تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۴
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۲۰۱۴۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس مجلس:

سهم ۱۵ درصدی معادن در کردستان هزینه شود

‌می‌متالز - رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون سهم ۱۵ درصدی معادن به خزانه واریز می‌شود و دولت می‌تواند این سهم را در کردستان هزینه کند.

به گزارش می‌متالز، محمدباقر قالیباف عصر سه شنبه در شهرستان قروه و در حاشیه بازدید از معدن طلای زرکوه این شهرستان در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: معادن از ظرفیت‌های بسیار خوب کشور است که اقدامات خوبی در زمینه کانی‌ها و فولاد صورت گرفته و شتاب خوبی را در این بخش شاهد هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از درصد کمی از ظرفیت معادن کشور استفاده شده است، افزود: یکی دیگر از اشکالات موجود در حوزه معاون خام فروشی است.

قالیباف تاکید کرد: در زمینه فراوری مواد معدنی استخراج شده از معادن کشور در تلاش هستیم تا این مواد پس از فرآوری وارد بازار‌های داخلی و خارجی شود و اقدامات خوبی تاکنون در این زمینه صورت گرفته است.

وی با بین اینکه کردستان در زمینه سنگ آهن و فولاد اقدامات و برنامه ریزی خوبی صورت گرفته و معدن طلای شهرستان قروه نیز یکی از فرصت‌های مناسب استان محسوب می‌شود، اضافه کرد: معدن طلای کردستان ۲ دهه غیرفعال بوده، که چند سالی است فعالیت خود را آغاز کرده و یکی از بهترین معادن از نظر حجم استخراج و کیفیت است.

سفر رییس مجلس به استان کردستان با هدف بازدید و نظارت میدانی بر حوزه‌های انتخابیه استان کردستان، بررسی مشکلات این مناطق و پیگیری مطالبات مردم انجام می‌شود.

در این بازدید میدانی نمایندگان مجمع استان کردستان و مسوولان اجرایی استان، رییس مجلس شورای اسلامی را همراهی می‌کنند.

در این سفر ۲ روزه رییس مجلس شورای اسلامی به برخی از شهر‌های کردستان همچون سقز، مریوان، بیجار، قروه و سنندج می‌رود و ضمن بازدید از این شهرستان‌ها در جریان آخرین وضعیت پروژه‌های این استان قرار می‌گیرد و همچنین قرار است دیداری با فعالان فرهنگی و اجتماعی کردستان داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی در روز دوم سفر خود به استان کردستان در جلسه شورای اداری استان نیز شرکت می‌کند و تا مسایل و مشکلات کردستان با حضور وی مورد بررسی قرار گیرد.

مردم این استان در مجلس شورای اسلامی دارای ۶ نماینده در پنج حوزه انتخابیه هستند که این حوزه‌ها شامل سنندج، کامیاران و دیواندره با ۲ نماینده، مریوان و سروآباد با یک نماینده، سقز و بانه با یک نماینده، قروه و دهگلان با یک نماینده و بیجار با یک نماینده است.

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت کردستان یک میلیون و ۶۰۳ هزار و ۱۱ نفر است که از این تعداد ۷۰.۸ درصد در مناطق شهری و ۲۹.۲ درصد هم در مناطق روستایی استان ساکن هستند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) کردستان

عناوین برگزیده