تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۵۵
بازدید: ۵۳۷
کد خبر: ۲۰۲۹۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چشم انداز صنعت سیمان در ۱۴۰۰

می متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت سیمان از منظر توسعه برای کشور بسیار حائز اهمیت است. با احتساب شرکت های موجود در بازار پایه فرابورس، در حال حاضر 40 نماد در این گروه وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا نوروزی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که صنعت سیمان چه جایگاهی در اقتصاد و بورس کشور دارد؟ اظهار کرد: به طور کلی صنعت سیمان یکی از صنایع مهم کشور از منظر توسعه‌ای است. سهم این صنعت از تولید ناخالص داخلی کشور با ظرفیت اسمی سالانه‌ای بالغ بر ۸۵ میلیون تن، به طور میانگین حدود ۲ درصد بوده است.

وی در ادامه افزود: میزان تولید این محصول در کشور از سال ۱۳۸۶ با شروع برنامه احداث مسکن مهر روندی صعودی به خود گرف. در سال‌های بعد با فروکش کردن تقاضای سیمان، از سال ۹۲ روند نزولی عرضه سیمان آغاز شد و حتی تا به امروز علیرغم کاهش تولیدات، هم چنان با مازاد عرضه رو به رو است.

این کارشناس در ادامه گفت: در بورس نیز سهم صنعت سیمان از ارزش بازار کل صنایع، در حدود ۱.۲۷ درصد است که البته این عدد می‌تواند با تغییر در ارزش شرکت‌ها دستخوش نوسان شود.

نوروزی در پاسخ به سوال که از صنایع سیمان چند و چه شرکت‌های داخل بورس و فرا بورس هستند؟ بیان کرد: با احتساب شرکت‌های موجود در بازار پایه فرابورس، در حال حاضر ۴۰ نماد در این گروه وجود دارد. برخی از این شرکت‌های هلدینگ‌های سرمایه گذاری صنایع سیمان و برخی دیگر واحد‌های تولیدی این محصول هستند. در حال حاضر صنایع سیمان دشتستان، سیمان اصفهان، سیمان تهران، سیمان ساوه بزرگترین شرکت‌های این صنعت از لحاظ ارزش بازار هستند. از منظر مقداری فروش هم شرکت‌های سیمان خوزستان، سیمان هگمتان و سیمان هرمزگان بیشرین فروش مقداری را دارا می‌باشند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره بازدهی صنایع سیمان اظهار کرد: به طور کلی بازدهی این صنعت تقریبا متناسب با رشد بازار و حتی در مقاطعی بیشتر از شاخص بوده است. نمودار زیر مقایسه شاخص صنعت و شاخص کل را از ابتدای سال ۹۸ نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌شود، شاخص صنعت سیمان علیرغم روند نزولی بازار در چند وقت اخیر، تقریبا صعودی بوده و می‌توان گفت که عملکردی خوب را در این دوره ثبت کرده است.

چشم انداز صنعت سیمان در ۱۴۰۰

وی در ادامه با بررسی شرکت‌ها از منظر بنیادی بیان کرد: برای بررسی دقیق شرکت‌ها از نظر بنیادی باید تک تک آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. اگر بخواهیم کلیتی از وضعیت شرکت‌های این صنعت را ارائه کنیم، باید گفت که در سال ۹۹ مبلغ فروش کلی این صنعت رشد داشته است. این مبلغ فروش ناشی از دو عامل افزایش در مقدار فروش شرکت‌ها و هم چنین افزایش در نرخ فروش آن‌ها بوده است.

نوروزی در ادامه گفت: طی سال ۹۹ به دلیل تورم موجود، تقریبا تمام شرکت‌ها افزایش در نرخ‌های فروش را تجربه کردند و این عامل اثر مهمی بر سود آن‌ها داشت. مجموع سود شرکت‌های موجود در بورس (بدون احتساب نماد‌های بازار پایه) در ۹ ماهه سال ۹۹ به میزان ۳ میلیون و هزار ۸۱۸تومان بوده است که از کل سال ۹۸ در حدود ۷۰ درصد بیشتر است. این عامل موجب شده است که نسبت قیمت به درآمد برخی از شرکت‌ها پایین باشد و توجیه سرمایه گذاری پیدا کنند.

نوروزی در پاسخ به این سوال که در سال ۹۹ به جز عوامل درون شرکتی یا درون صنعتی چه اتفاقی در سطح ملی یا بین المللی برای صنایع سیمان رخ داده که سبب رشد یا زیان این صنایع شده است؟ بیان کرد: همانطور که قبل‌تر هم بیان شد، یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلات در این صنعت وجود مازاد عرضه این محصول است. این عامل در کنار عدم امکان انبار کردن این محصول و هم چنین عدم امکان صادرات آن به مقاصد دورتر مهم‌ترین عوامل را در سودآوری شرکت‌ها دارند. هم چنین این دلایل سبب شده اند که اغلب واحد‌های تولیدی این صنعت، کمتر از میزان ظرفیت خود تولید کنند.

وی در ادامه گفت: البته باید اذعان داشت قیمت گذاری دستوری این محصول مانعی برای رشد سودآوری در شرکت‌هاست. اختلاف نرخ‌های فروش شرکت‌ها و بازار آزاد در این مدت به رقم بالایی رسیده است و متاسفانه این اختلاف قیمت موجب ایجاد رانت در این محصول شده است و باعث شده سودی که می‌توانست در اختیار شرکت‌ها و سهامداران آن‌ها به عنوان مالکان این واحد‌ها برسد، نصیب افرادی خارج از این زنجیره شود.

این کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی سال آینده این صنایع بیان کرد: برای سال آینده پیش بینی می‌شود که اتفاق ویژه‌ای در بحث قیمت گذاری دستوری این محصول رخ ندهد. هم چنین امکان کاهش تولید با توجه به رکود پیش بینی شده در صنعت ساختمان نیز وجود دارد. این عوامل و سایر عواملی که قبلا بیان شد، به عنوان ریسک‌های بالقوه این صنعت وجود دارند.
ش
نوروزی درباه ریسک‌ها و آورده‌های که سرمایه گذاری در صنایع سیمان برای سهامداران به همراه دارد، بیان کرد: قاعدتا شرکت‌های مختلف موجود در بورس وضعیت‌های متفاوتی دارند. با این حال علیرغم وجود ریسک‌های این صنعت، با شرایط فعلی نیز شرکت‌هایی در این گروه وجود دارند که چشم انداز سودآوری مناسب را دارا می‌باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: سرمایه گذاری در این شرکت‌ها می‌تواند سود مناسبی را نصیب سهامداران نماید. لازم است که تمام افرادی که قصد سرمایه گذاری در این شرکت‌ها دارند، کلیه ریسک‌های این صنعت را در نظر گرفته و متناسب با شرایط بنیادی شرکت اقدام به خرید سهم کنند.

منبع: ایران کالا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده