تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۲۳
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۲۰۳۵۴۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
با اعمال تغییرات در مالیات‌های صنعت فولاد چین؛

چین می‌خواهد تا سال ۲۰۶۰ به اقتصاد عاری از کربن تبدیل شود

‌می‌متالز - کاهش مشوق‌های صادراتی و کاهش یا حذف عوارض واردات محصولات فولادی یکی از راهکار‌های پیش بینی شده و مقامات چین قصد دارند با این کار واردات را افزایش دهند و از حجم صادرات بکاهند و با این اقدام، کاهش انتشار کربن در این کشور را رقم بزند.

به گزارش می‌متالز، چین سرگرم اعمال تغییرات در مالیات‌های مربوط به صنعت فولاد خود است که یکی از آلوده‌کننده‌ترین صنایع این کشور محسوب می‌شود. کاهش مشوق‌های صادراتی و کاهش یا حذف عوارض واردات محصولات فولادی یکی از راهکار‌های پیش‌بینی شده و مقامات قصد دارند با این کار واردات را افزایش دهند و از حجم صادرات بکاهند و با این اقدام، کاهش انتشار کربن در این کشور را رقم بزند.

براساس این گزارش، این تغییرات در مالیات‌ها قطعاً تجارت فولاد در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد، زیرا چین یکی از بزرگترین فولادسازان دنیا بوده و همچنین از بزرگترین واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات فولادی نیز به شمار می‌رود.

به عنوان نمونه، این اقدام میزان عرضه در چین را محدود خواهد کرد که جوابگوی حجم تقاضای افزایش یافته در دوران پساکرونا نیست بنابراین به افزایش تقاضای جهانی برای فولاد خواهد انجامید. افزایش حجم خرید چینی‌ها از بازار‌های خارجی می‌تواند توازن در بازار‌ها را بر هم زند.

چین همچنین قصد دارد مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات بر درآمد تولیدکنندگان داخلی سنگ آهن را هم کاهش دهد و یا برخی کمپانی‌ها را از مالیات معاف کند هرچند تغییرات نهائی نشده و امکان دارد در طول ماه آوریل برخی جزئیات هنوز هم تغییر داشته باشند.

اداره گمرک و اداره آمار و وزارت دارایی چین تاکنون هیچگونه اظهارنظری در این باره نداشته اند. به نظر می‌رسد چین درصدد افزایش واردات مواد اولیه ای، چون قراضه و بیلت بوده تا تولید فولادخام خود را کاهش داده و از این طریق انتشار کربن را هم پائین بیاورد.

صنایع فولاد چین ۱۵ درصد از کربن این کشور را تولید می‌کنند. چین می‌خواهد تا سال ۲۰۶۰ به یک اقتصاد عاری از کربن تبدیل شود. چینی‌ها پیش از این هم محدودیت هائی برای تولید در قطب فولادسازی خود یعنی تانگشان قرار داده بودند.

لازم به ذکر است، افزایش واردات بیلت می‌تواند منجر به کاهش تولید آن در این کشور شود و در پی آن تقاضا برای سنگ آهن هم کاسته خواهد شد. در ماه مارس هم بدلیل افزایش تقاضای فصلی و محدودیت‌های تولید، قیمت محصولات فولادی در چین بالا رفت.

هر چند دولت درصدد تشویق برای افزایش تولید سنگ آهن داخلی بوده، اما خلوص سنگ آهن چین در مقایسه با انواع وارداتی آن از استرالیا و برزیل پائین است و هرگونه اقدام برای عملیات پرعیارسازی و ... خود می‌تواند منجر به افزایش آلودگی هوا شود.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده