه و تقاضا است.

وی ادامه داد: به جهت توافق اپک پلاس، اقدامات مثبت عربستان صعودی، کاهش حفاری شیل به یک پنجم، کاهش سرمایه گذاری‌ها و آغاز تقسیم سود در تولیدکنندگان شیل، روی نفت خیلی مثبت هستیم.

حسینی بیان کرد: سیاست‌های در پیش گرفته بایدن از قبیل کاهش عرضه نفت و گاز ایالات متحده، ممنوعیت صدور اجاره نامه برای حفاری در زمین‌های فدرال، لغو مجوز احداث خط لوله، امضای تعلیق اجاره نامه‌های جدید نفت و گاز و زغالسنگ عرضه نفت را کاهش می‌دهد.

وی گفت: پالایشی‌ها نیز تحت تاثیر etf دولت خیلی رشد کردند، اما امروز انتظار داریم به دلیل رشد قیمت نفت جهش در سودآوری داشته باشند.

حسینی اظهار کرد: اوره نیز رابطه خوبی با قیمت نفت و زغالسنگ دارد و در یک راستا قرار دارند که چشم انداز مثبتی داشته، اما در داخل کشور اوضاع مناسبی ندارد.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده