تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۱۳
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۰۲۳۱۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
در جلسه امروز کارگروه تخصصی و مشورتی ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات فولادی چه گذشت؟

ستاد فولاد با کاهش واردات ورق موافقت کرد/ حداقل خرید ورق گرم؛ فعلا ۷۰ تن

‌می‌متالز - شنیده‌های فولادبان از منابع آگاه از این حکایت دارد که در جلسه امروز ستاد فولاد با کاهش تعرفه واردات ورق‌های فولادی موافقت و قرار شده است درباره جزئیات بیشتر این موضوع در کمیسیون ماده یک سازمان توسعه تجارت تصمیم‌گیری شود. همچنین در این جلسه مقرر شده است که حداقل حجم خرید ورق گرم از بورس کالا فعلا ۷۰ تن باشد تا در شروع سال نو، مسئولان وزارت صمت و فولاد مبارکه اصفهان درباره کاهش بیشتر این حجم خرید مجددا تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش می‌متالز، صبح امروز جلسه هفتگی ستاد فولاد یا همان کارگروه تخصصی و مشورتی ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات فولادی با حضور نمایندگانی از معاونت امور معادن و صنایع معدنی و معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، بورس کالا، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، سازمان بازرسی کل کشور، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، انجمن نوردکاران فولادی ایران، فولاد مبارکه اصفهان و گروه صنعتی ایران خودرو در وزارت صمت برگزار شد.

شنیده‌های ما به نقل از منابع آگاه درباره تصمیمات این جلسه از این مساله حکایت دارد که در این نشست به صورت کلی با کاهش تعرفه واردات ورق‌های فولادی موافقت و قرار بر این شده است این موضوع در در کمیسیون ماده یک سازمان توسعه تجارت منعکس و تصمیمات بیشتر برای جزئیات آن در این کمیته گرفته شود.

ظاهرا آن‌طور که کمیته تخصصی و مشورتی فولاد مقرر کرده است، بعد از ابلاغ رسمی کاهش تعرفه واردات ورق، تمام تولیدکنندگان و واردکنندگان می‌توانند نسبت به تأمین کسری ورق‌های فولادی مورد نیاز کشور از طریق واردات و البته پس از ثبت در سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

منابع آگاه همچنین به فولادبان گفته‌اند که در جلسه امروز ستاد فولاد قرا بر این شد که حداقل میزان خرید ورق گرم از بورس کالا فعلا ۷۰ تن باشد و قرار است برای کاهش بیشتر از این مقدار، جلسه‌ای کارشناسی با محوریت مسئولان وزارت صمت و شرکت فولاد مبارکه اصفهان برگزار شود و در نخستین هفته‌های سال آینده نتیجه نهایی درباره کاهش بیشتر حجم حداقل خرید ورق گرم از بورس کالا مشخص خواهد شد.

ظاهرا یکی دیگر از مصوبات این جلسه اضافه شدن یک مدل عرضه اختصاصی دیگر ورق در بورس کالا از سال آینده بوده است؛ به نحوی که قرار شده ورق گرم مورد نیاز تولیدکنندگان ورق سرد براساس سهمیه بهین‌یابی این واحد‌های تولیدی از طریق عرضه‌های اختصاصی در بورس کالا تامین شود.

آن‌طور که منابع مطلع به فولادبان گفته‌اند، یکی دیگر از مصوبات این جلسه آن بوده است که ده درصد از کل حجم تولید ورق شرکت فولاد مبارکه اصفهان که مختص واحد‌های کوچکتر یعنی اصناف تولیدکننده و تعاونی‌های توزیعی است، از طریق مراکز خدماتی زیرمجموعه خود فولاد مبارکه، براساس دستورالعملی که معاونت امور صنایع وزارت صمت تهیه خواهد کرد، عرضه شود.

ضمن آن که شنیده‌های ما حاکی از آن است که از این به بعد سهمیه‌های ورق مورد نیاز خودروسازان و قطعه‌سازان خودرو به صورت سه ماهه از سوی معاونت امور صنایع وزارت صمت به بورس کالای ایران ابلاغ می‌شود. همچنین قرار بر این شد که خودروسازان تا پایان فروردین سال آینده، شرکت‌های قطعه‌ساز زیرمجموعه خود را در سامانه بهین‌یاب ثبت کنند.

براساس شنیده‌های ما، یکی دیگر از مصوبات این جلسه آن بود که سهمیه ورق فولادی مورد نیاز حوزه‌های نظامی، امنیتی، دفاعی و همچنین پروژه‌های ملی که یا توسط دستگاه‌های اجرایی یا با استفاده از منابع عمومی توسط شرکت‌های دیگر انجام می‌شوند، خارج از بورس کالا و البته با قیمت کشف‌شده در بورس از سوی تولیدکنندگان تامین شود. این اتفاق برای پروژه‌های ملی در خصوص مقاطع طویل فولادی نیز رخ خواهد داد.

در پایان، ظاهرا از این به بعد قرار شده است که فولاد‌های آلیاژی نیز در بورس کالا عرضه شوند و تولیدکنندگان این محصولات می‌توانند بعد از بررسی و تایید کارگروه تخصصی و مشورتی فولاد و با ثبت در سامانه جامع تجارت، فولاد‌های آلیاژی خود را در بورس کالا عرضه کنند.

منبع: ماین نیوز

عناوین برگزیده