تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۲۳
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۰۵۸۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

در این یک سال بر عالیجناب بورس چه گذشت؟

‌می‌متالز - شستا در ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۹ بود که پا به بورس گذاشت و لقب عالیجناب بورس یا پادشاه بورس را در آن زمان به خود اختصاص داد. عملکرد این عالیجناب در یک سال گذشته چگونه بوده است؟

به گزارش می‌متالز، اولین عرضه اولیه سال ۹۹ نماد صبا بود که در ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۹ سهام آن برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه شد.

سپس نوبت به عرضه اولیه شستا رسید که بزرگترین عرضه اولیه سال ۹۹ بود. در ۲۷ فروردین ماه سال گذشته سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی برای اولین بار در بورس عرضه شد.

در اطلاعیه عرضه اولیه شستا ذکر شده بود:

به اطلاع کلیه فعالان محترم بازار سرمایه می‌رساند در روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۹/۰۱/۲۷ تعداد ۸ میلیارد سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به عنوان پانصدوسی و هفتمین شرکت پذیرفته شده برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش «هلدینگ چند رشته‌ای صنعتی»، گروه و طبقه «شرکت‌های صنعتی چند رشته‌ای» در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد «شستا» به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

پیش بینی‌ها حکایت از آن داشت که به هر کد معاملاتی ۱۰ هزار سهم از شستا برسد و با توجه به اینکه هر سهم شستا برای عرضه اولیه حداکثر ۸۶۰ تومان قیمت گذاری شده بود بنابراین میزان نقدینگی مورد نیاز برای مشارکت در این عرضه اولیه ۸.۶ میلیون تومان اعلام شد.

در عرضه اولیه شستا ۲ میلیون و ۷۰ هزار کد مشارکت داشتند و در نهایت به هر کد معاملاتی ۳۶۳۷ سهم از شستا رسید؛ بنابراین کل نقدینگی برای خرید نهایی شستا ۳.۱ میلیون تومان بود.

از این تاریخ به بعد شستا را با لقب عالیجناب بورس و یا پادشاه بورس خطاب کردند.

به هر حال شستا تا ۱۵ مرداد ماه ۹۹ با رشد ۶۲۸ درصدی به ۶۲۶۷ تومان رسید. از ۱۵ مرداد ۹۹ و تقریبا همزمان با ریزش بورس (۱۹ مرداد ۹۹)، اما روند نزولی شستا آغاز شد.

از ۱۵ مرداد ۹۹ تا ۱۷ شهریور ۹۹ قیمت شستا تقریبا نصف شد و به ۳۷۱۴ تومان رسید. در این تاریخ شستا دست به افشای اطلاعات بااهمیت زد و در نهایت بسته شد.

بسته شدنی که در نهایت دو ماه به طول انجامید و بهانه تعطیلی شستا هم نبود بازارگردان عنوان شد.

سرانجام پس از دو ماه بسته بودن نماد شستا، این نماد در ۲۷ آبان ۹۹ با اُفت ۱۹ درصدی قیمت نسبت به روزی که بسته شد بر روی قیمت ۲۹۰۰ تومان بازگشایی شد و روند نزولی آن ادامه یافت.

این روند نزولی شستا تقریبا تا ۲۳ اسفند ۹۹ ادامه داشت و قیمت هر سهم شستا به ۱۹۰۰ تومان رسید. در این تاریخ شستا برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور افزایش سرمایه بسته شد.

در نهایت در ۲۶ اسفندماه سال گذشته مجمع شستا برگزار شد و در انتها افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۸۰.۰۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۴۲.۰۰۰ میلیارد ریال (معادل ۷۷.۵ درصد) از محل سایر اندوخته‌ها مورد تصویب سهامداران قرار گرفت.

بعد از این افزایش سرمایه قیمت هر سهم شستا به ۱۰۶۵ تومان کاهش یافت.

در ۸ فروردین ماه سال جاری شستا بعد از برگزاری مجمع با رشد ۷ درصدی بر روی قیمت ۱۱۴۱ تومان بازگشایی شد.

میثم فدایی مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس در ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۰ از انتشار هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط یکی از بزرگترین هلدینگ‌های بازار سرمایه خبر داد و شستا اولین شرکتی شد که اوراق بدهی منتشر کرد.

در نهایت در آخرین روز معاملاتی هفته جاری شستا بر روی قیمت ۱۱۸۷ تومان بسته شد.

این آنچه بود که در یک سال گذشته از زمان عرضه اولیه تاکنون بر شستا، عالیجناب بورس گذشت.

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده