تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۲۰۵۶۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افت و خیز‌های بی‌اثر شاخص کل و ریزش دوباره بازار سرمایه

‌می‌متالز - شاخص کل بازار سرمایه با وجود تمام افت و خیز‌هایی که در معاملات امروز تجربه کرد، باز هم راه به جایی نبرد و افت کرد.

به گزارش می‌متالز، امروز با وجود اینکه سهامداران حقوقی تمام تلاش خود را کردند تا بتوانند بازار را مانند دیروز سبز نگه دارند، نتوانستند و صف‌های فروش سهامداران حقیقی بازار تا جایی سنگین بود که بازار امروز هم نتوانست از ضرر جان سالم به در ببرد و مانند روز‌های معاملاتی روز‌های معاملاتی هفته گذشته و روز‌های اوایل هفته، باز هم سرخ شد. کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند روز گذشته بازار در سایه خبر کاهش سود بانکی به زیر ۱۶ درصد بود، اما امروز در اثر ریسک‌های سیستماتیک، بازار دوباره منفی شد.

به هر ترتیب، برخی از سهم‌های شاخص ساز، در ابتدای معاملات توانستند بازار را مثبت کنند، اما این روند ادامه‌دار نبود و تا پایان معاملات شاهد رشد بازار نبودیم. شاخص کل بازار در دقایقی در مدار منفی بود و دقایقی هم روی ریل صعود حرکت می‌کرد، اما در مقاومت یک میلیون و ۲۴۵ هزار واحد، باز هم افت را تجربه کرد و تا انتهای معاملات با افت هزار و ۳۶۵ واحدی، روی یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۱۹۱ واحد ایستاد.

در معاملات روز جاری، شاخص کل هم‌وزن از همان ابتدا با شیب تقریبا ملایمی وارد مسیر سقوط افتاده بود و در حالی که برخی از سهم‌های بنیادی رشد کرده بودند، بسیاری از سهم‌های کوچک افت قیمت را تجربه کردند و در انتهای معاملات ۸۱۱ واحد افت کرد و در ارتفاع ۴۳۴ هزار و ۴۳۳ واحد به کار خود پایان داد و در این میان، شاخص فلزات اساسی هم که حرکتی شبیه نماگر اصلی بورس داشت، در انتهای معاملات با سقوط ۴ هزار و ۷۰ واحدی، روی ۹۰۹ هزار و ۱۵۲ واحد متوقف شد.

نماد‌های «شستا»، «برکت»، «فولاد»، «شپنا»، «فملی»، «خودرو» و «خساپا» بیشترین تراکنش را در آخرین روز معاملاتی هفته بورس داشتند و با این حال با درخشش صنایع معدنی، نماد‌های «شستا»، «کچاد» و «کگل» بیشترین اثر مثبت و نماد‌های «فملی»، «شپنا»، «شبندر» و «شتران» بیشترین تأثیر منفی را در شاخص امروز داشتند.

امروز، گروه فلزات اساسی لقب برترین گروه صنعتی بازار سرمایه را کسب کرد، اما اکثر نماد‌های این گروه سرخپوش بودند. نمد‌های «فخوز» و «فسازان» تنها سهم‌هایی بودند که در معاملات امروز رشد کردند، اما دیگر نماد‌های این گروه از جمله «فخاس»، «فجر» و «فولاد» کاهش قیمت را تجربه کردند. دو نماد معدنی «کچاد» و «کگل» رشد خوبی را داشتند و نماد ذوب در فرابورس افت نزدیک به ۲ درصدی را به خود دید.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده