تاریخ: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۰۳۱۱۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

علی نیکزاد: صنایع فولاد را ساماندهی می‌کنیم

‌می‌متالز - نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بنده همراه کمیسیون صنایع و معادن به موضوع ساماندهی فولاد ورود می‌کنیم.

به گزارش می‌متالز، علی نیکزاد درباره کمبود‌ها در بازار فولاد و سیمان با توجه به اینکه دو محصول تولید داخل هستند، اظهار کرد: دولت نمی‌تواند بازار فولاد، قیر و سیمان را کنترل کند.

وی افزود: قیر از طریق نفت در پالایشگاه تولید می‌شود و هفت شرکت خصوصی قیرساز قیمت را هر تن چهار میلیون تومان اعلام کردند، مگر چه اتفاقی در کشور افتاده که قیمت هر تن قیر در کشور به ۶ تا ۸ میلیون تومان رسیده است؟

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قیمت فولاد بیان کرد: ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود و ۱۵ میلیون تن مصرف داریم، با یک محاسبه ساده می‌توان به این نتیجه رسید که مقدار میلیگردی که در کارخانه‌های نورد و یا ذوب آهن تولید می‌شود، با نظر به هزینه و سود کارخانه هشت هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم شمش نیز هفت هزار تومان تمام می‌شود، پس چرا باید در کشور ۱۴ هزار تومان فروخته شود؟

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه بورس باعث گرانی قیمت فولاد شد، تصریح کرد: این تحلیل‌ها قابل پذیرش نیست. نظارتی بر آنچه در حوزه‌های انرژی، معدن، سنگ آهن، گاز و برق، سیمان و ... نیست.

نیکزاد با بیان اینکه این‌ها محصولات داخلی هستند و با هزینه ریالی تولید می‌شوند، خاطرنشان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت و دو سرپرست قبلی این وزارتخانه وعده‌هایی مبنی بر ساماندهی بازار فولاد و سیمان دادند که در تحقق آن موفق نبودند.

وی تأکید کرد: البته وزیر صمت اراده جدی برای رفع این مشکلات را داشت، اما مورد حمایت دولت نبود چرا که او می‌خواست با اعمال قانون ضعیت را ساماندهی کند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده به همراه کمیسیون صنایع و معادن به موضوع ساماندهی فولاد ورود خواهیم کرد.

منبع: یکتاپرس

عناوین برگزیده