تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۲۰۵۶۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق تبریز در ارتباط تصویری با سفیر ایران در دهلی‌نو

نیازمند به‌کارگیری روش‌های نوین تجارت هستیم

‌می‌متالز - رئیس اتاق تبریز در ارتباط تصویری با سفیر ایران در دهلی‌نو با اشاره به منسوخ شدن روش‌های سنتی تجارت، بر لزوم به‌کارگیری روش‌های نوین برای بهبود تجار به‌خصوص با هند تأکید کرد.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق تبریز گفت: بخش خصوصی کشور درگیر برخی بروکراسی‌های اداری بوده و همین امر کار را برای تمامی صادرکنندگان سخت کرده است. صدور بخشنامه‌ها و دستورات جدید و خلق‌الساعه، سبب عملکرد نامناسب تجار ایرانی در سطح جهانی خواهد شد.

یونس ژائله در جلسه ویدئوکنفرانس برخی از مسوولان استان آذربایجان شرقی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو با تأکید بر لزوم تغییر در شیوه‌های تجارت افزود: روش‌های سنتی تجارت، جایگاهی در جهان نداشته و هم‌اکنون نیازمند به‌کارگیری روش‌های نوین تجارت هستیم تا در این خصوص از کل جهان عقب نمانیم.

ژائله ادامه داد: تجارت ایران و هند یک مبادله دوطرفه است و علاوه بر ضرورت بهبود صادرات به این کشور، قطعاً به واردات برخی محصولات از این کشور نیز نیاز خواهیم داشت و به همین دلیل باید به فکر توسعه تجارت دوجانبه با هندوستان بر اساس همین روش‌های نوین تجارت باشیم.

رئیس اتاق تبریز، حمایت دولت را در این مسیر لازم و ضروری عنوان کرده و گفت: گاه اطمینان لازم برای فعالیت تجاری فعالان حوزه تولید و صنعت استان ایجاد نشده و این تاجر نمی‌تواند وارد فضای رقابتی شده و اطمینان لازم را در طرف تجاری خود ایجاد کند.

او ادامه داد: تجارت با هندوستان نیازمند سیاست‌های خاص خود بوده و تلاش مضاعفی می‌طلبد. برای شروع و گسترش تجارت با این کشور باید شرکتی را انتخاب کنیم که در این کشور سرمایه‌گذاری کرده و تمامی تجهیزات و امکانات لازم برای این تجارت را فراهم کند تا بدین‌وسیله شاهد ایجاد مرکز سرمایه‌گذاری برای استان باشیم.

ژائله افزود: بخش خصوصی آذربایجان شرقی آمادگی لازم برای همکاری دوجانبه با کشور هندوستان را داشته و آماده تبادل هیات‌های تجاری با این کشور است.

استفاده از مزیت‌ها موجب حضور قدرتمند ایران در بازار‌های جهانی می‌شود

استاندار آذربایجان شرقی نیز دراین‌ارتباط تصویری اظهار کرد: هدف از برگزاری نشست‌های مشترک با سفرای کشورمان، همفکری و تبادل‌نظر برای توسعه روابط و تعاملات اقتصادی با کشور‌های مختلف است.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اهمیت توسعه روابط اقتصادی با کشور‌های مختلف، خاطرنشان کرد: ایران و هند از گذشته‌های دور، ارتباطات بسیار مناسبی در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی داشته‌اند که باید افزایش یابد.

او در ادامه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و داشتن مرز مشترک با چند کشور، ازجمله استان‌های بسیار مهم کشور است

استاندار آذربایجان شرقی، بهره‌مندی از ذخایر غنی معادن فلزی و غیرفلزی را یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های استان برشمرد و با اشاره به حضور شرکت‌هایی از چین، روسیه و گرجستان در پروژه‌های معدنی استان، گفت: از حضور و سرمایه‌گذاری هندی‌ها در این حوزه استقبال می‌کنیم.

او همچنین به تولید محصولات نفتی و پتروشیمی در استان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های استان در زمینه تولید این محصولات خوش درخشیده‌اند و می‌توانند نقش عمده‌ای در تأمین نیاز هند به محصولات پتروشیمی داشته باشند.

پورمحمدی با اشاره به اینکه شیرینی و شکلات استان به بیش از ۸۵ کشور جهان صادر می‌شود، افزود: با استفاده از توان شرکت‌های فعال در حوزه صنایع غذایی، می‌توانیم بخش عمده‌ای از نیاز کشور پرجمعیت هند به این محصولات را نیز تأمین کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد: در حال حاضر تنها دو درصد از مجموع ارزش صادراتی کشورمان به هند، متعلق به آذربایجان شرقی است که این حجم باید افزایش یابد.

آذربایجان شرقی در توسعه روابط با کشور هند باید شتاب بیشتری بگیرد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو، نیز دراین‌ارتباط تصویری با بیان اینکه آذربایجان شرقی ازجمله استان‌های پیشران کشور در حوزه بازرگانی و تجاری است، گفت: آذربایجانی‌ها در جای‌جای میهن اسلامی و بسیاری از کشور‌های دنیا، تبلور غیرت، همدلی و کار بلدی هستند.

علی چگنی اظهار کرد: هند به لحاظ جمعیت بسیار زیاد و بازار وسیع، مقصد تجاری مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و امیدواریم نقش آذربایجان شرقی در این زمینه نقش فعالی باشد.

او خاطرنشان کرد: هند در حال حاضر، دومین اقتصاد برتر آسیاست و بر اساس پیش‌بینی‌ها در آینده نزدیک به سومین اقتصاد برتر دنیا تبدیل می‌شود.

چگنی گفت: آذربایجان شرقی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدمات، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و باید با شتاب بیشتری به دنبال توسعه روابط با کشور‌های مختلف و بازاریابی محصولات تولیدی در بازار‌های بین‌المللی باشد.

او خاطرنشان کرد: مردم هند به محصولات کشاورزی و غذایی همچون سیب، پیاز و خشکبار علاقه بسیار زیادی دارند و آذربایجان شرقی می‌تواند در تأمین این محصولات نقش ویژه‌ای داشته باشد.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده