تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۵۶۰
کد خبر: ۲۰۴۶۳۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رشد ۱۲۰درصدی درآمد صادراتی «فاسمین»

‌می‌متالز - نرخ فروش شمش روی شرکت کالسیمین در سال ۹۹ با ۷۲ درصد رشد نسبت به سال قبل همراه بود.

به گزارش می‌متالز، این شرکت هرتن شمش روی در داخل کشور را به قیمت ۴۷۹میلیون و ۳۴۴ هزار ریال به فروش رساند. از آنجا که حدود ۶۰ درصد از ارزش فروش محصولات شرکت، صادراتی است و بیشترشامل شمش روی می‌شود، کالسیمین در سال قبل بیش از ۹۴ تن شمش روی را به بازار‌های خارجی صادر کرد. قیمت هر تن شمش روی صادراتی نیز برابر با ۵۴۳ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۵۰۳ ریال برآورد می‌شود. نرخ فروش هر تن شمش روی صادراتی برای کالسیمین در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با ۱۱۰درصد رشد همراه بود.

در حالی‌که درآمد صادراتی کالسیمین از محل فروش شمش روی برابر با ۹ هزار و ۹۱۶ میلیارد و ۲۳۴ میلیون ریال گزارش شده است. این در حالی است که بر اساس پیش‌بینی ۹ ماهه منتهی به پایان آذرماه ۹۹ و افشای آن در اسفند ماه ۹۹ نرخ تسعیر ارز را معادل ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان و نرخ شمش روی جهانی را بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ دلار مدنظر قرار داده بود، «فاسمین» در سال ۹۹ بیش از ۱۲۰درصد رشد را در درآمد صادراتی خود تجربه کرد. قیمت جهانی روی این روز‌ها حول ۲هزار و ۷۶۰ دلار قرار دارد و روند کاهشی در پیش دارد.

در همین حال با توجه به شرایط تحریم در کشور، در سال گذشته اتخاذ سیاست‌های راهبردی صحیح در حفظ سهم فروش‌های صادراتی و استفاده از امتیازات آن، منجر به انعقاد قراداد‌های فروش برای کالسیمین با تعدادی از بازرگان‌ها در بازار‌های جهانی شد. شرکت انتظار دارد این راهبرد در سال‌جاری نیز ادامه یابد و اهداف فروش با ضریب اطمینان بالاتری محقق شود. نکته دیگر در بحث صادرات این شرکت این است که کالسیمین کیفیت بالا در تولید به واسطه حضور در بازار‌های بین‌المللی در تولید شمش با گرید‌های مختلف را مدنظر قرار داده، این امر نیز سبب‌شده تا شرکت در عرصه رقابت در بازار‌های بین‌المللی را با وجود سیاست‌های تعرفه‌ای در بازار‌های هدف به‌خصوص کشور چین (بزرگ‌ترین بازار مصرف) و الزامات زیست‌محیطی (به‌طور مثال در استفاده از شمش‌های با عیار سرب معین) رعایت کند و بر عملکرد فروش شرکت موثر واقع شود. کالسیمین که یکی از اهداف خود را برای سال ۹۹، رسیدن به سطح تولید سال‌های ۹۴ و ۹۵ و تولید ۲۴۰هزارتن کنسانتره روی و سپس افزایش آن تا ۳۳۰ هزار تن در سال تعیین کرده بود، در سال گذشته تنها به تولید ۱۵۷ هزارتن از این رقم دست یافت. این شرکت در سال گذشته با ۷۶درصد افزایش تولید در بخش کنسانتره روی خام مواجه شد.

همچنین ۴ هزار و ۴۷۷ تن سرب به تولید رساند و به قیمت ۲۰۹ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۸۸۸ریال به ازای هر تن فروخت. این در حالی است که در سال گذشته نرخ کنسانتره روی برای هر تن در مقایسه با سال ۹۸ معادل ۱۰۱درصد رشد قیمت را تجربه کرد. ادامه روند فعلی شرکت واستمرار این رشد در دوره‌های مالی پیش‌رو، به رفتار قیمت LME و نرخ ارز، موفقیت شرکت در تامین ماده معدنی (اعم از خرید از منابع داخلی و خارجی) و استفاده از ضایعات (کیک) در کارخانه BZS بستگی زیادی دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده