تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۵۷
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۲۰۵۸۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه پاسخ می‌دهد:

چرا سهام شرکت‌های معدنی با وجود ارزندگی، رشد نمی‌کند؟ / حقوقی‌هایی که خوب حمایت کردند

‌می‌متالز - دلیل ریزش‌های اخیر در بازار سرمایه تنها ریشه در اتفاقات بنیادی شرکت‌ها ندارد بلکه بخشی از آن مربوط به ترس در بازار است که باعث ایجاد صف فروش شد.

به گزارش می‌متالز، کامودیتی‌محور‌ها در بازار سرمایه ایران به یک نسبت رشد نکردند، در بخش معدن دو گروه فلزات اساسی و گروه استخراج کانه‌های فلزی از جمله مهمترین گروه‌های بورسی هستند. در روند صعودی سال ۹۹ گروه گروه فلزات اساسی با شیب تندتری نسبت گروه استخراج کانه‌های فلزی اوج گرفت و در رسیدن شاخص کل به رکورد تاریخی خود در ۱۷ مرداد ۹۹ تاثیر بسزایی داشت. پرسش اینجاست که چرا گروه فلزات اساسی نسبت به گروه استخراج کانه‌های فلزی ریزش‌های بیشتری را تجربه کرده است.

مجتبی معتمد نیا، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چرا گروه استخراج کانه‌های فلزی عملکرد بهتری از سایر هم ردیفان خود دارد، در گفتگو با صدای بورس اظهار کرد: دلیل اصلی حفظ ارزش گروه استخراج کانه‌های فلزی حمایت سهامداران عمده از سهام این شرکت‌ها بوده است، از طرف دیگر اکثر شرکت‌های بورسی این گروه زیر مجموعه گروه امید هستند و امید از سهامداران خود حمایت می‌کند. گل گهر نیز به عنوان یکی از شرکت‌های گروه استخراج کانه‌های فلزی سهم‌های خود را در روز‌های منفی بازار حمایت کرد و شناوری سهم را در حد مقبول نگه داشت تا بتوانید سهام خود را جمع کند.

حقوقی‌هایی که حمایت کردند

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: سهامداران عمده این شرکت‌ها به دنبال جمع کردن صف فروش نبودند بلکه به دنبال حمایت سهام این شرکت‌ها در قیمت‌های بالاتر بودند و حجمی که از این سهام در بورس خریدار کرد باعث شناوری بالای سهام شود.

معتمد نیا گفت: رشد سهام شرکت‌های گروه استخراج کانه‌های فلزی در طول سال گذشته کمتر از سهام شرکت‌های فولادی بود، برای نمونه سهام شرکت گل گهر در مقایسه با فولاد مبارکه اصفهان رشد کمتری داشت و با سرازیری شدن نشانگر شاخص کل بورس، گروه استخراح کانه‌های فلزی اصلاح کمتری داشت.

چرا سهام شرکت‌های معدنی و فلزی با وجود ارزندگی رشد نمی‌کند؟

وی با اشاره به تاثیر قیمت جهانی کامودیتی‌ها بر گروه‌های فلزی و معدنی گفت: به دلیل افزایش نرخ جهانی این شرکت‌ها به سود‌های قابل توجهی دست پیدا خواهد کرد که قابل مقایسه با سال‌های قبل نخواهد بود و ارزندگی را به دنبال دارد، اما اینکه چرا سهام شرکت‌های معدنی و فلزی با وجود ارزندگی رشد نمی‌کند از مشکل کمبود نقدینگی نشات می‌گیرد.

دلایل اصلی ریزش‌های اخیر بورسی

معتمد نیا دلیل ریزش‌های اخیر در بورس را این گونه بیان کرد: دلیل ریزش‌های اخیر در بازار سرمایه تنها ریشه در اتفاقات بنیادی شرکت‌ها ندارد بلکه بخشی از آن مربوط به ترس در بازار است که باعث ایجاد صف فروش شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا بورس در آینده وارد دور رشد می‌شود، بیان کرد: تا انتخابات روند کنونی ادامه دار است. بازار سه روز منفی و دوباره مثبت و در نهایت در کانال یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در رفت و برگشت خواهد بود و نکته اصلی نرخ دلار است که مهمترین نگرانی بازار است تا زمانی که این روند درست نشود، همچنان بازار در نوسان خواهد بود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده