تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۲۰۱۸۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۴۷۸ میلیون دلاری صادرات گیلان طی سه سال اخیر

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه صادرات غیر نفتی ایران در سال ۹۶ فقط ۱۱۴ میلیون دلار بود، گفت: طی ۱۱ ماه گذشته با وجود تحریم‌های شدید وبحران کرونا این میزان به بیش از ۵۹۲ میلیون دلار در سال جاری رسیده که نشان دهنده رشد ۴۷۸ میلیون دلاری نسبت به سال ۹۶ است.

به گزارش می‌متالز، فرهاد دلق پوش سه شنبه شب در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان با حضور معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: صادرات در شرایط دشوار اقتصادی و تحریم‌های خصمانه از منظر سیاسی، راهبردی دشمن شکن و نشانگر اقتدار کشور است و از منظر اقتصادی؛ بیانگر قدرت بالای تعاملات تجاری و ارتقای کیفی محصولات تولیدی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر با وجود محدودیت‌ها و چالش‌های جدی کشور که عمومت متاثر از تحریم‌های گسترده و فشار‌های سیاسی بوده است بازرگانان و صنعتگران توانمند استان توانسته اند به توفیقات چشمگیری دست یابند و این همت عالی صادرکنندگان ما شایسته تحسین است.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی صادرات به منزله بلوغ و رشد یافتگی پروسه تولید محصول و یا خدمات تلقی می‌شود که البته توسعه صادرات و نفوذ در بازار‌های خارجی تخصص می‌خواهد و بسیاری از تولید کنندگان محصولات منحصر به فرد و با کیفیتی را تولید می‌کنند، اما در حوزه بازار و بازاریابی تیم و تشکیلات قدرتمندی ندارند و تمام دغدغه‌های مدیران واحد‌های صنعتی تولید و حواشی آن است.

دبیر کار گروه توسعه صادارت گیلان با تاکید بر لزوم حرکت واحد‌ها به سمت دانش بنیان شدن تصریح کرد: این اقدام کمک می‌کند تا محصولاتی باکیفیت و قابل رقابت در بازار‌های جهانی ارائه دهند.

دلق پوش افزود: صادرات می‌تواند پروازی برای جهانی‌شدن و بلوغ صنعتی باشد که پشتیبانی و لجستیک می‌خواهد، بنابراین تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات و خدمات صادراتی بسیار ضروری است و خوشه‌های صادراتی و برندسازی منسجم و ترسیم راه و تعریف استراتژی صادراتی تیم تخصصی می‌خواهد.

وی خاطر نشان کرد: در این کارزار اقتصادی، صادرات غیرنفتی، سلاح قدرتمند برای مقابله با فشار حداکثری غرب است و در سال مزین به جهش تولید همزمان با آفت تحریم و کرونا، این طلایه‌داران اقتصادی بوده و هستند که پرچم سرافرازی را در خط اول جبهه اقتصادی با تدبیر و مقاومت به اهتزاز در آورده اند.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان افزود: شناسایی فرصت‌ها و راه‌های موثر در جهت توسعه صادرات غیرنفتی و بهره گیری از همه ظرفیت‌های لجستیکی فنی و علمی موجود در کشور به جهت خدمت رسانی به صادرکنندگان و رفع دغدغه‌های ایشان از اولویت‌های این سازمان است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گیلان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده