تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۱۷
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۲۰۲۴۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
محمدرضا صفا در دیدار با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه

بازرگانان از رویه فعلی صادرات ضربه خورده‌اند

‌می‌متالز - رئیس اتاق بندرعباس در دیدار با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: در حال حاضر رویه صادرات با مشکلات عدیده‌ای روبروست و بازرگانان از رویه فعلی ضربه‌های فراوانی خورده‌اند.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بندرعباس با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو کرد. در این نشست معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در بندرعباس نیز حضور داشتند.

محمدرضا صفا، در این دیدار گفت: استان هرمزگان از ظرفیت‌های متعددی در ابعاد مختلف نظیر کشاورزی، صنعت و معدن برخوردار است و در حال حاضر در بخش صادرات آبزیان در کشور حرف اول را می‌زند؛ اما رویه فعلی صادرات با مشکلات عدیده‌ای روبروست و بازرگانان از رویه فعلی ضربه‌های فراوانی خورده‌اند.

صفا ادامه داد: قوانین غیر کارشناسی و مختل‌کننده امور ضربات زیادی به بدنه تجاری کشور وارد ساخته است و دراین‌بین صادرکنندگان محصولات کشاورزی و به دنبال آن کشاورزان ضرر‌های فراوانی را متحمل شده‌اند.

او افزود: هرمزگان در کشت گلخانه‌ای رتبه نخست را دارد و بهترین نوع نارنگی مربوط به این استان است، بهترین نوع خرما و محصولات خرمایی متعلق به استان هرمزگان است و در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و حتی کشور‌های اروپایی طرفداران فراوانی دارد.

صفا تصریح کرد: استانی با چنین ظرفیت چرا باید برای صادرات محصولاتش به کشور‌های هدف با مشکل مواجه باشد و چرا برای تولیدات خارج از فصل استان هرمزگان که بازار بسیار خوبی در کشور‌های دیگر دارد اولویت‌بندی نشده است.

او تأکید کرد: ممنوع کردن صادرات سیب و پرتقال و عدم تعادل در صادرات برخی محصولات بازار را با کمبود و عدم تعادل قیمت مواجه ساخته و این در حالی است که می‌توان با یک برنامه مدون محصولات خارج از فصل استان هرمزگان را جایگزین صادرات محصولی نظیر سیب کرد.

رئیس اتاق بندرعباس گفت: باید در کنار صادرات محصولی همانند سیب محصولات خارج از فصلی همچون گوجه‌فرنگی، خیار، بادمجان و فلفل قرار بگیرد که اتاق بازرگانی در این باب نامه‌نگاری‌های لازم را انجام داده است.

صفا ضمن قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری‌های رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در باب رایزنی برای ارتباط اتاق بندرعباس با کشور‌های هدف و تلاش بی‌وقفه معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران در این خصوص، اظهار کرد: برگزاری نشست با کشور‌های سنگال، چین، افغانستان، پرتغال و قزاقستان با هدف معرفی ظرفیت‌های استان هرمزگان و در آینده‌ای نزدیک برگزاری نشست با کشور‌های عضو اکو نشان‌دهنده عزم راسخ اتاق برای گسترش روابط بین‌المللی است که امید است در سال جدید دستاورد‌های بسیار خوبی از این نشست‌ها را برای استان به ارمغان آوریم.

هرمزگان توان بالایی در پشتیبانی ترانزیت کشور‌های عضو اکو دارد

در بخشی از این نشست، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: هرمزگان توان بالایی در پشتیبانی ترانزیت کشور‌های عضو اکو دارد.

سیدرسول مهاجر، مهم‌ترین نقش اکو برای کشور‌های عضو، توسعه روابط اقتصادی آن دانست و افزود: بدون شک ظرفیت‌های استان هرمزگان در ابعاد تجاری نسبت به دیگر استان‌های کشور بسیار ویژه‌تر است و دستگاه‌های اجرایی در خصوص ظرفیت‌های اکو باید اطلاعات و آگاهی لازم را داشته باشند چراکه ظرفیت‌های اکو می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول سازد.

مهاجر تأکید کرد: حجم مبادلات تجاری اکو در سال‌های اخیر رشد مطلوبی داشته و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای به‌ویژه در میان کشور‌های درحال‌توسعه یک ضرورت جدی است.

او ابراز امیدواری کرد: برگزاری جلسه که با کشور‌های عضو اکو و معرفی ظرفیت‌های استان هرمزگان بتواند نقش مؤثری در ایجاد آگاهی در خصوص شناخت موانع و مشکلات توسعه روابط تجاری و اقتصادی کشور‌های عضو اکو داشته باشد و بتواند دستاورد بسیاری خوبی برای استان هرمزگان داشته باشد.

هرمزگان سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه دسترسی کشور‌های اکو به زنجیره تجارت جهانی است

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به ظرفیت‌های عظیم هرمزگان در بعد تجاری، گفت: هرمزگان سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه دسترسی کشور‌های اکو به زنجیره تجارت جهانی است.

محمدرضا کرباسی در حاشیه دیدار رئیس اتاق بندرعباس به معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: مزیت‌های هرمزگان نسبت به دیگر استان‌های جنوبی ویژه‌تر است و نگاه‌ها به این استان جهانی است.

او تصریح کرد: اتاق بندرعباس در این دور یکی از اتاق‌های پیشرو و مطالبه گر ماست که در مدت کوتاهی توانسته با کشور‌های متعددی ارتباط ایجاد و تفاهم‌نامه همکاری امضا کند.

کرباسی ادامه داد: نشست با کشور‌های عضو اکو در راستای معرفی ظرفیت‌های هرمزگان بدون شک دستاورد‌های بسیار خوبی به دنبال خواهد داشت.

او افزود: تعامل نمایندگی وزارت امور خارجه با اتاق بندرعباس در نوع خود بی‌نظیر است و دستاورد‌های بسیار خوبی را برای هرمزگان در بعد بین‌المللی رقم خواهد زد.

هرمزگان ظرفیت بالایی در میزبانی از رویداد‌های تجاری مرتبط با کشور‌های اکو دارد

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در بندرعباس نیز در این دیدار گفت: هرمزگان ظرفیت بالایی در میزبانی از رویداد‌های تجاری مرتبط با کشور‌های اکو دارد.

سعید شعبان با بیان اینکه اتاق بندرعباس طی ماه‌های اخیر ارتباطات قابل‌توجهی با اتاق‌های بازرگانی برخی کشور‌ها برقرار کرده است، افزود: هرمزگان دارای پیشینه بالایی در امور تجاری و بازرگانی است ازاین‌رو می‌توان با اعمال مدیریت صحیح و هدف‌گذاری لازم ظرفیت‌های موجود را بالفعل کرد.

شعبان با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های نمایندگی وزارت امور خارجه در هرمزگان یادآور شد: ما نیز به‌عنوان بخش دولتی در کنار فعالان اقتصادی و بازرگانی و در رأس آن‌ها اتاق بندرعباس بوده و خواهیم بود کما اینکه این مجموعه فعالیت‌های خوبی را در ماه‌های اخیر آغاز کرده که می‌تواند در آینده ثمرات خوبی را برای اقتصاد ملی در بر داشته باشد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به رایزنی‌های این نمایندگی و اتاق بندرعباس برای برگزاری نشست مشترک بین بخش‌های تجاری کشور‌های عضو اکو و استان با هدف معرفی ظرفیت‌های تجاری تولیدی استان در بخش‌های مختلف اشاره و افزود: بی‌شک برگزاری این‌چنین رویداد‌هایی می‌تواند گام مهمی در توسعه امور اقتصادی و تجاری کشور باشد.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده