تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۲۷
بازدید: ۵۰۴
کد خبر: ۲۰۱۹۰۹
ساداتی‌نژاد در جریان نظارتی میدانی از استان کردستان خبر داد

تلاش کمیسیون کشاورزی برای تامین اعتبار "پروژه سامانه انتقال آب از سد آزاد" کردستان

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: هرچند تاکنون ۹۲ درصد از "پروژه سامانه انتقال آب از سد آزاد" کردستان اجرا شده، اما برای اتمام آن ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است لذا به عنوان یکی از موضوعات محوری این سفر، در راستای اتمام این پروژه تلاش خواهیم کرد.

به گزارش می‌متالز، سید جواد ساداتی‌نژاد که به همراه رئیس مجلس به استان کردستان سفر کرده است در تشریح دستاورد‌های میدانی و نظارتی دومین روز از این سفر، گفت: کمیسیون کشاورزی در دومین روز سفر به استان کردستان از "پروژه سامانه انتقال آب از سد آزاد" به منظور رفع مشکلات این پروژه بازدید کرد، این پروژه در غرب استان کردستان واقع شده و جزء ۱۸ هکتاری است که در طرح کلان سامانه غرب کشور جای می‌گیرد، این سامانه، ۴۳۰۰ هکتار از اراضی پایین دستی خود را برای توسعه باغاتی ازجمله بادام، گردو، انگور و... آبیاری خواهد کرد.

"پروژه سامانه انتقال سد آزاد" فرصتی برای رونق گردشگری کشاورزی

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین این پروژه در طول ۷۳ کیلومتری سامانه انتقال آب از سد آزاد (که در یک دره زیبا واقع شده) اکوتورسیم جذابی را برای آینده به نمایش گذاشته است لذا می‌تواند یکی از مناطق اصلی و مهم برای بحث گردشگری کشاورزی باشد چراکه توپوگرافی بسیار خوبی دارد.

"پروژه سامانه انتقال سد آزاد" برای اتمام به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی اضافه کرد: هرچند تاکنون ۹۲ درصد از "پروژه سامانه انتقال آب از سد آزاد" اجرا شده، اما برای اتمام آن ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است لذا به عنوان یکی از موضوعات محوری این سفر، در راستای اتمام این پروژه تلاش خواهیم کرد.


مردم درخواست دریافت "یارانه نهال" دارند

ساداتی نژاد با بیان اینکه مردم علاوه‌بر تامین اعتبار این پروژه، درخواست دریافت "یارانه نهال" دارند، گفت: از آنجا که باغدار باید چندین سال به انتظار بنشیند تا باغش به محصول برسد اگر از روز اول نهال گواهی شده و استاندارد نداشته باشد ممکن است در آینده به نتیجه مورد نظر نرسد لذا باید در این پروژه‌های بزرگ از نهال گواهی شده استفاده شود.

اختصاص یارانه به نهال باغداران در پی مذاکره کمیسیون کشاورزی با معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی

این نماینده مجلس ادامه داد: از آنجا که تهیه این نهال‌ها هزینه‌بر است باید به آن‌ها یارانه اختصاص پیدا کند تا هزینه‌های بسیار بالای این پروژه‌ها هدر نرود لذا دراین خصوص مذاکره‌ای با معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی انجام دادیم و مقرر شد؛ برای یارانه مناسب به صورت بلاعوض جهت خرید نهال به سازمان جهاد استان کردستان اختصاص داده شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین توضیح داد: حجم مخزن سد آزاد ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که بخشی از این آب تحت عنوان سامانه انتقال آب از سد آزاد، ۴۳۰۰ هکتار از باغات را سیراب می‌کند و حدود ۳۵ میلیون مترمکعب از آن نیز برای شرب سنندج در نظر گرفته شده که این مهم نیز به ۱۵۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار نیاز دارد و بخشی از آن به سد قوچم منتقل می‌شود تا آب شرب قروه و دهگلان را تامین کند لذا درصورت تامین اعتبار این پروژه‌ها، به بهره‌برداری خواهند رسید و علاوه‌بر حل شدن بسیاری از مشکلات مردم، رونق اقتصادی در کشور ایجاد می‌شود.

تلاش کمیسیون کشاورزی برای تامین اعتبار

تلاش کمیسیون کشاورزی برای تامین اعتبار

تلاش کمیسیون کشاورزی برای تامین اعتبار

تلاش کمیسیون کشاورزی برای تامین اعتبار

منبع: خبرگزاری مجلس شرای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده