تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۲۲
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۲۰۳۷۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
پالادیوم جایگزین طلا می‌شود؟

خیز پالادیوم برای افزایش قیمت

می متالز - طلا به‌عنوان یکی از کالاهای اساسی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. برخی فلزات گران‌بها مانند پالادیوم، نقره و پلاتین نیز از قابلیت‌های فراوانی برای کاربردهای سرمایه‌گذاری برخورددار هستند، اما نسبت به طلا کمتر مورد اقبال واقع می‌شوند. برخی کارشناسان معتقدند که فلزی مانند پالادیوم این امکان را دارد تا ظرف سال‌های آینده خود را جایگزین طلا کند؛ باوری که می‌تواند تا 16 سال آینده تحقق یابد.
خیز پالادیوم برای افزایش قیمت

به گزارش می متالز، قیمت پالادیوم در بازارهای جهانی طی 2 ماه اخیر نزدیک به 30 درصد افزایش یافته است. اتفاقاتی این چنین، کارشناسان را برآن داشته است که پالادیوم را با پتانسیل‌های بسیار بالایی برای جایگزینی با طلا تصور کنند.

در روز جمعه (28 سپتامبر 2018)، قیمت این فلز گرانبها نسبت به میانگین قیمت ماه آگوست افزایش یافت و از 837 دلار برای هر اونس به بیش از 1،000 دلار برای هر اونس رسید. لازم به ذکر است که بالاترین قیمت بسته شده برای پالادیوم در سال 2018 مربوط به ماه ژانویه بود که تا بیش از 1،100 دلار برای هر اونس پیش رفت.

یکی از دلایل رشد قیمت این فلز گران‌بها را می‌توان رشد تقاضا برای تولید کاتالسیت‌های مورد نیاز برای خودروسازی عنوان کرد؛ در در نتیجه آن اقبال تولیدکنندگان برای پالادیوم بیشتر شده است. در ضمن رکورد ثبت شده برای قیمت پالادیوم در روز جمعه بیش از قیمت پلاتین (822 دلار برای هر اونس) بود که نشان از افزایش بیش از پیش قیمت پالادیوم نسبت به سایر فلزات گران‌بها دارد.

یکی از عوامل اصلی دیگر که از افزایش قیمت پالادیوم حمایت کرده است، کاهش عرضه این کالای قیمتی است. نکته قابل توجه آن که اکثر فلزات گران‌بهای گروه پلاتینی (PGMها) از کشور روسیه تأمین می‌شوند. جنگ‌های اقتصادی و تحریمی جهانی به‌عنوان یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر قیمت این گروه از فلزات اساسی محسوب می‌شود. شایان ذکر است که میزان تولید و عرضه  پالادیوم (به‌عنوان یکی از محصولات جانبی تولیدشده مانند پلاتین) در آفریقای جنوبی تا 40 درصد کاهش یافته است و این موضوع به عنوان یکی دیگر از حامیان رشد قیمت پالادیوم شناخته می‌شود. در این بین کشوری مانند چین که یکی از بزرگ‌ترین متقاضیان این دسته از فلزات است، در جستجوی راه‌حلی برای کاهش خسارات احتمالی از افزایش قیمت‌ها است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که عرضه پالادیوم به همراه رشد تقاضای خودروسازان، میزان تقاضای جهانی برای این فلز را تا پایان سال 2018 به بیش از 8.6 میلیون اونس برساند که در مقابل میزان تقاضای جهانی طلا عدد قابل توجهی به‌نظر می‌رسد.

نسبت تقاضای طلا به پالادیوم در سال‌های اخیر به صورت پیوسته در حال کاهش بوده است و این موضوع اهمیت جایگاه پالادیوم در بازارهای جهانی را بیش از پیش نمایان می‌سازد. در حال حاضر فلزی مانند طلا این حجم از تقاضای صنعتی را تجربه نمی‌کند. ذکر این نکته ضروری است که طلا بیشترین حساسیت را نسبت به نوسانات نرخ دلار دارد این درحالی است که سایر فلزات گران‌بها به اندازه طلا متأثر نیستند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که پالادیوم می‌تواند تا 1،200 دلار برای هر اونس تا پایان سال جاری و نیز تا 1،400 دلار برای هر اونس تا در سال 2019 رشد کند. نمودار 1، تغییرات قیمت پالادیوم را طی 10 ماه نخست سال 2018 را نشان می‌دهد.

عناوین برگزیده