تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۵۲
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۰۴۴۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس مطرح کرد:

حواس نامزد‌های ریاست جمهوری به بورس باشد

‌می‌متالز - معاون سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید: نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری باید به‌واسطه تأثیر بازار سرمایه بر اقتصاد کشور، توجه به این بازار را در اولویت قرار دهند.

به گزارش می‌متالز، معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری ایران ازجمله مسائل مهمی است که در سال ۱۴۰۰ با آن‌ها روبرو هستیم و از چند ماه گذشته تأثیر خود را بر بازار سرمایه گذاشته است، گفت: رییس جمهوری به عنوان رییس دولت به دلیل تصمیمات مختلفی که اتخاذ می‌کند می‌تواند بر روند بازار تأثیر بگذارد، شاید تا دوره قبل افرادی که می‌خواستند کاندید شوند توجه زیادی را به بازار نداشتند.

محمدحسن ابراهیمی سروعلیا اظهار کرد: اکنون به‌واسطه حضور چشمگیر مردم در بورس، شناخت آن‌ها به این بازار و فرصت‌های ایجاد شده برای سرمایه گذاری هیچ کاندیدایی نمی‌تواند نسبت به بازار بی تفاوت باشد و به سادگی از آن عبور کند.

معاون سازمان بورس با بیان اینکه کاندیدایی که قصد شرکت در انتخابات رییس جمهوری را دارند باید برنامه‌های خود برای بازار سرمایه را به‌واسطه تأثیر این بازار بر اقتصاد کشور در اولویت قرار دهند، گفت: سازمان بورس این آمادگی را دارد تا در جلسات مختلف راه‌های بهبود وضعیت بازار را مورد بررسی قرار دهد و دیدگاه‌های آن‌ها را برای سیاست گذاری در بازار سرمایه بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات رییس جمهوری آینده در مورد بازار سرمایه یک تصمیم یا انتخاب نیست بلکه یک اجبار است که باید به این مساله توجه کافی شود، افزود: مسائل بازار سرمایه و توجه به آن تبدیل به یک مطالبه حق عمومی شده است و هیچ کس نمی‌تواند این مطالبه را نادیده بگیرد.

کمک دولت و سازمان بورس برای بازگشت رشد به معاملات بورس

وی به عوامل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: عوامل متعددی می‌تواند در بهبود روند بازار در سال جدید تأثیر گذار باشند، در ابتدا باید شفافیت در معاملات این بازار برقرار باشد و این بازار باید از نقدشوندگی کافی برخوردار باشد، اغلب سهم‌هایی که در بازار حضور دارند دارای بازارگردان هستند که این بازار گردان‌ها کمک می‌کنند تا نقدشوندگی در بازار افزایش یاید.

معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازگشت اعتماد دوباره به بازار توسط ارکان مختلف رخ می‌دهد، گفت: ارکان تصمیم گیرنده در کشور مانند دولت می‌تواند مؤثر در روند معاملات این بازار باشد تا دوباره سهامداران به بازار اعتماد کنند.

وی اظهار کرد: در کنار دولت، سازمان بورس هم می‌تواند نقش ویژه‌ای را در این زمینه ایفا کند و باید تلاش شود تا معاملات به صورت شفاف و منصفانه صورت گیرد تا افرادی که در بازار حضور دارند اطمینان خاطر داشته باشند سرمایه‌ای که وارد بازار کرده‌اند به صورت مطلوب در حال کمک به اقتصاد کشور است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه تصمیمات مختلفی که دولت در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی می‌گیرد تاثیرگذار بر بازار سرمایه خواهد بود، اظهار کرد: بخشی از سهم‌هایی که در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد متعلق به دولت است و تعامل دولت با سایر ارکان در بازار سرمایه مانند تعامل مجلس با دولت می‌تواند تأثیر زیادی را بر بازار سرمایه داشته باشد، هر گاه یک همگرایی را بین این دو رکن مشاهده کردیم بلافاصله شاهد تأثیر مثبت آن بر بازار بوده‌ایم.

معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: اکنون مسائل مختلفی در بازار وجود دارد که نیازمند تعامل بین این دو رکن است و اگر آن‌ها با یکدیگر تعامل داشته باشند راحت‌تر می‌توان مشکلات بازار سرمایه را برطرف کرد.

بی انصافی سهامداران در مورد عملکرد حقوقی‌ها در بازار

وی به عملکرد حقوقی‌ها که در معاملات سال ٩٩ مورد انتقاد اکثر سهامداران و فعالان بازار قرار گرفته بود، اشاره کرد و گفت: تقسیم بندی سیاه و سفید حقوقی‌ها برای حمایت از بازار خوب نیست، همه افرادی که در بازار‌های سرمایه گذاری حضور دارند به دنبال منفعت از بازار هستند، بنابراین نباید به بحث حقیقی و حقوقی در بازار دامن زد.

ابراهیمی اظهار کرد: می‌توان با اطمینان اعلام کرد که در مواقع مختلف و زمانی که با کاهش شاخص همراه بودیم عده زیادی از شرکت‌های بزرگ حقوقی در قالب بازارگردان کمک کردند تا اعتماد به بازار بازگردد و دیگر هیچگونه نااطمینانی در بازار وجود نداشته باشد؛ بنابراین اینکه اعلام کنیم حقوقی‌ها در بازار کم کاری کرده‌اند به هیچ عنوان منصانه نیست.

معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ممکن است از بین تعداد زیادی از حقوقی‌ها در بازار، تعداد انگشت شماری وظیفه خود را در بازار انجام نداده باشند، اما بخش قابل توجهی سعی کردند تا بازار به حالت منطقی و متعادل بازگردد.

توصیه به سهامداران

وی سهامداران را برای سرمایه گذاری در بورس در سال ۱۴۰۰ مورد خطاب قرار داد و گفت: افرادی که به دنبال ورود به بازار هستند باید دیدگاه بلندمدتی را نسبت به این بازار داشته باشند، در بلندمدت بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی طلا، ارز و مسکن بیشتر است و اغلب افرادی که با این دید وارد بازار می‌شوند سود بیشتری را نسبت به سایر بازار‌ها کسب کردند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه مساله دیگر که سرمایه گذاران باید برای ورود به بورس توجه کنند نیازمندی این بازار به تحلیل و دانش است، اظهار کرد: سرمایه گذاری در بازار‌های موازی بسیار راحت‌تر از بازار‌های گسترده‌ای مانند سهام است که بیشتر از ٧٠٠ ناشر وجود دارد و سرمایه گذاری در هر یک از آن‌ها نیازمند اطلاعات مالی و وضعیت کلان اقتصادی و عوامل سیاسی تاثیرگذار بر آن‌ها است.

معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: سرمایه گذاران اگر از دانش کافی برای ورود سرمایه‌های خود به بازار برخوردار نیستند باید از طریق سرمایه گذاری غیرمستقیم مانند شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه گذاری وارد بازار سهام شوند.

وی گفت: سرمایه گذاران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که سرمایه مازاد خود را وارد بازار سرمایه کنند و به هیچ عنوان نباید دارایی‌های ضروری خود مانند خودرو و مسکن را به فروش برسانند و وارد بازار کنند.

ابراهیمی تاکید کرد: سرمایه گذاران در بورس باید مراقب افراد سودجو و منفعت طلب باشند، زیرا این افراد به‌واسطه کسب منافعی که خود به دنبال آن هستند اطلاعات و مشاوره‌های اشتباهی را می‌دهند و عده‌ای را گمراه می‌کنند، در حالی که سرمایه گذاران باید از افراد موثقی که مورد تأیید سازمان بورس است مشورت بگیرند و بعد اقدام به سرمایه گذاری در بازار کنند.

پیش بینی روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۰

ابراهیمی روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۰ را پیش بینی کرد و افزود: روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۰ وابسته به عوامل مختلفی است، برخی از عوامل به وضعیت داخلی شرکت‌ها مانند تولید و فروش و برنامه‌های طرح و توسعه مربوط است، بخشی دیگر هم به عوامل کلان و متغیر‌هایی مانند قیمت جهانی، متغیر‌های سیاسی و اقتصادی، نرخ بهره و کامودیتی‌ها و رشد نقدینگی وابسته است که این عوامل می‌تواند بر روند بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: به طور طبیعی اگر شرایط باثباتی را در اقتصاد کشور شاهد باشیم، وضعیت بازار سهام در سال آینده مطلوب و متعادل خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده