تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۰۵
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۲۰۳۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

سامانه‌های اطلاعاتی راه جلوگیری از رانت و کاهش مفاسد اقتصادی است

می متالز - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از اهداف اساسی طراحی سامانه‌های اطلاعاتی را جلوگیری از رانت و کاهش مفاسد اقتصادی برشمرد و گفت: عمل در چهارچوب قوانین و مقررات و همچنین ارتباط مستمر و موثر سایر دستگاه‌ها با سامانه‌های تجارت شرط اساسی موفقیت و تاثیرگذاری آن‌هاست.
سامانه‌های اطلاعاتی راه جلوگیری از رانت و کاهش مفاسد اقتصادی است

به گزارش می متالز، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سامانه‌های اطلاعاتی راه جلوگیری از رانت و کاهش مفاسد اقتصادی است، در همین راستا لازم است سازمان‌هایی که در این فرآیند نقش دارند کاملا با سازوکارهای این سامانه‌ها هماهنگ باشند و با تسریع عملکردشان به اجرای این سامانه کمک کنند. در واقع می‌توان گفت اساس حرکت این سامانه‌ها هماهنگی همه سازمان‌ها و نهادهای کشور با آن‌هاست.

او با اشاره به پیامدهایی مثل ایجاد شفافیت، کاهش مفاسد اقتصادی و جلوگیری از رانت در زمینه تجارت افزود: سامانه جامع تجارت و سایر سامانه‌های جامع انبارها،‌ شناسه کالا،‌ اعتبارسنجی و سامانه‌های دیگر از این دست در راستای اهداف خود به‌صورت یک مجموعه هماهنگ عمل می‌کنند تا بتوانند از مبدا و گمرک تا زمانی که کالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد را به‌صورت جزئی و شفاف مشخص کنند.

پورابراهیمی در همین مورد توضیح داد: نیاز به وجود این نوع سامانه‌های اطلاعاتی و نظارتی پیش از این‌ها احساس شده بود و بهتر بود زودتر به بهره‌برداری و رونمایی برسند. با این حال در حال حاضر هم با اجرای آن‌ها می‌توان از احتکار،‌ رانت و همچنین عدم شفافیت در این زمینه جلوگیری کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به صدور الکترونیکی کارت بازرگانی این اقدام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: صدور کارت بازرگانی نیز اگر در چهارچوب همه ضوابط تعیین شده به صورت الکترونیکی انجام پذیرد می‌تواند امکان جعل اسناد از این طریق و آسیب‌های دیگری که روش کاغذی داشت را به حداقل برساند که اجرای درست این امر نیز تنها با همکاری اتاق بازرگانی و سایر دستگاه‌های مرتبط و همچنین عمل در چهارچوب قوانین امکان‌پذیر است.

عناوین برگزیده