تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۲
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۱۱۰۳۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش خرید فولاد توسط سازندگان ساختمان در چین

‌می‌متالز - سازندگان ساختمان در چین پس از آنکه قیمت فولاد به بالاترین حد رسید، خرید محصولات فولادی را کاهش داده‌اند، اما انتظار می‌رود بخش ساخت‌وساز که بزرگترین مصرف‌کننده فولاد در چین است تا زمانی که فصل بارندگی در ژوئن همچنان رونق داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، قرارداد‌های پر معامله برای میلگرد و سیم مفتول در بورس شانگ‌های از ابتدای سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴۰٪ و از اول آوریل بیش از ۲۰٪ افزایش یافته است.

اما برخی از شرکت‌های ساختمانی اکنون خرید فلزات را به دلیل نگرانی از افزایش بیش از حد قیمت‌ها کاهش داده‌اند.

یک شرکت ساختمانی مستقر در گوانگدونگ که به طور معمول موجودی انبار محصولات فولادی خود را هر هفته جبران می‌کند، اعلام کرد که پس از افزایش قیمت‌ها اکنون فقط ۵ درصد از حجم معمول خود را خریداری می‌کند.

در اطلاعیه این شرکت آمده است: ما هر پروژه‌ای را که بتوانیم متوقف کنیم، به حالت تعلیق درآوردیم.

یک سازنده دیگر در استان ژجیانگ شرقی نیز سرعت خرید را کاهش داده و فقط در صورت نیاز مواد را خریداری می‌کند، زیرا قیمت‌ها بیش از حد بالا رفته است.

ژوو گوئیکیو، تحلیلگر موسسه Jinrui Capital گفت: قیمت‌های فعلی فولاد فراتر از پذیرش بازار است و برخی از تولیدکنندگان نیز سفارشات جدید را متوقف کردند.

بهار معمولاً فصل اوج ساخت‌وساز در چین است، زیرا سازندگان پس از تعطیلات سال نوی قمری به محل کار خود برمی‌گردند و قبل از فصل بارندگی در ژوئن به سرعت کار می‌کنند.

طبق اطلاعات موسسه Mysteel، موجودی محصولات عمده فولادی که توسط کارخانه‌ها و بازرگانان در چین نگهداری می‌شود از اوایل ماه مارس ۳۴ درصد کاهش یافته است، در حالی که مصرف هفتگی فولاد از ۹٫۳ میلیون تن در مارس به ۱۲٫۵ میلیون تن در ماه مه رسیده است.

قیمت‌های بسیار بالای فولاد، تقاضای بخش ساخت‌وساز را که بیش از نیمی از کل تقاضای فولاد چین را تشکیل می‌دهد تقلیل می‌دهند.

داده‌های اداره ملی آمار چین نشان داد به استثنای فوریه که مشاغل در تعطیلات یک هفته‌ای سال جدید بودند، فعالیت ساخت‌وساز در آوریل با کمترین سرعت در ۱۳ ماه گذشته مواجه شد.

علاوه بر رونق ساختمان، تلاش‌های دولت برای کاهش انتشار گاز‌های آلاینده با بستن کارخانه‌های قدیمی باعث افزایش قیمت فولاد شد و به افزایش قیمت در مواد اولیه تولید فولاد مانند سنگ‌آهن و زغال کک دامن زد؛ اما سیاستگذاران چین اکنون در حال جلوگیری از رشد بیش از حد قیمت‌های فولاد هستند.

کابینه چین روز چهارشنبه اعلام کرد که ادارات دولتی هماهنگی در سیاست‌های تثبیت اقتصاد و افزایش سریع قیمت کالا‌ها را افزایش می‌دهند.

همچنین مقامات تانگشان، قلب صنعت فولاد چین، به کارخانه‌های تولید فولاد خود – که بیش از دومین تولیدکننده بزرگ جهان یعنی هند فولاد تولید می‌کنند – هشدار دادند تا نظم بازار را حفظ کرده و از عملکرد عادی شرکت‌ها محافظت کنند.

دولت محلی در آنجا گفت که به رفتار‌های غیرقانونی از جمله دستکاری در بازار، شایعه‌پراکنی و احتکار رسیدگی خواهد کرد و مشاغل شناخته شده را مجازات و تعلیق خواهد کرد.

یک فروشنده مستقر در پکن به رویترز گفت: هیچ کس نمی‌خواهد با هزینه بالا خرید کند مصرف‌کنندگان تحمل آن را ندارند اگر قیمت‌ها بیشتر افزایش یابد.

 

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده