تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۴۸۸
کد خبر: ۲۰۵۳۰۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

محدودیت‌های صادراتی، مانع جهش تولید در صنعت فولاد شد

‌می‌متالز - نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: اگر شرایط برای صادرات فولاد کشور فراهم می‌شد، قطعا جهش تولید در این صنعت رخ می‌داد، اما به بهانه تنظیم بازار داخلی، جلوی صادرات گرفته شد.

به گزارش می‌متالز، بهادر احرامیان اظهار داشت: با توجه به عملکرد صنعت فولاد کشور در سال ۱۳۹۹، می‌توان گفت در این صنعت کمی افزایش تولید اتفاق افتاد، اما با راضی‌کننده و جهشی نبوده است. علت عدم تحقق جهش تولید در صنعت فولاد کشور، موانع تولید به ویژه در حوزه صادرات بود.

وی افزود: اگر تولیدکنندگان می‌توانستند صادرات بیشتری انجام دهند، قطعا صنعت فولاد کشور با افزایش تولید بیشتر مواجه می‌شد، اما این محدودیت‌ها مانع جهش تولید شد.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به شعار سال جاری، مهم‌ترین مانع تولید را گره زدن صادرات به تنظیم بازار داخلی دانست و خاطرنشان کرد: در کشور ما که میزان تولید فولاد حدودا دو برابر نیاز و مصرف است، نباید با مانع‌تراشی، از صادرات جلوگیری کرد. ضمن اینکه قیمت‌گذاری دستوری نیز برای صنعت فولاد بسیار پرچالش بوده است. در حالی مصرف‌کنندگان فولاد این محدودیت را ندارند.

احرامیان تاکید کرد: تسهیل در امر صادرات می‌تواند به برداشته شدن بزرگ‌ترین مانع تولیدکنندگان در توسعه فعالیت تولیدی کمک کند. باید توجه داشت که برداشتن این مانع در صنعت فولاد کشور بسیار ساده است و تنها همکاری مسوولان امر را می‌طلبد.

فرآوری هماتیت دشوار است

این فعال صنعت فولاد در خصوص چالش‌های تامین مواد اولیه تولیدکنندگان فولاد، عنوان کرد: ذخایر مگنتیتی با عیار بالا در کشور برای وضعیت کنونی کافی است و با اینکه ذخایر هماتیتی خوبی در کشور وجود دارد، اما به دلیل فرآوری دشوار و تغلیظ آن به حد مورد نظر فولادسازان، مصرف چندانی برای صنایع داخلی ندارد و به همین علت، می‌توان برای صادرات بخشی از سنگ‌آهن هماتیتی نیز برنامه‌ریزی کرد.

مدیرعامل شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد با اشاره به برنامه‌های سال جاری این شرکت، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت مناسب شرکت، تلاش می‌کنیم توسعه کیفی و تنوع محصول را دنبال کنیم. محصولات شرکت بیشتر در حوزه مقاطع طویل فولادی همچون تیرآهن و میلگرد است که با توجه به اشباع بازار کشور در این دو حوزه، باید تنوع و افزایش کیفیت را پیگیری کنیم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده