تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۴
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۲۰۵۹۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

احتمال بحران در فولاد / گندله کمیاب شد

‌می‌متالز - دبیر انجمن سنگ آهن ایران، گفت: توجه آنچنانی به طرح جامع فولاد نشده است و بر حسب بازخورد‌ها و جو روانی تصمیم‌ها انجام می‌شود.

به گزارش می‌متالز، گُندله یعنی گلوله‌های تولید شده از نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی که نخست خام و سپس پخته شده و سخت می‌شود و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند یا روش‌های متعدد احیای مستقیم به کار می‌رود.

نرمه سنگ آهن با مش ۳۲۵ یا ابعاد (۴۵ میکرون) به همراه آب و مواد افزودنی مثل: هیدرواکسید کلسیم یا شیر آهک، آهک، بنتونیت، و انواع چسب‌های آلی و معدنی (نشاسته، سیمان…) مخلوط شده و توسط دستگاه گندله‌ساز چرخانده می‌شود تا گندله‌های مورد نظر ساخته شود.

آنالیز آن شامل اکسید فلزاتی مانند سیلیسیم، کلسیم، آلومینیوم، منیزیم، وانادیوم، تیتانیوم، منگنز می‌باشد. همچنین فسفر و گوگرد جزء موارد مضر در آنالیز می‌باشند.

سعید عسکرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران در رابطه با عواقب رفتار‌های غیرحرفه‌ای و گسترش روابط سیاسی در حوزه صنعت فولاد هشدار داد، گفت: توجه آنچنانی به طرح جامع فولاد نشده است و بر حسب بازخورد‌ها و جو روانی ایجاد شده توسط رسانه ها، در رابطه با نحوه عرضه سنگ آهن، کنسانتره و گندله تصمیم گیری‌ها صورت می‌گیرد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران با توجه به عرضه سنگ آهن در بورس کالا، گفت: در بورس کالا و در میان محصولات بالادست زنجیره آهن و فولاد، تنها سنگ آهن در این عرصه تقاضا دارد، ولی در گندله با مازاد روبه رو هستیم که گندله‌های تولیدی بدون مشتری باقی مانده اند و متقاضیان با نرخ کمتری از تولیدکنندگان خرید می‌کنند.

عدم پذیرش صادرات مازاد گندله توسط دولت

سعید عسکرزاده با ذکر اینکه بر حسب آمار طرح جامع فولاد که هر سال توسط یک شرکت متخصص اعلام می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر ۱.۵ میلیون تن مازاد گندله موجود است، اما با وجود فشار‌های شرکت‌های فولادی، دولت صادرات مازاد گندله را نمی‌پذیرد؛ اما به زودی همین موضوع سبب خواهد شد تا با کمبود شدید گندله در داخل کشور مواجه شویم، زیرا تولیدکنندگان این محصول رغبتی به تولید گندله ندارند؛ که در این صورت با اتمام و فروش این ۱.۵ میلیون تن، دیگر گندله‌ای وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: طبیعی است که وقتی با مازاد عرضه مواجه باشیم و امکان عرضه محصول در بازار‌های صادراتی نیز از صنایع معدنی سلب شود، واحد‌های گندله و کنسانتره نیز ظرفیت تولید خود را کاهش داده و به زودی و احتمالا در خرداد ماه با کمبود شدید عرضه و در نتیجه افزایش قابل توجه قیمت‌ها مواجه شویم.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران برنامه ریزی در خصوص زنجیره آهن و فولاد را مانند مدیریت پیاز و سیب زمینی دانست و بیان کرد: گاهی شاهد آن بودیم که در طول یک سال با مازاد عرضه پیاز و کمبود سیب‌زمینی روبه رو بوده ایم، اما سال بعد به صورت سینوسی برعکس این اتفاقات روی می‌دهد. این اتفاقات به علت دخالت دولت رخ می‌دهد و بازار را دچار آشوب می‌کند. شرکت‌های فولادی در حال حاضر به معامله سنگ آهن در بورس کالا با ۲۰ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه معترض هستند.

عسگرزاده در پایان گفت: این درحالی است که نرخ جهانی سنگ آهن بیش از دو برابر نرخ فعلی است و با رفتار‌های عوام پسندانه و بزرگنمایی موضوعاتی همچون خام فروشی، نرخ گذاری و با سروصدا‌های رسانه‌ای مشکلی حل نمی‌شود و در نهایت در بلند مدت به کل زنجیره آسیب وارد می‌شود؛ بنابراین تنها راه توسعه هم زمان و متوازن زنجیره، عدم دخالت دولت، اجازه صادرات به مازاد محصولات معدنی و در نهایت تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا با توجه به قیمت‌های جهانی است.

منبع: یکتاپرس

عناوین برگزیده