تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۹
بازدید: ۴۶۲
کد خبر: ۲۰۳۸۸۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

اجبار به تمدید قرارداد مستاجران، مشکل شرعی و قانونی دارد

‌می‌متالز - مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور در واکنش به تصمیم وزارت راه و شهرسازی در خصوص اینکه قرارداد مستاجران بعد از تیرماه به صورت خودکار تمدید خواهد شد، گفت: «مالکیت در اسلام محترم است و کسی نمی‌تواند در این خصوص تصمیمی بگیرد و اگر مالک راضی نباشد ماندن مستاجر در خانه غیر شرعی و غیر قانونی محسوب می‌شود. باید توجه داشته باشید که مجموعه حاکمیت باید راهی پیدا کند که بین مستاجر و موجر ارتباط خوبی ایجاد کند نه اینکه با تصمیمات غیر کارشناسی بخواهد جو بازار مسکن را برهم بزند.»

به گزارش می‌متالز، او با اشاره به نزدیکی فصل نقل و انتقالات مستاجران ادامه می‌دهد: «چند هفته دیگر فصل نقل و انتقالات مستاجر‌ها آغاز خواهد شد و با چنین تصمیمی می‌توان پیش‌بینی کرد که بین ۲ طرف معامله اختلافاتی به وجود بیاید. هر بار که دولت در چنین مسایلی ورود می‌کند تاثیرات منفی خواهد گذاشت. به‌عنوان مثال در سال گذشته یکی از مستاجران می‌گفت که با صاحب خانه توافق کرده بودیم که اجاره سال آینده ۱۸ درصد افزایش داشته باشد، ولی هنگامی که دولت اعلام کرد مالک می‌تواند ۲۵ درصد افزایش بدهد معامله برهم خورد.»

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور با ارئه پیشنهادی اضافه می‌کند: «دولت می‌تواند با دادن تسهیلات در خصوص ودیعه و اجاره بها به مستاجرانی که مشکلات اقتصادی دارند کمک کند. تنها در این صورت است که می‌توانند در بازار مسکن توازن برقرار کنند در غیر این صورت به حقوق مالک تجاوز کرده است و به‌نوعی کار غیر قانونی و غیر شرعی محسوب می‌شود، زیرا این موضوعی است که علمای دینی باید در موردش نظر بدهند.»

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده