تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۵۸
بازدید: ۶۱۲
کد خبر: ۲۰۲۶۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت سیمانی مطرح کرد:

چالش‌ها و آینده مبهم صنعت سیمان + قطع امید از افزایش قیمت‌ها در دولت کنونی

‌می‌متالز - مدیرعامل سیمان دشتستان با اشاره به چالش ها، آینده مبهم این صنعت و لزوم افزایش حداقل ۵۰ درصدی قیمت محصول گفت: در دولت کنونی هیچ‌گونه اتفاقی برای رشد نرخ‌ها نمی‌افتد.

به گزارش می‌متالز، علی بیگی درباره چالش‌ها و آینده مبهم صنعت سیمان ایران گفت: اگر حتی گاز هم در سال آینده گران نشود، صنعت سیمان با شرایط کنونی رو به نابودی است. مقدار فروش و درآمد شرکت‌ها عدد قابل توجهی است، اما با هزینه‌های موجود سود چندانی عاید شرکت نشده است.

وی با بیان مثالی افزود: تعمیر دوره‌ای کارخانه که حداقل هر ۹ ماه یک‌بار باید انجام شود، حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد و در بخش حقوق و دستمزد هم این مساله وجود دارد. در مورد کارخانه‌های جدید این مساله کمتر دیده می‌شود، اما کارخانه‌های قدیمی مانند سیمان دشتستان که عمده هدف از راه‌اندازی آن‌ها ایجاد اشتغال بوده، دچار مشکل هستند.

این مقام مسوول ادامه داد: در سیمان دشتستان ۴۰۸ نفر بطور مستقیم فعالیت می‌کنند که با توجه به اینکه از مشاغل سخت و زیان‌آور است و از طرفی با توجه به بازنشستگی بسیاری از آن‌ها هزینه‌ها مضاعف می‌شود. در واقع به ازای هر نفر هزینه‌ای حدود ۱۵ میلیون تومان باید پرداخت کرد در حالی که کارخانه‌های دیگر در استان بوشهر با ۱۶۰ نفر همین میزان کار را انجام می‌دهد. مواد اولیه‌ای مانند سنگ آهن و سیلیس از استان‌های دیگر باید خریداری شود و نیازمند هزینه‌های بالای حمل است.

مشکل تامین گاز

بیگی عنوان کرد: دولت توان تامین گاز را هم ندارد و در فصول سال حتی چنانچه با قیمت برابر با گاز پرداخت کند، باید کرایه حمل بالایی پرداخت کنند. با اینکه در بوشهر هستیم، اما باید از اصفهان مازوت بخریم. سیمانی‌ها بر خلاف فولادی‌ها که با قیمت‌های جهانی می‌فروشند از این نظر به شدت دچار مشکل می‌شوند.

وی درباره وضعیت تولید سیمان پس از وقفه طولانی مدت به دلیل قطع گاز و برق تصریح کرد: به‌رغم اینکه در حال حاضر کارخانه‌ها با تمام توان کار می‌کنند، اما به واسطه کمبود سیمان در زمستان، عقب‌ماندگی عرضه جبران نمی‌شود. در استان بوشهر که روزانه ۲هزار تن کفاف تقاضا را می‌داد با عرضه ۶ هزار تن هم فروکش نمی‌کند که البته بخشی از مساله ناشی از خارج شدن سیمان از استان و ورود به استان‌های مرکزی است. هر کیسه سیمان با قیمت ۱۷ هزار تومان از درب کارخانه فروش می‌رود، اما در بازار حتی به ۴۰ هزار تومان هم می‌رسد؛ بنابراین این کشش در بازار وجود دارد، اما سود آن به دلالان می‌رسد.

مدیر عامل سیمان دشتستان عنوان کرد: بیشتر کارخانه‌ها از همان ابتدا دانمارکی یا آلمانی بودند، اما با توجه به تحریم‌هایی که اتفاق افتاده کارخانه‌ها به دلیل ضعف بنیه مالی مجبورند سراغ قطعات چینی بروند و از این نظر کارخانه‌ها دچار مشکل شده‌اند. با توجه به تورم بالا باید حداقل ۵۰ درصد قیمت سیمان افزایش یابد در غیر این صورت صنعت سیمان وضعیت بدی پیدا می‌کند. ضمن اینکه بر خلاف قول‌هایی که می‌دهند در دولت کنونی هیچ‌گونه اتفاقی در بخش قیمت نمی‌افتد و شاید در دولت بعدی شاهد افزایش قیمت بود.

مزیت صادراتی سیمان دشتستان

بیگی با بیان اینکه بطور کلی قیمت سیمان و کلینکر ایران نسبت به سایر کشور‌ها ارزان است و به همین دلیل صادرات در سال‌های اخیر وضعیت بهتری پیدا کرده، گفت: هر اندازه کارخانه‌ها در مرکز ایران باشد برای صادرات مشکلات بیشتری دارند و اتفاقا این تمرکز تولید سیمان را در مرکز شاهد هستیم. سیمان دشتستان از این نظر جزو کارخانه‌های موفق است و موقعیت صادراتی قابل توجهی دارد که به نظر می‌رسد سال آینده از برنامه‌ها فراتر حرکت کند. سیمان دشتستان حدود ۶۰ کیلومتر با اسکله نگین (اسکله صادرات مواد معدنی) فاصله دارد و همین امر هزینه‌های صادرات را نسبت به رقبا کاهش می‌دهد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده