تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۲۰۲۷۹۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

سایه سنگین رکود در بازار فولاد

می متالز - بازار شمش و مقاطع طویل فولادی کشور برخلاف انتظار حتی در هفته پایانی سال نیز رنگ رونق را همانند رویه سنتی سالانه به خود ندید. سردرگمی تولیدکنندگان و خریداران این بازار نسبت به آینده آن در هفته‌ها و ماه‌های ابتدایی سال باعث شد تا کمتر از ۵۰ درصد عرضه شمش و مقاطع طویل فولادی در بورس کالا معامله شود؛ همچنین به گفته فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی، حتی افزایش لحظه‌ای نرخ ارز ظرف روزهای پایانی سال نیز نتوانست رونق چندانی به خریدهای این بازار بدهد.

تولید فاقد سوددهی برای بازار داخل

به گزارش می‌متالز، رینگ معاملاتی بورس کالا، در هفته پایانی سال میزبان عرضه بالغ بر ۱۰۲ هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه ۱۰هزار و ۶۷۰ تومان بود؛ اگرچه خریداران در مجموع تقاضایی برابر ۱۱۶ هزار تن را در رینگ و بازار مچینگ به ثبت رساندند، اما در نهایت این عرضه‌ها به معامله ۵۵ هزار تن شمش فولاد منجر شد. درحالی تنها حدود ۵۰ درصد شمش فولاد عرضه شده در رینگ معاملاتی بورس کالا در هفته پایانی اسفند امسال مورد معامله قرار گرفت که به شکل سنتی انتظار می‌رفت در این برهه زمانی بازار رونقی قابل توجه داشته باشد؛ اما سردرگمی نسبت به شرایط در هفته‌های ابتدایی سال آینده و استمرار رکود در بازار مقاطع طویل فولادی در کشور باعث تردید تولیدکنندگان در خرید مواد اولیه خطوط تولید خود با این نرخ پایه شد. قیمت پایه هر کیلوگرم میلگرد برای عرضه در آخرین هفته از اسفند ۹۹ در رینگ معاملاتی بورس کالا برابر ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده بود؛ با توجه به تفاوت حدود ۶۵۰ تومانی میان بهای شمش و محصول تولیدی و با در نظر گرفتن هزینه‌های تبدیل، تولید و مالیات ارزش افزوده، تولید و فروش مقاطع در بازار داخل به واقع سودی برای نوردکار ندارد؛ در چنین شرایطی تنها امید به صادرات بخشی از محصول و جبران زیان با درآمد صادراتی است که باعث می‌شود نوردکاران در شرایطی که بازار داخل در رکود مصرفی عمیقی به سر می‌برد به تولید خود ادامه دهند.

سایه سنگین رکود در بازار مقاطع

روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند ماه نوردکاران حدود ۱۰۰ هزار تن میلگرد را در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه کردند که نبود خریدار قابل توجه در این بازار باعث شد بخشی از معاملات به مچینگ رفته و در نهایت نیز در هفته پایانی سال تنها ۳۵ هزار تن میلگرد با قیمت پایه در این بازار مورد معامله قرار گیرد.

عدم خرید مقاطع طویل فولادی از رینگ معاملاتی بورس کالا در هفته پایانی سال بیانگر سردرگمی تجار از روند قیمتی بازار در سال آینده و البته برآورد استمرار رکود مصرفی در بخش ساخت و ساز کشور است. با توجه به عدم تغییر محسوس در شرایط اقتصادی کشور و بودجه عمرانی فعالان بازار چشم‌انداز مثبتی نسبت به تقاضای مصرفی بخش فولاد تصور نمی‌کنند و همین موضوع نیز باعث شده حتی در این قیمت‌ها که سودی برای تولیدکننده و تاجر به همراه ندارد نیز خبری از خریدار در بازار نباشد. بررسی‌های میدانی «دنیای‌اقتصاد» از بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور بیانگر آن است که فعالان این بازار انتظار رشد یا سقوط یکباره قیمت در این بازار را حداقل تا سه ماه ابتدایی سال آینده ندارند و براین باورند که به احتمال قوی قیمت‌ها در سه ماه ابتدایی سال در محدوده‌های فعلی نوسان کنند.

از ابتدای امسال تاکنون بهای میلگرد در بازار آزاد کشور رشدی ۱۰۸درصدی داشته و از بهای ۶هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به ۱۲هزار و ۵۰۰تومان در روز‌های پایانی سال رسیده است. این در حالی است که ظرف همین زمان نرخ ارز نیمایی رشدی حدود ۶۴درصدی و نرخ ارز آزاد افزایش ۴۴درصدی داشته‌اند. به این ترتیب بهای میلگرد در بازار آزاد کشور بسیار فراتر از رشد نرخ ارز افزایش پیدا کرده که این موضوع به علت رشد بهای جهانی شمش و محصولات فولادی در دنیا بوده است. درواقع بهای شمش و محصولات فولادی در بازار داخل از مسیر دو فاکتور تعیین‌کننده نرخ یعنی قیمت جهانی و نرخ ارز داخلی، سیگنال‌های افزایشی دریافت کرده و مجموع این عوامل باعث رشد قیمتی آن شده‌اند. برآورد چگونگی نوسان قیمتی شمش و محصولات فولادی در کشور ظرف سال آینده نیز متاثر از همین دو پارامتر است. در حال حاضر برآورد قطعی نسبت به نوسان نرخ ارز در کشور وجود ندارد؛ اما پیش‌بینی می‌شود که روند رو به رشد بهای جهانی شمش و محصولات فولادی در کوتاه‌مدت ادامه یابد.

راضیه احقاقی

منبع: دنیای معدن

عناوین برگزیده