تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۷
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۲۰۱۴۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خام فروشی بلای جان معدن کاران؛ اشتغال در دل معادن خفته است

‌می‌متالز - وجود ذخایر عظیم انواع مواد معدنی در شمال و جنوب آذربایجان غربی این استان را به‌عنوان قطب مواد معدنی در کشور تبدیل کرده و حدود ۷۵ درصد مواد معدنی شناسایی‌شده در سطح کشور، در آذربایجان غربی موجود است.

به گزارش می‌متالز، این تنوع مواد معدنی می‌تواند زمینه‌ای برای استخراج، تبدیل و صادرات مواد معدنی را در آذربایجان غربی فراهم کند و زمینه توسعه صنایع معدنی در استان را فراهم کند.
معدن، یکی از صنایع مهم دنیا برای توسعه اقتصادی هر کشوری مطرح است و می‌تواند زمینه جذب سرمایه و توسعه اشتغال را فراهم کند، آذربایجان غربی با داشتن یک‌میلیون تُن ذخیره قطعی انواع مواد معدنی زمینه‌ساز توسعه اقتصادی است که ظرفیتی مغفول بوده و نیازمند توجه بیش‌ازپیش مسوولان است.

آذربایجان غربی با ۴۸۹ معدن و ۵۱ نوع ماده معدنی ازلحاظ معادن غنی بوده و پس از استان‌های کرمان، خراسان رضوی و اصفهان در رتبه چهارم کشور قرار دارد، اما تاکنون این ظرفیت نه‌تن‌ها رونق اقتصادی را در پی نداشته بلکه گره‌ی از مشکل اشتغال استان را نیز باز نکرده است و باوجوداین ثروت خدادادی هنوز برخی از مناطق استان از محرومیت رنج می‌برد.

ظرفیت‌های خفته


ویژگی‌های زمین‌شناسی به‌ویژه دربرداشتن دو پهنه ساختاری رسوبی آذربایجان زاگرس سبب شده کانی سازی متنوعی از مواد معدنی ازجمله میکا، طلا، نقره، جیوه، کرومیت، مس، انواع سنگ‌های ساختمانی و پوکه معدنی سیلیس، دولومیت، تیتان و انواع متنوعی از سنگ‌های تزئینی مرمر، تراورتن، مرمریت، چینی و گرانیت و فلدسپات، زغال سنگ، خاک نسوز و … به‌عنوان ذخایر و ثروتی کم‌نظیر در استان به وجود آید.

وجود دو معدن طلا در تکاب به‌تن‌هایی یک ظرفیت عظیم خدادادی در این منطقه به شمار می‌رود، اما غفلت و بی‌توجهی موجب شده همچنان در بهره‌برداری از این نعمت استان سهم ناچیزی داشته و سودی عاید استان و کشور نشود بلکه به دلیل خام فروشی ثروت ملی به‌راحتی نصیب سایر کشور‌ها شود.

کارشناسان معتقدند که باوجود توانمندی آذربایجان غربی در حوزه معدنی، بهره‌مند نبودن از ارزش‌افزوده فرآوری مواد معدنی، وجود مناطق بلوکه معدنی، صدور پروانه بهره‌برداری از معادن برای افراد غیرمتخصص و نبود نقشه جامع واحد‌های فرآوری موجب شده تا آن‌چنان‌که باید از این ظرفیت‌های کم‌نظیر اقتصادی استان بهره‌برداری نشود.

خام فروشی بلای جان معادن استان

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی کمبود صنایع تبدیلی و خام فروشی را مهم‌ترین مشکل معادن استان برشمرده و عنوان می‌کند: شرایط اقلیمی و آب و هوایی در این استان باعث شده بسیاری از معادن استان سه تا چهار ماه در سال به خاطر بارش و سرمای هوا توان فعالیت نداشته باشند که این امر در کنار خام‌فروشی ازجمله مهم‌ترین مشکلات به شمار می‌رود.

عابد پور بابیان اینکه ظرفیت‌های معدنی آذربایجان غربی برای سرمایه‌گذاری به‌درستی احصا نشده است می‌افزاید: ۶۳ کیلومترمربع پهنه معدنی در شمال و ۴۴۵ کیلومترمربع پهنه معدنی در جنوب استان قابل اکتشاف بوده که فعلاً بلااستفاده مانده است.

وی می‌افزاید: مجوز اکتشاف و بهره‌برداری از معادن ناب در شمال، جنوب و مرکز استان به دلیل جلوگیری از نابودی «گون» صادر نمی‌شود، بخش قابل‌توجهی از پهنه‌های معدنی شمال و جنوب آذربایجان غربی پوشیده از گون است و این امر اجرای طرح‌های معدنی را با مشکل مواجه می‌کند.

عابد پور با اشاره به وجود ۱۹۶ معدن راکد در استان افزود: در حال تهیه شناسنامه برای معادن استان به‌منظور معرفی به سرمایه‌گذاران هستیم تا بتوانیم با ارائه اطلاعات دقیق سرمایه‌گذاران بیشتری را در حوزه معادن و صنایع معدنی جذب کنیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی شناسایی ظرفیت‌های جدید، توسعه معادن کوچک و ایجاد واحد‌های فرآوری معدنی به‌منظور جلوگیری از توسعه معادن و صنایع معدنی را از مهم‌ترین راهکار‌های حل مسائل و مشکلات پیش روی معادن برشمرد.

احیای ظرفیت مغفول معدنی

در همین راستا استاندار آذربایجان در جلسه در جلسه شورای معادن استان گفت: شناسایی ظرفیت‌های جدید، توسعه معادن کوچک و ایجاد واحد‌های فرآوری معدنی به‌منظور جلوگیری از خام فروشی ازجمله راهکار‌های مدیریت برای رشد اشتغال پایدار در این بخش به شمار می‌رود.

محمدمهدی شهریاری اضافه کرد: احیای ظرفیت‌های مغفول معدنی در آذربایجان رونق بیش‌ازپیش اقتصاد و اشتغال را در پی خواهد داشت.

وی افزود: باید یک نقشه جامع از معادن تهیه شود که این امر نیز مورد تأکید است، زیرا این امر ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در معادن استان را فراهم می‌کند.

منبع: قدس آنلاین

عناوین برگزیده