تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۴
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۰۱۷۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس‌کل بانک‌مرکزی:

برنامه‌های ارزی بدون توجه به منابع مسدود شده در کره جنوبی تنظیم شده است

‌می‌متالز - عبدالناصر همتی با انتشار یادداشتی تاکید کرد: بانک مرکزی، برنامه خود را برای تأمین نیاز‌های ارزی کشور، بدون توجه به منابع مسدود شده خود در کره جنوبی و سایر کشور‌ها تنظیم کرده است.

به گزارش می‌متالز، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه شخصی خود دراینستاگرام اظهار کرد: از اول هم مشخص بود دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد. درخواست مذاکره ازطرف سفیر کره و توافق برای پرداخت منابع ایران هم توسط خود کره‌ای‌ها انجام شد و من در جلسه، از این که اجازه لازم را از آمریکایی‌ها گرفتن یا نه از ایشان سؤال کردم.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

امروز در خبر‌ها آمده بود که وزیر خارجه آمریکا گفته است تا ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، منابع ایران در کره را آزاد نمی‌کنیم. در این خصوص چند نکته قابل ذکر است:

از اول هم مشخص بود دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد. درخواست مذاکره ازطرف سفیر کره وتوافق برای پرداخت منابع ایران هم توسط خود کره‌ای‌ها انجام شد و من در جلسه، از این که اجازه لازم را ازآمریکایی‌ها گرفتن یا نه از ایشان سوال کردم.
بانک مرکزی، برنامه خود را برای تأمین نیاز‌های ارزی کشور، بدون توجه به منابع مسدود شده خود در کره جنوبی و سایر کشور‌ها تنظیم کرده است؛ لذا تأمین ارز کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی توسط منابع درجریان بانک مرکزی وتأمین ارز سایر کالا‌های ضروری و نیز مواداولیه واحد‌های تولیدی از طریق منابع صادرات غیر نفتی درسامانه نیما و نیز واردات در مقابل صادرات به صورت روان درجریان است.
از اول سال تا کنون، بانک مرکزی ۱۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالا‌های اساسی، نهاده‌های کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی تأمین کرده است و ۲۴ میلیارد دلار ارز صادرات (غیر نفت خام) نیز از روش‌های مختلف درخدمت واردات کشور قرار گرفته است.
از اول بهمن ماه تا کنون ۳.۳ میلیارد دلار صرفاً درسامانه نیما تأمین ارز شده است و این علاوه بر تأمین ارز خود بانک مرکزی و رقم قابل توجه واردات در مقابل صادرات در این مدت بوده است. فقط در روز گذشته عرضه در نیما ۶ برابر معاملات بود. میانگین نرخ معاملات دیروز نیز۲۲۵۰۰تومان برای هردلار بود.

چهارم اسفندماه سال جاری رئیس کل بانک مرکزی ایران و سفیر کره جنوبی در جلسه‌ای که به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار شد درباره نحوه جابه‌جایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره جنوبی توافق کردند.

در این جلسه توافقات لازم درباره انتقال منابع به مقاصد موردنظر انجام و تصمیمات بانک مرکزی در مورد حجم منابع مورد انتقال و بانک‌های مقصد به طرف کره‌ای اعلام شد.

سفیر کره جنوبی در ایران اعلام کرد: این کشور آماده انجام کلیه اقدامات لازم برای استفاده از تمامی منابع بانکی ایران در کره جنوبی است و در این رابطه هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز ضمن استقبال از تغییر رویکرد کره جنوبی در آن نشست گفت: اگرچه جمهوری اسلامی ایران از تغییر رویکرد کشور‌ها و افزایش همکاری‌ها استقبال می‌کند، اما پیگیری‌های حقوقی این بانک به منظور مطالبه خسارات ناشی از عدم همکاری بانک‌های کره‌ای در سال‌های اخیر به قوت خود باقی خواهد بود و طرف کره‌ای باید تلاش زیادی انجام دهد تا این سابقه منفی از بین برود.

مجموع بدهی کره جنوبی به ایران حدود ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده