تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۴
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۰۶۹۵۹
سرویس خبر : انرژی
در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ ثبت شد؛

افزایش ۱۰ درصدی تولید نیروگاه‌های حرارتی در کشور

‌می‌متالز - سال گذشته حدود ۹۲ درصد برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تامین شده و میزان تولید این واحد‌ها نسبت به سال گذشته آن (سال ۹۸) بیش از ۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، نگاهی به آمار تولید نیروگاه‌های حرارتی کشور حاکی از آن است که در سال ۹۹ با افزوده شدن بخش بخار نیروگاه‌های پرند، عسلویه، ارومیه، فردوسی، شیروان، سبلان و کاسپین شاهد جهش تولید نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی به عنوان واحد‌های تولید کننده برق دوستدار محیط زیست هستیم.

براساس این گزارش، تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از کارآمدترین روش‌های بهبود راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به شمار می‌آید که نه‌تن‌ها برای صنعت برق، بلکه برای محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز بسیار مؤثر است و در سال‌های آینده شاهد تأثیرات گسترده آن هستیم. به این ترتیب که با قرار دادن یک توربین بخار ۱۶۰ مگاواتی در امتداد دو توربین گازی ۱۵۹ مگاواتی و تشکیل یک بلوک کامل سیکل‌ترکیبی، بدون نیاز به مصرف سوخت اضافی و از محل حرارت بازیافت‌شده در سیکل اول تولید برق، راندمان نیروگاه از حدود ۳۴ درصد به نزدیک ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

در سال گذشته ۳۴۳ میلیون مگاوات ساعت انرژی در تمامی نیروگاه‌های کشور (حرارتی، برق‌آبی، اتمی و تجدیدپذیر) تولید شده است که سهم نیروگاه‌های حرارتی بخاری، گازی و سیکل‌ترکیبی از این رقم بیش از ۳۱۴ میلیون مگاوات ساعت بوده است. میزان تولید برق نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی کشور در سال گذشته با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ به حدود ۱۵۸ میلیون مگاوات ساعت رسیده است. این در حالی است که سال گذشته حدود ۹۲ درصد برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین شده و میزان تولید این واحد‌ها نسبت به سال گذشته آن (سال ۹۸) بیش از ۹ درصد افزایش یافته است.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده