تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۶
بازدید: ۶۹۱
کد خبر: ۲۰۱۷۴۸
سرویس خبر : انرژی

روشن شدن کوره جدید «سرو»

می متالز - کوره جدید دمای بالای شرکت نفت و گاز سرو قبل از اتمام سال ۹۹ روشن می‌شود. این کوره به‌عنوان نسل جدیدی از کوره‌های تونلی و دمابالا خواهد بود و تنها کوره ساخت داخل است که تمام اجزای آن توسط متخصصان داخلی ساخته شده است.

به گزارش می‌متالز، در ساخت کوره دمای بالا، سرو می‌تواند بر اساس واحد تولید کاتالیست، به ساخت این تجهیزات پیشرفته بپردازد و همچنین قابلیت ارائه خدمات این حوزه برای سایر صنایع را دارد. در صنایع مختلف کوره‌ها مصارف متعددی دارند، اما در صنعت کاتالیست می‌توان گفت تنها کوره‌های دمای بالا ساخت داخل از سوی این شرکت طراحی، ساخت و اجرا شده است. محمد شعاعی‌راد، مدیر ساخت شرکت نفت و گاز سرو درباره مهندسی ساخت و آجر‌های نسوز به‌کار رفته در این کوره به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفت: به دلیل ساختار تخصصی کوره دمای بالا که در صنعت کاتالیست به‌کار می‌رود «سرو» حتی بر نحوه ساخت و ترکیبات نسوز‌ها نیز نظارت مستقیم داشته و برای سفارش آن‌ها دقت لازم شده است.

وی درباره ساخت کوره جدید و تمایز آن با کوره قبلی سرو یادآور شد: در صنایع مختلف تجربه نشان داده است که با وجود تحریم‌ها تجهیزات با نمونه خارجی تطبیق داده شده و مشابه آن ساخته می‌شود، اما در صنعت کاتالیست به دلیل عمر کوتاه آن در داخل کشور مجبور شدیم از صفر تا صد آن را برنامه‌ریزی و طراحی کرده و بسازیم. این کار سبب شد که اولین کوره سرو در سال ۹۲ روشن شود که البته تفاوت‌هایی به لحاظ کیفیت خروجی با کوره جدید که از تجربه کوره قبلی برداشت شده است، دارد. وی درباره کوره جدید بر این باور است که خطای کوره در به‌عمل آوردن محصول در مسیر تونلی طور کوره بسیار کاسته شده و کیفیت محصول خروجی در سراسر مسیر تونلی کوره یکسان است. این مساله از نگاه مدیران مصرف‌کننده کاتالیست بسیار حائزاهمیت است، چرا‌که یکنواختی کیفیت کاتالیست به دلیل حجم بالای مصرف آن در صنایع از مهم‌ترین نکات مدنظر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این کالای استراتژیک به‌شمار می‌رود. مدیر ساخت شرکت نفت و گاز سرو، خطای پیش‌رو برای کوره دمای بالا در پخت محصول را کمتر از یک درصد دانست و در این‌باره اظهار کرد: با روشن شدن کوره جدید ظرفیت تولید روزانه محصولات سرو به ۵ هزار تن افزایش می‌یابد. کوره نسل قدیم ساخته شده توسط این شرکت ۵/ ۴ سال است که خاموش نشده و کوره فعلی که در حال ساخت است، به نوعی کوره بهینه شده از مدل قبلی است.

وی درباره بهره‌گیری از توانمندی موجود در شرکت سرو خاطرنشان کرد: تمام بخش‌های سرو در حال توسعه است و هماهنگی میان واحد تولید و فروش، ساخت و بازرگانی کار ساده‌ای نیست چرا‌که ضعف یا بی‌دقتی در هر بخش، زمان زیادی برای جبران در واحد موازی همکار با ما را تلف می‌کند.

وی درباره وضعیت ساخت تجهیزات تصریح کرد: بسیاری از تجهیزات مورد نیاز سرو در کشور موجود نبودند یا تحت‌لیسانس شرکت‌های خارجی هستند، اما با همراهی جمعی به این مهم دست‌یافتیم که خط تولید را در کارخانه جدید از نو بسازیم.

وی افزود: کوره حرف اول را در تولید کاتالیست می‌زند و اگر کسی بگوید که من کاتالیست‌ساز هستم، ولی کوره نداشته باشد عملا یعنی «هیچ». در واقع برای کاتالیست‌ساز خوب در بحث خطوط تولیدی، کوره از مهم‌ترین تجهیزات به‌حساب می‌آید.

وی در ادامه توضیح داد: کاتالیست صنعت جوانی است و مانند صنایع دیگر هیچ الگویی برای آن در کشور وجود ندارد.

به‌طور مثال در صنعت کاشی اگر سرمایه‌گذاری ورود کند به دلیل قدمت ۵۰ ساله‌ای که این صنعت در کشور دارد به‌راحتی خطوط تولید قابل استناد هستند و می‌تواند مشابه یکی از کارخانه‌ها را بسازد؛ اما بحث منحصر‌به‌فرد بودن صنعت کاتالیست، دشواری کار را بیشتر می‌کند.

شعاعی‌راد در ادامه یادآور شد: کوره دمای بالا‌ی جدید سرو کاملا با شرایط پخت کاتالیست‌ها ساخته شده و کاملا مطابق با حساسیت‌های مورد نظر ما است، به همین دلیل کیفیت قطعات را به شدت بالا برده و از این بابت بیش از ۳۰ نوع نسوز ویژه که در داخل ایران ساخته شده، استفاده کردیم. شعاعی‌راد گفت: نسوز‌های دما بالا نیز سفارشی‌ساز بوده و طراحی و ساخت آن‌ها توسط خود سرو انجام شده است.

وی تاکید کرد: اگر این کوره را از خارجی‌ها که از سابقه ۱۰۰ ساله در این عرصه برخوردارند، تهیه می‌کردیم، قیمت تمام شده‌ای بیش از ۴ تا ۵ برابر ساخت داخل را به ما تحمیل می‌کردند و نه‌تن‌ها بحث خروج ارز از کشور را داشتیم بلکه هر وقت در‌های مملکت بسته می‌شد، دوباره با مشکل مواجه می‌شدیم.


آنچه به واقعیت پیوست

مدیر ساخت نفت و گاز سرو با اشاره به این مطلب که این شرکت دانش بنیان در زمینه دانش فنی کاتالیست نیز کار کرده است، افزود: وقتی سرو وارد فاز آزمایشگاهی شد تجهیزات تولید را نداشت، اما همزمان در فاز آزمایشگاهی تولید کاتالیست باید به فکر تجهیزات فنی و ساخت آن‌ها نیز می‌افتاد.

وی راهکار خروج از این مرحله را دستیابی به دانش فنی برای تولید کاتالیست اعلام کرد و گفت: لازمه انجام این کار تشکیل تیم فنی بود تا تجهیزات مورد نیاز ساخت کاتالیست را بسازد. زمانی که تیم فنی در سرو تشکیل شد، حاصل آن ساخت بالغ بر ۸۰ درصد تجهیزات در داخل شرکت و بهره‌برداری از آن‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه خط تولید سرو نوآوری دارد و تنها در دنیا سه شرکت توان این مدل تولید را دارند تصریح کرد: فراتر از ساخت تجهیزات گام برداشته و در حقیقت خط تولید را از نو ساختیم و قبل از شروع به ساختن باید تمامی تجهیزات را بررسی و خطای آن‌ها را شناسایی می‌کردیم؛ بنابراین طبق نقشه‌های دو‌بعدی و سه بعدی، واحد تحقیقات نیاز‌ها را چک و با واحد تولید ری‌چک کردیم.

وی گفت: از زمانی که نظر مشترک میان تیم فنی ایجاد شد خط را طراحی و پس از آن به فاز ساخت انتقال دادیم. در بخش پایلوت که پل ارتباطی میان آزمایشگاه و خط تولید است خطا‌ها و نواقصی را که ممکن بود در خط تولید رخ دهد پیش از ورود به خط اصلی در آن واحد پایلوت مشخص می‌کردیم، باگ‌های طراحی تجهیزات تولیدی را حذف و به لحاظ اقتصادی پیش‌فرض را در نظر گرفته و کاهش هزینه را مدنظر قرار دادیم.

وی بر این باور است که در حال حاضر برای تولید کاتالیست از تکنولوژی روز دنیا در داخل کشور استفاده می‌کنیم و تجهیزاتی که می‌سازیم کاملا به‌روز هستند. علاوه بر این از سیستم‌های اتوماسیون به دلیل دقت بالا بهره گرفتیم.

شعاعی‌راد یادآور شد: این در حالی است که خطوط جدید تولید کارخانه سرو کاملا اتوماسیون بوده که باعث می‌شود ضمن افزایش نرخ تولید، خطای انسانی نیز کاهش پیدا کند. وی در ادامه افزود: در۶ ماه اول امسال چند خط تولید راه‌اندازی شده و تمامی آن‌ها به شکل اتوماسیون هدایت می‌شوند به‌طوری که در اجرا نیز شاهد کاهش درصد خطا و افزایش دقت بودیم که در کیفیت کاتالیست تولیدی تاثیر‌گذار بوده و سبب بهبود ظرفیت تولید شده است. وی گفت: سرو سالانه ۳ تا ۴ نوع کاتالیست به سبد کاتالیست خود اضافه می‌کند که نیازمند خط تولید است و از این‌رو هر ساله باید خطوط تولید جدیدی ایجاد کنیم.

وی گفت: نکته حائز‌اهمیت در طراحی کوره جدید، افزایش ظرفیت پخت به دوبرابر است که این افزایش ظرفیت برای کوره قبلی نیز در حالی رخ داد که کوره روشن و در حال کار بود. وی گفت: به‌طور کلی در نسل جدید کوره دمای بالا ظرفیت آن به میزان ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. مدیر واحد ساخت نفت و گاز سرو در پایان خاطرنشان کرد: تا کنون هیچ‌گونه مشکلی با وجود تراکم سفارش‌های کاتالیست در طراحی و راه‌اندازی خط تولید جدید نداشتیم و با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دقیق نیاز کاتالیست صنایع را که تامین آن یک امر مهم ملی تلقی می‌شود بدون ایراد وخطایی محقق کردیم.

منبع: دنبای اقتصاد

عناوین برگزیده