تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۲۰۲۵۲۵
سرویس خبر : انرژی
با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور

آب خلیج فارس به سرچشمه رسید

‌می‌متالز - قطعه دوم خط انتقال آب خلیج فارس به مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور امروز به بهره برداری رسید.

به گزارش می‌متالز، قطعه دوم خط انتقال آب که به طول ۱۵۰ کیلومتر و با ظرفیت انتقال ۳ متر مکعب بر ثانیه اجراء شده که در محل مخزن ۳۰۰ هزار مترمکعبی مجتمع مس سرچشمه به بهره‌برداری رسید. این ابرپروژه، به‌منظور حفظ ذخایر آب‌های زیرزمینی، تأمین پایدار آب مورد نیاز صنایع، طرح‌های توسعه در دست اقدام و... مجموعاً با سرمایه‌گذاری ۷۲۰۰۰ میلیارد ریال در چند مرحله و قطعه اجراء شده است

درمراسم بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت و افتتاح خط انتقال آب خلیج فارس به سرچشمه در ارتباط تصویری رئیس جمهور، وزیر صمت گفت:اگر در تاریخ چندهزارساله جمهوری اسلامی ایران بخواهیم یک روز ماندگار را به ثبت برسانیم امروز است که رویای ناباورانه انتقال آب از دریا به صحرا به وقوع می‌پیوندد.
رزم حسینی افزود:، معدن و تجارت افزود: مرحله اول قطعه آبان از هرمزگان به معادن سنگ گل‌گهر انجام شد و قطعه دوم و سوم امروز از گل‌گهر به طول ۱۵۰ کیلومتر به مس سرچشمه رفسنجان و از مس سرچشمه تا اردکان یزد به طول ۵۵۰ کیلومتر افتتاح خواهد شد. رزم‌حسینی تصریح کرد: طول کل خط ۸۲۰ کیلومتر از خلیج‌فارس تا اردکان است. وی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر ورود به انتقال آب از خلیج‌فارس گفت: امروز به مقام معظم رهبری و ملت ایران بشارت می‌دهیم این رویا به همت سرمایه‌گذاران و معادن محقق شد. رزم‌حسینی افزود: خط دوم این طرح هزار و۵۵۰ کیلومتر از این مسیر به خراسان جنوبی و خط سوم از همین مسیر از هرمزگان به اصفهان به طول ۹۲۰ کیلومتر انجام می‌شود که اقدامات اجرایی آن انجام شده است. وی ادامه داد: خط چهارم از چابهار تا زابل به طول ۸۲۰ کیلومتر توسط شرکت پتروشیمی و صنایع و معادن انجام می‌شود. وزیر صمت عنوان کرد: هم‌اکنون ۲۶ میلیون متر مکعب کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس از آب خلیج‌فارس استفاده می‌کنند که با این چهار خط سهم ما ۶۰۰ هزارمتر مکعب خواهد بود که فاصله طولانی با کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس داریم واجب است جمهوری اسلامی ایران سهم خود از این آب را افزایش دهد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران هم گفت:ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد، اما سه دهم درصد از آب‌های شیرین استفاده می‌کند و ما نیاز به شیرین سازی آب برای ایران از خلیج‌فارس هستیم. اردشیر سیدمحمدی عنوان کرد: سال ۹۹ اولین‌با ۲۸۰ هزارتن می‌کاتدی ۱۲ درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته داشتیم و رکورد بی‌نظیری در تولید به جای گذاشتیم. وی ادامه داد: طرح‌های توسعه‌ای برای مس تعریف شده ۲/۴ میلیارد یورو به علاوه ۳۰ هزار میلیارد تومان که تا پایان سال ۱۴۰۴، ۶۰۰ هزارتن مس کاتدی ارتقا می‌یابد. بگفته وی تصریح کرد: سه کارخانه جدید در سال آینده شامل دره‌زار، درآلو و مس سرچشمه است و معادل ۸۰۰ میلیون دلار به درآمد مس اضافه خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اینکه برای این طرح‌ها ۳۱ میلیون متر مکعب آب نیاز بود، گفت: با افتتاح طرح انتقال آب هیچ نگرانی برای توسعه اجرای پروژه‌ها نخواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما کرمان

عناوین برگزیده