تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۹
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۲۰۴۰۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش؛

روند نوسانی قیمت‌ها در بازار امروز

‌می‌متالز - برای بازار امروز روند نوسانی قیمت‌ها پیش بینی می‌شود به نظر می‌رسد که با توجه به برگزاری جلسه روز سه شنبه ۱+۴ و حضور غیرمستقیم آمریکا در این مذاکرت، بسیاری از فعالان بازار منتظر نتایج و خروجی این جلسه خواهند بود.

به گزارش می‌متالز، روز گذشته شاهد جمع شدن صف‌های فروش اکثر نماد‌های اصلی بازار بودیم و می‌توان گفت که به جز نماد‌های اصلی گروه خودرویی و برخی نماد‌های بانکی، در پایان معاملات دیروز صف فروش خاصی در نماد‌های بزرگ و اصلی بازار مشاهده نمی‌گردید. با این حال، شاخص کل به روند نزولی خود ادامه داد و با ۶.۷۰۰ واحد کاهش به یک میلیون و ۲۶۲ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز ۹۴۳ واحد افت کرد و به ۴۳۸ هزار و ۹۷۷ واحد رسید.

همچنان ارزش معاملات بازار در سطح پایینی قرار دارد و جمع کل معاملات بورس به ۴۱.۳۰۰ میلیارد ریال رسید و ارزش معاملات فرابورس نیز که عمدتا مربوط به معاملات اوراق بدهی بود به ۳۶۲ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

در بازار‌های جهانی شاهد کاهش بیش از ۲ درصدی قیمت نفت خام بودیم. قیمت هر بشکه نفت خام برنت با بیش از ۱.۳ دلار کاهش به ۶۳ دلار و ۲۵ سنت رسید. همچنین قیمت هر اونس طلا با کاهش ۳ دلاری به ۱ هزار و ۷۲۷ دلار رسید.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی گفت: در سال جاری یکی از اقدامات متناسب با شعار سال، افزایش تولید نفت خام به ۴ میلیون بشکه در روز خواهد بود. هوشنگ فلاحتیان در برنامه رادیویی گفت: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته و بر اساس بودجه ۱۴۰۰ می‌بایست تولید روزانه نفت را افزایش داد تا ضمن تأمین نیاز‌های داخلی، صادرات قابل قبولی نیز در بازار‌های جهانی داشته باشیم.

وی افزود: در همین راستا زیر مجموعه‌های هدف که در اختیار شرکت ملی نفت قرار دارد برنامه ریزی‌هایی به منظور تولید و پشتیبانی از مانع زدایی‌های لازم را بر عهده گرفته اند.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار چاه نفت کم بازده و یا بی بازده در کشور داریم که با حمایت شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های مربوطه در حال رفع این مشکل هستیم.

در خبری دیگر از گروه پتروشیمی و نفت، مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس گفت: درآمد این شرکت با وجود اینکه ۴۵ تا ۴۸ درصد خوراک آن تأمین شده است، روزانه ۴۰ میلیارد تومان است.

امین‌نژاد با اشاره به وضع کنونی صندوق توسعه ملی و سیستم بانکی، خطاب به وزیر نفت گفت: تقاضا دارم که وزارت نفت درباره تنفس پرداخت خوراک یک فرصت سه ساله یا دوساله به بیدبلند خلیج فارس بدهد تا این شرکت بتواند با درآمد تولیدات کنونی این شرکت که با ۴۵ تا ۴۸ درصد خوراک، روزانه ۴۰ میلیارد تومان است، پروژه‌های جمع‌آوری گاز‌های مشعل را با استفاده از منابع خود با سرعت بیشتری پیش ببرد.

در خبری از گروه سیمان، با توافق تولیدکنندگان سیمان سفید، قیمت این محصول ۳۵ درصد افزایش یافت. بر اساس مصوبه کارگروه مدیران عامل شرکت‌های سیمان سفید کشور، در پی افزایش قیمت تمام شده تولید سیمان سفید اعم از مواد اولیه، قطعات یدکی و هزینه حمل و نقل بهای فروش سیمان سفید از ابتدای سال جاری افزایش یافت و قیمت هر تن سیمان سفید فله ۵۶۷ هزار تومان تعیین شد. در عین حال، هزینه مالیات بر ارزش افزوده و بسته بندی به قیمت سیمان سفید پاکتی اضافه خواهد شد.

بازار امروز

برای بازار امروز روند نوسانی قیمت‌ها را پیش بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که با توجه به برگزاری جلسه روز سه شنبه ۱+۴ و حضور غیرمستقیم آمریکا در این مذاکرت، بسیاری از فعالان بازار منتظر نتایج و خروجی این جلسه خواهند بود تا نسبت به آن تصمیمات سرمایه گذاری خود را اعمال نمایند.

خروجی مثبت این جلسه می‌تواند منجر به کاهش قیمت دلار و تقویت ارزش پول ملی و در نتیجه افزایش رکود معاملات در بازار سرمایه خواهد گردید.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده