تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۶
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۲۰۱۵۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شافعی:

بخش خصوصی در طول یک سال گذشته اقدامات ارزشمندی را رقم زده است

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه «مسئولیت بخش خصوصی بسیار سنگین است»، گفت: فعالان اقتصادی استان در طول یک سال گذشته به رغم همه دشواری‌ها و برخورد‌های ناروا، طی این مدت بخش صادرات غیرنفتی کشور را رونق داده و از این محل برای کشور، ثمرات ارزشمندی را رقم زده‌اند.

به گزارش می‌متالز، غلامحسین شافعی که در آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق مشهد در سال جاری اظهار کرد: سال ۱۴۰۰، پایان قرن اخیر در تقویم هجری شمسی مجال و بهانه‌ای برای بررسی عملکرد‌ها خواهد بود. به همین استناد نیز از مرکز پژوهش‌های اتاق ایران درخواست کردیم تا گزارشی را از عملکرد بخش خصوصی طی یک قرن تهیه کند که پیش‌بینی می‌کنیم در خرداد یا تیرماه سال آینده، جمع‌بندی و منتشر شود. این اقدام، به نیت بررسی سیر تحول عملکرد و اثرگذاری بخش خصوصی در نظام‌ها اقتصادی و اجتماعی کشور انجام می‌گیرد و به طور قطع، حاوی نکاتی درخوری خواهد بود.

وی با اشاره به «سیر تحولاتی که در طول یکصد سال اخیر، حیات ایرانیان را از جهات مختلفی متاثر ساخته»، عنوان کرد: مردمان این آب و خاک در گذر ایام، همواره با بیم و امید‌های فراوان زیسته و در جهت استقلال، ایجاد رفاه عمومی و حفاظت از اعتقادات خود کوشیده و حتی برای آن قیام کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی، صنعتگران، بازاریان و اصناف و... نیز در همه این گدار‌ها و گذار‌ها در کنار مردم ایران بوده‌اند و تاثیرات بزرگی بر حرکت‌های عدالتخواهانه جامعه داشته‌‎اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر تحولات اقتصادی کشورمان در طول ۵۰ سال گذشته بیان کرد: با مرور این سال‌ها، مشاهده می‌کنیم که بخش مولد و بهره‌ور هرگز به قواره رویکرد‌هایی که بر مصرف و توزیع منابع تاکید داشته‌اند، در اولویت و در معرض توجه نبوده است. شاید اگر بخواهیم دلیل نابسامانی‌های امروز اقتصاد کشور را بدانیم، باید رجوعی به این گذشته و این نگرش و رویکرد داشته باشیم.

وی تصریح کرد: چنین مبحثی قطعا می‌تواند برای آن‌هایی که قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را دارند، مهم باشد. معتقدیم که اگر یک تغییر پارادایم در رویکرد‌های اقتصادی کشور و اولویت‌های آن ایجاد نشود، باز در سال‌های بعد و قرن آینده نیز در همین مسیر حرکت خواهیم کرد و غایت این روند، از دست رفتن فرصت‌ها و بروز خسارت‌های سنگین است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران متذکر شد: بخش خصوصی نیاز است تا در این برهه حساس، صدایی رساتر داشته باشد و مکرر باید به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان این کشور یادآوری کند که این تکیه صرف بر توزیع ثروت، نتیجه مثبتی در بر ندارد. می‌توان این مساله را با اتکا به آمار‌ها و بررسی‌های دقیق احصاء نمود و مشخص کرد که رویه مذکور تا به امروز چه میزان توان اقتصادی ما را ارتقا بخشیده و این بخش را در مقابل فشارها، مقاوم کرده است؟

وی با تقدیر از تلاش‌های یکساله اعضای هیات نمایندگان، روسای کمیسیون‌ها و متولیان اجرایی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، عنوان کرد: پارلمان بخش خصوصی این استان به رغم وجود کمبود و نقایص، در مسیر تعالی گام برداشته است. به طور اخص، کمیسیون‌های تخصصی اتاق توانسته‌اند اتفاقات خوبی را در پیگیری‌های خود رقم بزنند. امیدواریم این روند در سال آتی نیز ادامه پیدا کند.

شافعی خاطر نشان کرد: فعالان اقتصادی ما نیز به رغم همه دشواری‌ها و برخورد‌های ناروا، طی این مدت بخش صادرات غیرنفتی کشور را رونق بخشیده و از این محل برای کشور، ثمرات ارزشمندی را رقم زده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطر نشان کرد: میزان مسوولیت ما در بخش خصوصی بسیار سنگین است، چون باید به آیندگان پاسخگو باشیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ وی بار دیگر بر ظرفیت فراوان کمیسیون‌های اتاق‌های بازرگانی تاکید کرد و گفت: این ساختار‌های تخصصی - مشورتی، با اخذ نظر نخبگان هر حوزه، به بررسی چالش‌ها و مشکلات می‌پردازند و برای آن پیشنهاداتی کارآمد تعریف می‌کنند. روسای کمیسیون‌ها، باید خود را متعهد به آیین نامه عملکردشان بدانند و از ورود به امور اجرایی پرهیز کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خراسان رضوی

عناوین برگزیده