تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۹
بازدید: ۳۷۹
کد خبر: ۲۰۵۲۸۷
سرویس خبر : انرژی
رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک

قیمت‌گذاری‌های دستوری در سال مانع‌زدایی متوقف شود

‌می‌متالز - رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت از خاموشی ۲۰۰ مگاوات از نیروگاه‌های عضو انجمن به دلیل دخالت‌های دولت خبر داد.

به گزارش می‌متالز، حمایت از تولید و در عین حال قیمت‌گذاری‌های دستوری در حوزه‌های مختلف دو موضوعی هستند که نمی‌توان در آن واحد در کنار هم دیده شوند. دخالت دولت در روند بازار و تعیین قیمت با این توجیه که از مصرف‌کننده حمایت کند، مانع از تولید شده و بخش خصوصی نسبت به این سیاست همواره معترض بوده است.

با این اوصاف در سالی که با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری شده، انتظار می‌رود که در راستای رفع موانع تولید، شاهد کاهش سطح دخالت دولت در بازار باشیم. رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک نیز با این استدلال اظهار امیدواری کرده که در سال جاری تولیدکننده برق وادار به پرداخت یارانه برق نباشد و دولت از محل منابع خود، یارانه اقشار آسیب‌پذیر را تامین کند.

بر اساس اظهارات احسان صدر، رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک، برق نیروگاه ۴ ماه از سال خریداری می‌شود آن هم با نرخ‌های بسیار نازلی که صرفه اقتصادی ندارد. در حال حاضر به خاطر همین مشکل، بیش از ۲۰۰ مگاوات از نیروگاه‌های عضو این انجمن در خاموشی به سر می‌برند و این برای یک طرح سرمایه‌گذاری که انتظار می‌رود ۱۰۰ سال ادامه یابد به معنی فاجعه است.

او در ادامه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت برق را بلاتکلیفی بعد از ۵ سال اول بهره برداری دانست و گفت: دریافت مجوزها، تأمین مالی و احداث نیروگاه حدود ۵ سال زمان می‌برد، درآمد در ۵ سال اول بهره‌برداری نیز صرف بازپرداخت بدهی‌های نیروگاه می‌شود. با مقررات فعلی بعد از ۱۰ سال تلاش و کوشش مستمر، در حالی که سرمایه گذار هنوز حلاوت سرمایه گذاری خود را نچشیده، ناگهان با وضعیتی مواجه می‌شود که باید نیروگاه را خاموش کند.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه اصلاح اقتصاد صنعت برق، از نان شب برای مملکت واجب‌تر است، تصریح کرد: باید قرارداد‌های مستقیم و فروش دو جانبه برق به سرعت تسهیل شوند و گسترش یابند. از سوی دیگر دولت اجازه دهد نرخ بورس و بازار برق روند طبیعی خود را طی کرده و تعدیل شوند.

صدر اظهار کرد: بخشی از مصرف‌کنندگان باید مورد حمایت قرار گیرند، ولی یارانه تخصیص یافته به آن‌ها نباید از جیب تولیدکننده برق داده شود. دستورالعمل یارانه‌های متقاطع وزارت نیرو، در عمل به معنی اعطای یارانه به قشر آسیب پذیر از جیب تولیدکننده است که لازم است به سرعت اصلاح شود. نکته جالب توجه این است که صنایع کشور همگی در حال گرفتن یارانه انرژی از دولت هستند. این یارانه گاهی به ۵۰ درصد درآمد‌های ناخالص آن‌ها نیز می‌رسد، این در حالی است که نیروگاه‌ها که زیرساخت همان صنایع هستند نه تنها یارانه دریافت نمی‌کنند بلکه به اجبار بخشی از یارانه از جیب آن‌ها دریافت می‌شود و همین امر باعث شده که صنعت نیروگاهی که موتور توسعه کشور است روزبه روز ضعیف‌تر شود.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده